ביקורת מוזיקה: אלבומי הימים הנוראים כבר פה

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר מסקר את שני אלבומי הימים הנוראים שיצאו בימים אלו וממליץ לכם על האלבום המועדף עליו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/09/15 02:58 כב באלול התשעה

ביקורת מוזיקה: אלבומי הימים הנוראים כבר פה
יחצ, צילום: יחצ

הימים הנוראים בפתח והשנה התברכנו בשני אלבומים חדשים המוקדשים לשירי הימים הנוראים והתפילות. למרות הנושא המשותף, החשיבה של יוצרי האלבומים שונה לחלוטין וכל אחד מהם לקח את זה למקום אחר כמעט לחלוטין.

האלבום הראשון נקרא "פתיחת ההיכל" ומככבים בו הרב תמיר גרנות והכנר וזמר האופרה, נתנאל זלבסקי (הבן של..), האלבום מבוצע על ידי אנסמבל "אל ההרים" בניצוחו של זלבסקי והוקלט בהופעה חיה בצוללת הצהובה עם מעט תיקונים ועריכות לאחר מכן באולפנו של יהודה אשש המצוין שגם ניגן את הבס באלבום.

אלבומי הימים הנוראים כמו הדימיון שלו על התפילות, מכילים בדרך כלל את פס הקול של יוצרם ואת מה שספג וחווה במשך חייו, במקרה של זלבסקי האשכנזי אלו הם בעיקר מנגינותיו של אביו המלחין והיוצר, צבי זלבסקי ושיריו של קרליבך (עם עוד קצת חב"ד ומודז'יץ). העיבודים קלילים למדי כשצלילי המרימבה והויברפון של רמי שולר נותנים לשירים לפעמים מימד שלא ציפיתי מהם, כזה שמזכיר שירי ערש עם מילים כבדות כגון, אופל אלמנה המצוין של צבי זלבסקי.

[embed]

]

האלבום הוקלט כאמור במופע שנערך בשנה שעברה וניתן לשמוע את הדי מחיאות הכפיים בסיום השירים, אך הסאונד מצוין ונשמע היטב ולולי שהייתי יודע לא בטוח שהייתי שם לב שאכן מדובר בגרסאות חיות.

האלבום השני משירי הימים הנוראים הופק על ידי האחים גיא ורועי זוארץ ובשיתוף עם הזמר יצחק מאיר שנותן מקולו בשירת 4 מהשירים. האלבום שנקרא "מקול הלב" מכיל אף הוא פס קול של הימים הנוראים, אך פה בשילוב של פיוטים מזרחיים ופיוטים אשכנזים אם כי עם נטייה לעיבודים מערביים שמרככים את הפיוטים הספרדיים והופכים אותם לקלילים יותר.

[embed]

]

על העיבודים המוזיקליים הנעימים אחראי רועי זוארץ שגם משתתף בשירה. על אף שלא שמעתי באלבום איזה ביצוע שאקח איתי לאי בודד, מדובר באלבום נעים מאד שנועד להכניס את אווירת הימים הנוראים. שירתו מלאת הרגש של יצחק מאיר מתאימה מאד לאלבום והוא משתלב נפלא יחד עם שירתם של האחים.

אם אתם מתעקשים לדעת על מי מהאלבומים אני ממליץ, באופן אישי אני נוטה בסדיזם קל הגורם לי לחפש דווקא את האלבומים שמאתגרים יותר מבחינה מוזיקלית וגורמים לאוזניי להתאמץ מעט, מה שלא קורה בכלל באלבום הזה. אמנם הקולות נעימים יותר והעיבודים נשמעים מושקעים יותר מאשר באלבום של אנסמבל 'אל ההרים' של זלבסקי אך החוסר בהפתעות מוזיקליות והבחירה במובן מאליו הן מבחינה מוזיקלית והן מבחינת רשימת השירים הופכת את האלבום לצפוי מידי ופחות מעניין.

אם אתם עדיין מחפשים לשמוע את המנגינות המוכרות והאהובות בביצועים נקיים ואיכותיים, "מקול הלב" בהחלט עומד בקריטריונים והוא יעניק לכם 9 רצועות איכותיות נעימות. ובכלל ההמלצה המושלמת שלי היא לרכוש את שניהם, כך תוכלו לקבל את החבילה השלמה של ניגוני הימים הנוראים (ולשמוע את "אוחילה לקל" המרגש בלחנו של הרב הלל פלאי בשתי גרסאות שונות).

[embed]

]

[embed]

]

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן