ראיון: חנן בן ארי מספר על הדיסק החדש בגילוי לב

האמן הדתי שהתחיל בכיפה וכבש את גלגלצ משיק את אלבום הבכורה המצליח שלו ומספר על התחושות על היצירה ועל כך שהתיוג דתי פחות מוצא חן בעיניו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/02/16 20:37 יט באדר א'

ראיון: חנן בן ארי מספר על הדיסק החדש בגילוי לב
דובי ריין, צילום: דובי ריין

"אמרתי לאשתי שזה נשמע אולי כקלישאה וזה לא פיר מצד גבר להגיד זה, אבל אני מרגיש עכשיו כמו אחרי לידה", אומר ל'כיפה' הזמר והיוצר, חנן בן ארי, לרגל הוצאת אלבום הבכורה שלו "איזון". "זה גדל אצלי בבטן משהו כמו עשר שנים. השיר הכי וותיק באלבום 'ניגון הנשמות' נכתב כבר בגיל 18 וכל המוזיקה הזו בעטה ורחשה בתוכי ועכשיו זה יוצא החוצה וזה מאד משמח ומרגש".

באופן מפתיע מספר בן ארי בגילוי לב, כי הוא חש עם יציאת האלבום גם סוג של תוגה. "לצד השמחה אני גם מרגיש סוג של תוגה ופרידה מהמוזיקה עם ההבנה שמעכשיו זה לא שייך רק לי", עם זאת הוא מוסיף כי מבחינה נפשית הוצאת האלבום פתחה לו פרץ יצירה מחודש, "זה שחרר אותי מאד ליצור דברים חדשים, בתקופה האחרונה אני כותב ומלחין בשפע של יצירה, ההוצאה של החומר החוצה פינתה לי מקום בראש".

לשאלה מדוע המתין עם החומרים זמן רב כל כך הוא משיב, "אני מלחין מגיל מאד קטן ותמיד חלמתי להוציא את השירים שלי, אך זה לקח זמן כי כלכלית לא הייתי בנוי לזה, וגם מבחינה מקצועית עוד הבשלתי, זה לא היה בשל מספיק ואני שמח על הזמן שזה לקח. אני מרגיש שכל תחנה שעברתי וכל במה שהייתי בה הצמיחה אותי לגדול ולהיות מה שאני היום, הרבה יותר שלם ונכון מאשר הייתי יוצא לעולם בגיל צעיר".

[embed]

]

חנן בן ארי פרץ את מחסום גלגלצ כבר משירו הראשון 'ממך עד אליי' שהפך ללהיט במהירות רבה אחריו נכנסו בקלות מפתיעה 'אמא אם הייתי' שיר שעוסק בגירוש מגוש קטיף ו'החיים שלנו תותים' שיר הודאה על החיים והזכות לראות את מסי. "מתייחסים יותר מידיי למראה שלי. אולי אם הייתי חובש כובע במקום היה לי יותר נוח, כי היו מתייחסים אליי כיוצר ישראלי יותר מאשר כיוצר דתי אבל חשוב לי שיראו שאדם עם כיפה וציצית עושה את המוזיקה שאני עושה. הכיפה והציצית זה משהו סמלי וחשוב שמעיד עלינו וכשאתה חובש כיפה עם ציצית בחוץ זאת הצהרה".

למרות שהוא מצפה שיתייחסו אליו כאל יוצר ישראל הוא לא מתעלם מכך שהמוזיקה שלו מתכתבת באופן ישיר עם עולם הדת והמסורת, "בטקסטים יש לא מעט אזכורים ורמיזות לעולם הדתי שאני חי ומגיע ממנו. אוי ואבוי אם לא היה או שזה היה מטושטש, כי זה לא היה עובד ולא היה מגיע לאף אחד. אם אתה לא אומר את האמירה שלך בצורה ברורה ואתה מזייף מזהים את זה", הוא מצהיר בבטחה.

כשהוא נשאל האם הכתיבה שלו היא תמהיל מכוון או משהו ספונטני, הוא משיב "זה פשוט אני, אך אני חושב וחש שהציבור הישראלי צמא לזה ומחפש את זה ומעבר לזה לדעתי זה רמוז בצורה כזו שגם מי שאינו דתי יוכל להתחבר לזה וליהנות מהשירים".

(צילום: יחצ)


ההצלחה של חנן בן ארי לימדה כי ניתן ואפשר להצליח כבר בהתחלה ולא רק לאחר שנים ארוכות והוא הפך למודל הצלחה של אמנים חדשים רבים, "זה לא שלא האמנתי בעצמי, כיוונתי שאפתי והאמנתי שאגיע להיכן שאני נמצא היום אך הופתעתי בעיקר מהמהירות והעוצמה. חשבתי שזה ייקח יותר זמן".

"זה מאד משמח כי סוף סוף אני עושה את מה שאני הכי טוב בו. עד היום הייתי ליד השאיפות שלי, הופעתי בחתונות ואירועים, כתבתי, ערכתי, חינכתי ונהניתי לעשות את זה. יש לי כישרון לתחומים האלו, זה לא שהייתי זגג, אך עכשיו אני מרגיש הרבה יותר מדויק", אומר בן ארי על ההצלחה.

הצלחה בשלב מוקדם כל כך יכולה להפוך גם לנטל כאשר ישנן ציפיות מהאמן לא לרדת מהמקום אליו הגיע. "אני לא חושב על זה, אני עסוק בליהנות מהתוצאה העכשווית ואנחנו שומעים את זה באוטו ובסלון כל הזמן. אם יש ממני ציפיות אני מבסוט מזה, כי זה אומר שאני עושה משהו טוב", אומר בן ארי בחיוך ומוסיף כי הציפיות עוזרות לו לשמור על סטנדרטים גבוהים, מעבר לפרפקציוניזם שטבוע בו ובאנשים שסביבו.

[embed]

]

בן ארי כבר יכול לספר כי האלבום הבא עליו הוא כבר עובד מסתמן ככזה שילך לכיוונים חדשים לחלוטין, "אני מרגיש שהוא הולך לכל מיני כיוונים חדשים, כי אני מנסה בדרך כלל לברוח מהצפוי גם אם אני לא שם לב לזה בצורה ישירה".

מי שהספיק כבר לשמוע את האלבום 'איזון' יודע שמדובר באלבום מאוזן במיוחד ומגוון מאד מבחינה מוזיקלית, "זה היה הדבר הכי כיף בעולם, כי עבדתי עם המפיק המוזיקלי אולי היחידי בארץ שאני חושב שמסוגל לעשות עבודה כזו. אייל מזיג הצליח לאחד ולמזג את כל העולמות המוזיקליים מהם אני הגעתי. כל שיר זה היה כמו עולם בפני עצמו ועדיין יש משהו אחד שמאחד את כל הדברים לכדי אלבום אחד ולא אוסף שירים מנותקים".

לדבריו, ההפתעה הכי גדולה עד עתה מבחינת התגובות החמות שזורמות בקצב מהיר זה השיר "הינדיק", פרשנות חדשה של בן ארי לסיפורו של רבי נחמן מברסלב על בן המלך שהחליט שהוא תרנגול הודו. "אני מופיע איתו כבר כמה שנים ואני מכיר אותו כל כך טוב ולא הבנתי עד לאחרונה את הכוח שיש בו. פתאום אני מקבל תגובות מדהימות ומרגשות וכמעט בכולם הבולט ביותר הוא הינדיק", אומר בן ארי ומוסיף, "מבחינת טקסט זה הלב של האלבום, כמו השורה בשיר 'איזון' - "האם אפשר להיות קדוש ולהישאר נורמלי. וזה בעצם הרעיון של השיר להישאר עם הניצוץ "המשוגע" ועדיין לחיות את העולם בצורה נורמלית".

אבל עם כל הכבוד לאלבום וערימת השבחים שהוא גורר את חנן בן ארי מעניינות בכלל ההופעות. "אני מרגיש שאצלי ההופעה היא העיקר, כמו שאהוד בנאי אמר פעם שאלבום זה תירוץ טוב לצאת למסע הופעות", הוא אומר בחיוך, "הופעתי בלי אלבום בחצי שנה האחרונה, הקהל הגיע בלי להכיר את השירים וזה היה כיף לא נורמלי. חבל שפג מהעולם המצב בו אמנים מופיעים ורק אחר כך מוציאים אלבום, כי הבמה מייצרת דברים יותר אמיתיים".

בן ארי מצהיר כי ההופעות הן לא ביצוע של האלבום על הבמה, "ההופעות שונות מאד הן מבחינת הביצועים והן בבחירת השירים. אנחנו מופיעים גם עם 'אדון הסליחות ו'הילדים הללו' ועוד להיטים נוספים שאני שר בהופעות אך לא נכנסו לאלבום. זה חלק מהעניין של הופעה שהיא עומדת בפני עצמה, היא אמנם מתכתבת עם האלבום אבל יש בה אלמנטים חדשים ושפה קצת שונה".

בן ארי מצהיר כי את האלבום עשה קודם בשביל עצמו, "אנחנו שומעים את זה בסלון בבית. רבי נחמן כותב שאדם צריך לכתוב לו תפילות משלו וזה הליקוטי תפילות שלי, זה הלב שלי. כשאני רוצה להיזכר על מה אני מתפלל מה חשוב לי בחיים ולמה אני מקווה האלבום של עצמי מאפס אותי ומזכיר לי את כל הדברים האלה".

איך עדיין לא נמאס לו לשמוע את אותם השירים שוב ושוב? "תוך כדי העבודה עם האלבום נזהרתי לא לקחת את החומרים הביתה ולטחון אותם, כדי לשמור על ההתרגשות, כדי שזה עדיין יהיה חדש לי באוזן, באופן יחסי לאמנים אחרים הגעתי לשלבים האחרונים וזה עדיין מרגש אותי", מסביר בן ארי.

כזכור, המקום הראשון בו בלט בן ארי היה אתר כיפה, בתחרות 'ביכורים' שנערכה בחנוכה לפני חמש שנים. בן ארי זכה במקום הראשון עם השיר 'הילדים הללו' אותו ביצע עם ילדי תיכון אדר שם לימד. "אני שמח מאד שאתר 'כיפה' ובתוכו מדור 'ביכורים' היה לי מקום בנערות שלי ליצור. אני רוצה היום להודות ל'כיפה' אני לא שוכח את זה, וקורא לכל אמן צעיר שנמצא בתחילת הדרך ובטוח שהוא בשבילים מבלבלים ויש לו הרבה מחשבות חלקת אמיתיות חלקן חיצוניות, שישתף יחד עם אחרים ואיתי את היצירה שלו, יצירה יהודית ובכלל יצירה צריך לעשות ביחד ולעזור אחד לשני ולדייק", מסיים האיש וה'איזון', חנן בן ארי.

הופעות השקה:

9/3 זאפה תל אביב

10/3 זאפה ירושלים

12/3 זאפה הרצליה

21/3 החלוץ באר שבע.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן