ביקורת סינגלים: כל המוזיקה של השבוע

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר סוקר את הסינגלים החדשים שיצאו השבוע והפעם טור חגיגי בסימן יום ירושלים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 14/05/15 16:08 כה באייר התשעה

ביקורת סינגלים: כל המוזיקה של השבוע
shutterstock, צילום: shutterstock

יום ירושלים בפתח ולכבוד העיר שחוברה לה יחדיו חוברו השנה כמה שירים חדשים שארצה להתייחס אליהם במסגרת טור הסינגלים השבועי שלי.

הראשון הוא שיר טרי במיוחד של הזמר-חזן, עידו בן-גל, זמר אופרה וחזן מקצועי. השיר החדש הוא מתוך התהילים "אדברה נא שלום בך" בלחן חדש של בן-גל ועיבוד עשיר ומגוון במיוחד של המוזיקאי המוכשר ראובן חיון שגם מנגן את רוב הכלים בשיר החל בעוד המזרחי וכלה בקלרינט המערבי.

שירתו של בן-גל נקייה ונעימה במיוחד והלחן אף הוא זורם בצורה נעימה לאוזן.

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/514201527617.mp3[/embed]

שיר ירושלים הבא משלב בין מילים מקוריות של הזמר והיוצר עמי נגר, לבין מילים מהמקורות. השיר 'מזמור לירושלים' כשמו כן הוא, שיר שבח ואהבה לירושלים. נגר בוגר בית הספר למוזיקה - רימון, הוציא לפני כמה חודשים את אלבום הבכורה שלו 'פריחה' יחד עם המוזיקאי אלון עדר.

'מזמור לירושלים' מעובד בצורה ג'אזית קופצנית שמזכירה מאד את לחניו של הזמר והיוצר, אהרן רזאל ונגינת הסקסופון סופרן שמלווה את השיר מזכירה את אמן הסקסופון, דניאל זמיר.

[embed]

]

הזמר והיוצר, אביעד דרף, בסינגל שני מתוך אלבום הבכורה שלו שיצא בימים אלו בהפקתו של המפיק המוזיקלי הירושלמי הנודע, אבי טל.

דרף המוכשר שמשמש גם כשחקן יוצר בסגנון הפופ-רוק ה"אודי דוידי", הבחירה באבי טל שמעבד גם את אלבומיו של אודי דוידי יוצרת דימיון נוסף באוזן לדוידי. למרות הדימיון, לדרף קול שונה לחלוטין מדוידי והוא כמאמר מילותיו בשיר אומר "אין לי מילים אבל יש לי לב לצעוק אליך", צועק את השיר מעמקי נפשו ויוצר להיט רוק סוחף.

[embed]

]

יעקב ברינה הוא זמר רוק ישראלי שיוצר בימים אלו יחד עם המעבד והמולטי-אינסטרומנטל ראובן חיון את אלבום הסולו הראשון שלו 'שמים חדשים'. לפני ששב בתשובה היה ברינה סולן להקת קרפ שפעלה בסוף שנות ה-90.

סגנונו המוזיקלי של ברינה הוא כאמור רוק ישראלי, קולו העמוק של ברינה מזכיר לעתים את ברי סחרוף כשאת המילים הוא מחלק בין כתיבה אישית לבין מילים מהמקורות אותן הוא מלחין מחדש.

השיר החדש 'והיה' שמקורו בפרק הראשון בתהילים מעובד אף הוא ברוק עם גוון נוגה וסלסולים עדינים שהופכים את השיר לסוג של תחינה.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=yByi_eKtwkA[/embed]

אין מתאים יותר מלסיים עם להקת 'ניגון ירושלמי' שמורכבת מנגנים ירושלמים מהשורה הראשונה במוזיקה היהודית. הלהקה הוציאה בימים אלו אלבום שני "שפת היום" מתוכו שוחרר השבוע סינגל שני ומרתק "מזמור לדוד" בלחנו של סולן הלהקה אילן קינן.

'ניגון ירושלמי' מפליאים לנגן על התפר שבין מוזיקה אתנית למוזיקה מערבית כך השיר יכול להישמע למאזין כרוק אך עם צלילי הקמנ'צה של יגל הרוש והסנטור הפרסי והטאר של משה שלו.

השילובים המדהימים של חברי הלהקה יוצרים חגיגה לאוזניים שנשמעת היטב בשיר החדש שלפניכם.

מקווה שתיהנו ויום ירושלים שמח!

[embed]

]

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן