מיוחד לפורים: שטות SMS

האם דונלד טראמפ הוא המשיח? האם מראדונה לא סותר רמב"ם מפורש? ומה לעשות אם אין לי רב? רוני כץ  וערן ישראלי מציגים: פייק שו"ת SMS

חדשות כיפה רוני כץ  וערן ישראלי 30/11/99 00:00 טז בכסלו גתשסא

מיוחד לפורים: שטות SMS
האם מראדונה לא סותר רמב"ם מפורש? שטות סמס, צילום: shutterstock

התנקשות 
ש: הרב, אפשר לספר לילדים בגיל גן על נסיון ההתנקשות של בגתן ותרש במלך אחשורוש?
ת: קדימה, ברעל…

אל תכלאוני
ש: הרב, האם מותר לי לעבוד כאמרגן בעולם הבידור?
ת: בוודאי. אפילו על הקב"ה אנו אומרים: "ומסדר את הכוכבים"

בשביל כבוד - צריך לעבוד
ש: שלום הרב. לעיתים נדמה שאישתי חושבת שאני רץ חמ"ל. היא שולחת אותי לכל מיני מקומות כשאני חוזר הביתה במקום לשבת ולדבר על כוס קפה כמו פעם..מה עושים ? 
ת: שאלה גדולה שאלת, בני!  בימים עברו היה כבוד לגבר. הוא היה חוזר עייף מהעבודה הפיזית בה הוא עבד, ולבקש ממנו משהו זה היה כמעט כמו להשתמש בכהן…היום לצערנו השתנו הטבעים, העבודות הפכו נקיות יותר, והנשים החלו מסנג'רות אותנו דבר יום ביומו. וכן כתב בשו"ת "אין גברים כאלה". תאמין לי, בתוך עמי אנוכי יושבת... השבוע אישתי אפילו קבעה לי לו"ז על חשבון השנ"צ שלי !
ולמה כתבתי בתשובתי "אנוכי יושבת" בלשון נקבה? כי אשתי לא מסוגלת לראות אנוכי יושב...

ש: תודה רבה, כבוד הרב! רק למה הרב התכוון במילה שנ"צ?
ת: כשתהיה רב תדע! כבר אמרו רבותינו "לא צריך כל דבר לחקור ולשאול. לפעמים גם מותר לא לדעת הכל" (זוהר)

הדרת נשים
ש: כיצד ראוי לבנות מחיצה לעזרת נשים ?
ת: יש נוהגים לעשות מחיצה גבוהה ואטומה, וגורמים צער גדול לנשותיהם.  וצריכין להזהר בזה. בפרט עם האישה שדמעתה מצוייה. ולא למדו ק"ו מימיהם, שהרי אפילו באימו של סיסרא נאמר "ותשקף אם סיסרא בעד החלון" , ק"ו הכא. 

והמחמירים בכבוד נשותיהם ממעטין את המחיצה ואף עושין אותה מהוצא ודפנא. ועליהם הכתוב אומר "וילכו אחרי ההבל ויהבלו" ולבית כנסת כזה ראוי השם "בית מנוח" - שנאמר : "וילך מנוח אחרי אישתו"  
אבל אומר אני שילכו בדרך האמצע, ויבנו אותו עם חלונות חד צדדיים. כמו ביהמ"ק בו נאמר "חלוני שקופים אטומים" (תנא שקופים מבפנים ואטומים מבחוץ, כמו דנידין הרואה ואינו נראה) ויהיה דבר נאה ומתקבל .

איפה הסמכות?

מה לעשות עם הילדים שרבים?צילום: shutterstock

ויגדלו הנערים
ש: כשבני היה קטן מריבה עם אחיו היתה נגמרת ב-2 דקות. אך כעת ויגדל הילד ויהי גמל, ובעת מריבה קולו הולך וחזק מאוד, האחד מדבר והשני יעננו בקול . 
ת: תפילות והרבה סבלנות. גיל ההתבגרות לעיתים מביא עמו אתגרים לא פשוטים. אמנם כעת נראה לך "כי חיות הנה", אך למעשה ילדיך הם חיות הקודש!

הנסיון הזה 
ש: מה דין דיבור בטלפון נייד בעת נסיעה ללא דיבורית לפי ההלכה ? שמעתי פעם מישהו שטען שמדאורייתא מותר, והביא ראיה לשיטתו מהכתוב "ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" ואמר שבזמן התורה לא היתה דיבורית ובכל אופן כתוב שדיברו בדרך. מה דעת הרב ?
ת: ברור לכל בר דעת שראיה זו ראיה של שטות היא (ולא שטות sms, אלא שטות ממש...) ואם זה נקרא חידוש - היה ראוי לו שלא יבוא לעולם כלל! חדא - משום שנאמר "ובלכתך" ולא "בנסיעתך".  ועוד - שאמנם נכון הוא שדיבורית לא היתה בימיהם, אך גילו לנו כבר חז"ל הקדושים שפעם גם לא היו טלפונים ניידים !  ולכן פשוט ששיחה בטלפון בעת נסיעה אסורה משום "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" . ואולי לזה התכוון המשורר בעל הארץ שלמה בפיוטו "אם לא נאט, לא נביט, לא נשים לב לפרטים - לא נגיע..."

 ושמעתי שיש שהוסיפו הבל על הבל, ואמרו שהיו ניידים בזמן התנ"ך , והביאו ראיה מן הפסוק במלכים "ויתקשר יֵהוּא בֶּן יְהוֹשָׁפָט בֶּן נִמְשִׁי אֶל יוֹרָם וְיוֹרָם הָיָה שֹׁמֵר בְּרָמֹת גִּלְעָד הוּא וְכָל יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם." ועברו בבל תשחית על הדיו שכתבו בו !  שמכיוון שהיה יורם שומר, מסתמא היה לו טלפון נל"ן בעמדה, ולא מיירי בנייד

מי הבוס ?
ש: שלום הרב, רציתי לדעת האם ראוי לשרת במילואים אף שקיבלתי פטור כשנולד לי הילד השישי
ת: אני מציע שתעביר את השאלה הזאת לבוס שלך
ש: הבוס ?!  אבל הרב, אין לי בוס בעבודה. אני עצמאי !
ת: לא הבוס שלך בעבודה.  הבוס שלך בבית....

טראמפ ונתניהו בפגישתם בישראל

טראמפ ונתניהו בפגישתם בישראלצילום: פלאש 90. Marc Israel Sellem

החמור הלבן, והבית הלבן
ש: הרב, דונלד טראמפ בגימטריא זה 424 = משיח בן דוד. האם יש בזה צד של אמת ?
ת: הבל . פייק-גימטריא. הייתי משווה אותו לאחשוורוש. לא למשיח.
ש: אבל טראמפ הכריז על ירושלים כבירת ישראל ?
ת: אז מה? גם אחשוורוש היה חזק בדיבורים. הוא אמר לאסתר "עד חצי המלכות", ובכל זאת נתן שיכתבו כתב שטנה נגד בוני המקדש .
ש:  אבל לטראמפ יש חתן יהודי בשם קושנר ? 
ת: גם לאחשוורוש היה בן יהודי . דריוש.
ש: דונלד גרש את ברק חוסיין אובאמה ?
ת: שטויות. גם אחשוורוש תלה את המן הרשע. ובכל זאת חנוך ממשיך לשיר "משיח לא בא"..
תן למשיח קצת קרדיט. הוא ודאי יהיה יהודי ולגבי העיכוב - כל עכבה לטובה. אולי הוא זז לפי שעון בני עקיבא...

ש: והרב יודע מתי הוא כבר יבוא ? 
ת: לצערי לא. ועיין לפייטן חנן בן ארי שחידש זוהר קדום: "לא תוכל אדם לדעת ולא לחזות..."

בזכות נשים צדקניות 
ש: הרב, בפורים הקרוב האם גם אני יכולה להשתכר? 
ת: אחותנו, את היי לאלפי רבבה. למה לך להשתכר ? 
שמעתי בשם הגר"ק בקרמן שאין איסור מפורש, אלא שטעם לפגם יש בדבר שנאמר " עד דלא ידע" ולא "ידעה". ובאו אנשים פוחזים לרבנית מהשיר הידוע של בעל הארץ שלמה (אחת בת מאה שכל חייה עשתה מעשים טובים), וניסו להכשילה בשתיית יין בפורים באמרם "אל תקרי ידע אלא ידעה" ועזר לה קודשא בריך הוא ויט אליה חסד ולא נכשלה. וקראה עליהם את הפסוק "שמושכים את הסופים" ומאז מיכאל נקרא שמה, ולא מיכאלה.

חפש את החברים שלך 
ש:
האם מנהג החפושות בפורים הוא זכר לושתי שלפי המדרש בא גבריאל ועשה לה זנב ?
ת: יש אומרים שהם זכר לאסתר שהתחפשה לגויה בכך שלא הגידה את עמה ואת מולדתה.
אך מדברי הגמ' אסתר מן התורה מניין ? שנאמר : "ואנכי הסתר אסתיר פניי "
מוכח שטעם זה ניחא רק למסכה על הפנים ולא לתחפושות של ממש.
ויש האומרים שזה זכר לקודשא בריך הוא שהתחפש במגילה ולא גילה שהכל ממנו יתברך,
ותירוץ של הבל הוא שהרי על האדם נאמר "אור אין סוף לבוש בגוף" , אך הקב"ה אין לו גוף, 
ואם כך בטח שאין לו תחפושת הנקראת דמות הגוף!
 ועתה אגלה לך את הטעם האמיתי לעניין זה. שאומר הנביא: והיה בעת ההיא אחפש את ירושלים בנרות. וכי בנרות מחפשים? והלא בתחפושת מחפשים? אלא איזהו חג שבו הילדים חולים, ונותנים להם נרות? זהו פורים. ועוד, ש"אחפש" ר"ת של איחולי חג פורים שמח!
ומניין שלא תחפושת בלבד אלא אף אביזרייהו?  - גזירה שווה "בעת ההיא". ביהושע מה כתיב? בעת ההיא אמר ה' אל יהושע עשה לך חרבות צורים...

המיר-דף היומי
ש: כבוד הרב, מה עדיף ללמוד - יותר דפים בבקיאות, או מעט אבל בעיון ?
ת: צריך עיון
ש: ומהו שיעור הזמן שראוי ללמוד בו דף יומי ?
ת: שאלה גדולה שאלת בני ! יש הלומדים את הדף היומי באריכות שנאמר "אורך ימים אשביעהו" , 
ויש הלומדים אותו באריכות יתירה עד שהלומדים נרדמים, ועליהם בוכה הפייטן באומרו "עוד ארוכה הדרך אל האושר"
לעומתם יש הלומדים אותו בקצירת האומר, ומסתמכים על דברי בעז במגילת רות: "ויאמר לקוצרים ה' עמכם" מכאן שמי שמקצר - ה' עימו ! 
ש: ומה ראוי לנהוג הלכה למעשה ?
כבר שנינו : אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים. 
שמעתי שהרב נריה מקפיד על כ"ה דקות, שנאמר חנו כ"ה. שחנו מלימודם אחר כ"ה דקות.
וחידוש זה מתוק כמעט כמו מערכון טרי של אנדרדוס שרק בא לעולם ועוד לא שזפתו עין 
ויש הסבורים  שגם כ"ה רגעים זה מוגזם, שנאמר "ויפן כה וכה, וירא כי אין איש…"
וראיתי שניסו ליישב בין שתי המקורות, דשאני משה דמגמגם היה. ויש להביא ראיה לכך מן הפסוק שמכפיל "כה וכה" , אבל במקרה דנן, כשהרב רהוט - כ"ה רגעים זה אידיאל עליון .
והרבה עשו כך ועלתה בידם. ורמז לדבר : "וכה תדבר". 

כל המתענגים בה
ש: שלום הרב, אני אברך תפרן (לא משנה מאיזו עדה...) שמעתי ש"קידוש במקום סעודה" אז הזמנתי את כל החבר'ה לקידוש. ברגע של היסח הדעת אף נדרתי קידוש עם כיבוד עשיר. מה לעשות?
ת: תגיש מצה עשירה עם עוף טחון על שולחן מסודר. 

להתחדש כמותה 
ש: למה אומרים קידוש לבנה במוצ"ש?
ת: דכתיב בה: "תפארת לעמוסי בטן"

אימון באמונה

מישהו לרוץ איתוצילום: shutterstock

מישהו לרוץ איתו 
ש: כבוד הרב, כדי לקיים מה שנאמר "נפש בריאה בגוף בריא" האם מספיק לרוץ לבד, או שכדאי להצטרף לקבוצת ריצה ?
ת: ודאי שצריך אדם להשתדל לחזר אחר קבוצת ריצה. וראיה לזה הביא בעל ה"שיטה מקובצת" (שם, סימן ר"ץ) מדברי הגמרא : אנו רצים והם רצים, שנאמר בלשון רבים. ועוד - שאין אדם רץ יחידי בלילה מפני הסכנה. אך שמעתי שיש שהקלו ליחיד שסמארטפונו קשור לו בזרועו, כתפילין של יד .
ש: ודעת הרב נוטה להקל בזה ?
ת: חלילה ! הרץ יחידי - אין רוח חכמים נוחה הימנו, שהרי מדלג במזיד על פלאנק, לאנג' ושאר מרעין בישין שעושה הקבוצה... וכבר אמר הרב רונן מאומן שמי שמדלג על פק"ל כח שעושים חבריו - סופו שידלגו חבריו עליו כשיכינו פק"ל קפה ! ואולם אם יש אוכל בסוף (פריסה בנדב"רית עתיקה) - מצווה לרוץ יחידי, שמא יקדימנו אחר. וכל שכן אם יש על האש, שנאמר "ואל הבקר רץ אברהם"

עשה לך רב 
ש: מה לעשות אם אין לי רב ?
ת: האמת היא שרב חשוב חידש לי פעם: כשיעקב פוגש את עשיו נאמר "ויאמר עשיו יש לי רב " ואז יעקב עונה לו "כי חנני אלוקים וכי יש לי כל " מכאן שרב זה לא הכל !

שאלה לרב נוח קולא
ש: חבר מהעבודה הביא שוקולד מפתה מחו"ל, ללא סימון כשרות, האם יש עניין לחפש קולא על מנת לאכלו ?
ת: איתא בירושלמי: "עתיד אדם ליתן את הדין על מה שראו עיניו ולא אכל", ולכן נהגו העולם לחפש קולות. ויש שלא ראו ירושלמי זה ובכל זאת הקלו, ונימוקם עימם "בשביל הברכה". וכשהביטו אל הסימון באריזה אמרו על R שהוא רבנות, ועל C שהוא רמז לבהמה המפריסה פרסה.  ועל חידושים כאלו כבר אמרו חז"ל "חדש אסור מן התורה" 

לישנא אחרינא
ש: איך ראוי לכנות את ארוחת הילדים בבורגראנץ' בני ברקי ?
ת: "גרסתא דינקותא" - דלא פסיק פומיה מגריסה

פרשיית השבוע
ש: שלום הרב. בפרשת תרומה נאמר "מאת כל איש אשר ידבנו לבו - תקחו" .
אז מה הבעיה עם מה שביבי עשה או לא עשה ?
ת: שתי תשובות בדבר : 
חדא, שהיה לו ללכת בדרכי אבותיו וללמוד פרקי אבות. שם נאמר : "הוו זהירין ברשות...נראין כאוהבין בשעת הנאתן, ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו".  ועוד, שאע"פ שיש חוג תנ"ך בביתו, לא שם על לבו שלפני פרשת תרומה באה פרשת משפטים ! ועל כך כבר נאמר "החכם - עיניו בראשו"... והשנה שקוראין העם פרשת שקלים בסוף פרשת משפטים - על אחת כמה וכמה…

טוען שיד האלוהים עזרה לו. מראדונה

טוען שיד האלוהים עזרה לו. מראדונהצילום: פלאש 90. משה שי

אין לו דמות הגוף
ש: הרב, שחקן הכדורגל הארגנטינאי מראדונה, טוען שיד האלוהים כבשה את השער המפורסם ב1986. האם זה לא סותר את תפיסת הגשמות של הרמבם?
ת: כעקרון תיתכן האפשרות שאכן הייתה זו מאת ה', שנאמר "היד ה תיקצר?". ואולי על שער זה אנו מברכים בכל ערב "בחכמה פותח שערים". ואולם על כגון זה אמרו חז"ל: בהדי כבשי דרחמנא למה לך?

כל העולם כולו
ש: הרב, קיבלתי מהעבודה חופשה בחו"ל לכל יעד שארצה (בשביל שאחזור עם יישוב הדעת ללמוד תורה כמובן…) רציתי לדעת לאן כדאי לי לנסוע?
ת: בנושאים כאלו שעוסקים ברומו של עולם, אל תסתמך עליי. כדאי לערוך גורל הגר"א. 
ש: ואם אני יותר בכיוון החסידי ? 
ת: אז תתקשר לחבר חב"דניק בשעה 10:00 בבוקר. מסתמא תתפוס אותו באמצע התפילה, כך שכשהוא יענה לשיחה, הוא יגיד בקול את הפסוקים בהם הוא אוחז כרגע. אם יגיד: "וירא ישראל את מצרים" או "יין קפריסין למה הוא בא" - תבין שהיעד צריך להיות קרוב.  אם יאמר "מת על שפת הים" - תבין שחבר שלך ממליץ על מקומות עם חופים.  אם הוא עוד לא התחיל בכלל להתפלל - אז טוס להודו.

לפחד מהפחד
ש: מי המציא את השם "ליל הסדר" ? 
ת: נשים צדקניות. שלקראת לילה זה מי שלא שומר על הסדר - אחת דתו להמית ! ובכהאי גוונא אפילו שרביט הזהב לא יועיל.

אָר֕וּר מַכֵּ֥ה רֵעֵ֖הוּ בַּסָּ֑תֶר
ש: האם יש איסור בהאזנות סתר ?
ת: האמת היא שזוהי מחלוקת גדולה.
יש המתירים משום שנאמר "עמו אנוכי בצרה" , וכן "ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה - בוודאי שם נמצא ה' יתברך" - וכידוע צריך להדבק בו. (שו"ת שפיר קאמר) וראיה לכך ממרדכי היהודי שהמציא את האזנות הסתר, ככתוב "ויוודע הדבר למרדכי - ויגד לאסתר המלכה".

ויש האוסרים משום שנאמר "ארור מכה רעהו בסתר" ואמרו עוד שעונשם מפורש בכתוב - "עד אבוד הנשארים והנסתרים" וכתבתי לתרץ הסתירה שהאזנה לרשועים ארורים מותרת. וראיה לכך מהכתוב "ויאמר המן בליבו" שעליו אמרה תורה "אכן נודע הדבר".