מה הרב קוק היה אומר על זה?

ספרו החדש והיחודי של חגי אירם, העוסק בפנימיות התורה על פי משנת הרב קוק, ייצא בקרוב לאור ואתם מוזמנים להיות שותפים. ואם תהיתם איך זה לגדל שלישיה ולראות ניסים, תוכלו למצוא את התשובה בראיון הזה

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 06/09/17 12:10 טו באלול התשעז

מה הרב קוק היה אומר על זה?
הספר הבו אור, צילום: באדיבות המרואיין

"לפעמים יוצא לנו לשאול את עצמנו 'מה היה הרב קוק אומר על נושא מסוים אם היה חי היום'. והנה, נראה שהשאלה הכל כך חשובה עבור כולנו, שעומדת תמיד ברקע המחלוקות הקיימות בתוך הציונות הדתית, ובייחוד בישיבות, מקבלת עכשיו מענה ותשובה מסודרת". חגי אירם, שבימים אלו מתחיל את השנה ה12 ללימודיו בישיבה גבוהה ומסיים את הלימודים לתואר ראשון (b.ed) בהוראה ובחינוך ב"מכללה ירושלים", רוצה להביא לנו את תשובתו של הרב קוק לשאלות רבות שאנו שואלים את עצמנו כפרטים וכציבור. 

חגי, נשוי ואבא לדויד (5), הלל, יוחאי והודיה (שלישיה מקסימה, בני 3), פועל כעת, גם באמצעות פרויקט "הדסטארט", להוצאת הספר "הבו אור", העוסק בפנימיות התורה ובלימודה במשנת הרב קוק: "כאחד מציבור שלם, שממשיך את דרכו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, תורתו מלווה אותי בכל דרך וצומת שבחיים. את משנתו של מרן הראי"ה, אור האורות, תמיד שתיתי בצמאון והשתדלתי ללכת בדרכה. לפני כמה שנים שמתי לב שאחד התחומים העיקריים שעליו דיבר וכתב הראי"ה מעט הוזנח, גם בלימודו וגם ביישומו. מדובר כמובן על תורת הפנימיות ולימודה. פתאום הבנתי שכשמדברים על פנימיות התורה בתוך משנת הרב זצ"ל - רב המכוסה על הגלוי. לפעמים היה נראה כאילו, גם מי שכבר שהחליט להתעסק בנושא הזה נרתע מלכתוב סיכומים ומסקנות מוחלטות, כאילו ודרך בעדינות על קליפות ביצים. 

אז התחלתי ללקט, לחבר ולסכם את כל המקומות בהם מזכיר הרב זצ"ל את העצות, ההדרכות וההשקפות בנוגע לנשמת התורה ולימודה. המטרה הייתה להגיע למשנה בהירה וסדורה המנסה להציג באופן ברור וכנה את דעת מרן הרב קוק בנושא פנימיות התורה. קיימתי ראיונות עם תלמידי חכמים חשובים וחוקרים של משנת הרב ואפילו זכיתי 'להקים לתחיה' כתב יד של הרב זצ"ל ולהביא אותו בספר לראשונה בצורה נאותה".

הרב קוק על רקע כתביו

הרב קוק על רקע כתביו צילום: בית הרב קוק

האם קיבלת תשובות לשאלות ששאלת כשהתחלת לכתוב את הספר?

"במסגרת איסוף המקורות והניסיון להשיג תמונה מלאה סביב תורת הפנימיות ולימודה במשנת מרן הראי"ה, זכיתי למצוא תשובות לשאלות הרלוונטיות לחיים של כולנו: מהי נשמת התורה? מהן סגולות פנימיות התורה? מי ראוי ללמוד אותה? למה יש כאלו שנמנעים מכך? מה היו החזון והמגמות של  הרב כשהקים את הישיבה המרכזית העולמית שבירושלים? למעשה, התוצאה של כל העבודה הזו היא הספר 'הבו אור'".

יצאו כל כך הרבה ספרים על הרב, מה מיוחד בספר "הבו אור"?

"חוץ מהעובדה שהוא עוסק בנושא שכאמור טרם נכתב אודותיו בצורה רחבה, אחד הדברים הייחודים בספר, זאת העובדה שהוא מגובה היטב ומלא בציטוטים ובהפניות מדויקות מכל כתבי מרן הראי"ה. זה משאיר לקורא את האפשרות לפתוח בעצמו את המקורות שעד כה היו פזורים ונעלמים ולהתרשם מדברי הרב זצ"ל בנושא. חשוב לי גם לציין, שהספר תורני בעיקרו, אבל עוסק הרבה גם בתחום המחקר בכלל, והמחקר ההיסטורי בפרט". 

עם מי התייעצת בעת כתיבת הספר?

"עזרו לי בלימוד ובעצה טובה צוות הרבנים, החוקרים והעובדים ב"בית הרב" ועוד רבים וטובים אחרים, וזה גם כמובן המקום להודות להם. זכיתי גם לראיין את הרב יוחנן פריד, הרב יעקב פילבר ואת בתו של הרב משה צבי נריה זצ"ל, הרבנית צילה בראלי, ששפכה אור על תקופת הישיבה המרכזית העולמית של ימי הרב קוק זצ"ל, על פי מה שזכרה מאביה. תלמידי חכמים וחוקרים שנחשפו לחיבור, שמחו בו מאד ודחקו בי להוציאו לאור. למרות שזהו "פרי הביכורים" שלי, ב"ה יש בקרב הציבור התעניינות רבה והמון פונים אלי ומבררים מתי הספר  יראה אור".

מעניין. התחלת בפרויקט ב"הדסטארט" ואתה מציע לכולם לקחת חלק בהוצאה לאור

"כרגע הספר לפני עריכה לשונית ודפוס, וההוצאה לאור זה אכן סיפור יקר. אני מאמין שמי שקורא את הראיון הזה, מאמין בתורת הרב קוק, מאמין בחיזוק הדור ורוצה לעשות דברים לשם שמיים – יקח בזה חלק ויהיה שותף נאמן, דרך הדסטארט. באופן אישי רק אוסיף שהספר נערך, יוצא לאור ומשווק ללא כל מטרות רווח אלא לשם שמיים בלבד. מסתבר שמי שלוקח חלק בהוצאה לאור, דרך הדסטארט, תחשב תמיכתו כמעשר כספים לצורכי מצווה והרבים".

חגי אירם ובתו הודיה

חגי אירם ובתו הודיה צילום: באדיבות המצולם

ראיתי שמי שלוקח חלק בפרויקט, יכול לקבל עותק של הספר, הקדשה בו, ובין היתר גם את היומן או ההרצאה "הפכת מספדי למחול לי". על מה מדובר?

"ממש עכשיו, בתנו הודיה, אחת מהשלישיה, חוגגת שנתיים לנס הגדול שעשה לה ה' יתברך. הודיה, שהייתה אז תינוקת בת שנה, נחנקה במהלך ארוחת הבוקר, ורק בנס, שבו לקח חלק צוות החילוץ הצה"לי 669, יצאה הודיה ממוות לחיים. סיפור ההצלה של הודיה מסופר היום בהשתלמויות של רופאים, אחיות וצוותי חילוץ כ'מקרה קצה' שניתן ללמוד ממנו המון. אנחנו כהורים, מאד רוצים לפרסם את הנס הגדול שקרה לנו וכיצד ממש ראינו את ההשגחה העצומה של הקב"ה על עם ישראל. לכן, מי שיהיה שותף להוצאה לאור של הספר 'הבו אור' יקבל בע"ה 'יומן אישי' שכתבנו, אני ואשתי, ליד מיטתה של הודיה במחלקת טיפול נמרץ של בית החולים – עד לשחרור". 

אני חייבת לשאול - איך זה ללדת ולגדל שלישיה?

"הרבה שואלים אותי על זה... על הלידה אין לי הרבה מה לספר כי, כמובן, אשתי ילדה אותם. אני הייתי שותף רק לשמירת ההריון הארוכה. אגב, בתקופה הזו הבנתי את רשעות פרעה לישראל בעבודת הפרך, כשהחליף ונתן לגברים את עבודת הנשים ולהפך. בנוגע לגידול של השלישיה המתוקה, מה אני יכול להגיד, זאת באמת ברכה גדולה שלפעמים אין את הכלים להכיל. אבל אי אפשר לדעת, אולי דווקא הברכה הגדולה הזו היא שפתחה לי את הצוהר בנפש לכתוב ולעיין בנושא החשוב הזה בתוך משנת הרב זצ"ל". 

ניתן לקחת חלק ולהשתתף בפרויקט ההדסטארט כאן