ביקורת הופעה וסינגלים: כשישי ריבו הפתיע אותי

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר מספר על החוויות מפסטיבל תהילים בעיר דוד ועל הסינגלים החדשים של השבוע

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/05/15 15:57 י בסיון התשעה

ביקורת הופעה וסינגלים: כשישי ריבו הפתיע אותי
shutterstock, צילום: shutterstock

ביום חמישי שעבר התארחתי בפסטיבל 'תהילים' בעיר דוד בירושלים ונהניתי מסדרת הופעות ייחודית ומעניינת. הערב נפתח במופע של אנסמבל ייחודי של כ-15 נגנים צעירים במיוחד ששולטים בצורה מרשימה בכלים לא שגרתיים כקמנצ'ה, כלי מיתר עתיק, סאז, סאזבוש ועוד. על ההפקה המוזיקלית והבאת הנגנים לרמה המרשימה תוך סדנא בת חודשיים בלבד כשחלק מהנגנים מנגנים בכלי חודשים ספורים בלבד, אחראים צמד המוזיקאים המוכשר, משה שלו ויגל הרוש.

הדובדבן שבקצפת היה אירוח מרתק של הזמר ישי ריבו לשלושה שירים במופע. ריבו שהפך בשנה האחרונה לכוכב על במגזר הדתי הפך כבר לשם חובה בכל אלבום בו מחפשים זמרים אורחים. הוא מוזמן להופעות רבות וכמות השירים ששר באלבומים של אחרים כבר ארוכה יותר מכמות השירים באלבומו הוא. כשראיתי את שמו של ריבו בתכניה אמרתי לעצמי שמדובר בניצול שחוק של אותו הגימיק בפעם ה-1695 לפחות. אך שמחתי לגלות שהתבדתי לחלוטין.

ריבו עלה והחל לשיר מנגינה שלא הכרתי לפיוט 'ידיד נפש' תוך שהוא מסלסל בצורה שמימית שגרמה לי לעור ברווז וזה לא קל לגרום לי לתחושה כזו. לאחר מכן בצעד שהפתיע אותי ביצעו חברי האנסמבל יחד עם כליהם הייחודיים את הלהיט 'תוכו רצוף אהבה' בביצוע שריתק אותי בשל היותו אחר לחלוטין מאיך ששמעתי את השיר עד היום. על אף מעט אי דיוקים שלא הורגשו מדובר לדעתי בביצוע שרק בשבילו שמחתי שהגעתי לפסטיבל.

לסיום ביצעו ריבו והאנסמבל של שלו והרוש את 'אם ננעלו' בעיבוד דומה לזה שבוצע באלבומו של ריבו אם כי כלי הנגינה שהיו על הבמה שונים בתכלית מאלו המוקלטים באלבום והצליל והגוון היו מרתקים. כרגיל גם פה הסלסול של ריבו בסוף השיר סחף את הקהל שהגיב בתשואות ובמחיאות כפיים ארוכות. אני מקווה בשביל ריבו שהמופע הנדיר צולם והוקלט כראוי.

[embed]

]

בפסטיבל הופיעו גם להקת 'ניגון ירושלמי' שהופיעו במתכונת מעט שונה מהרגיל עם הרכב מעט שונה ומופע שונה לחלוטין שהוקדש כולו לפרקי התהילים במנגינות מסורתיות מבית הכנסת. הקהל שגדש את המשטח עליו נערכה ההופעה הגיב בהתלהבות לביצועים הזורמים ומלאי החיות.

לסיום צפיתי במופע של יוני גנוט ולהקתו בשירים מתוך אלבומו המצליח 'אות לאות'. גנוט פרפורמר מקצועי שיודע כיצד לעמוד ולבצע את שיריו. העיבודים היו צפויים מידי ודמו לחלוטין לאלו באלבומו המצוין. ציפיתי למעט יותר גיוון וחידוש, אך למרות זאת נהניתי מהשירים והביצוע. זאת למרות המרחק הרב מידי לטעמי בין הקהל לבמה, בשל תנאי השטח הייחודיים של ארמון דוד המלך בו התקיימה ההופעה.

גנוט מאחוריו רזומה מפואר במיוחד של אירוחים של זמרים ישראלים מהשורה הראשונה, אירח גם הפעם את הזמר אמיר דדון לביצוע שהיה המעניין ביותר בכל המופע. במופע הבא אני ממליץ לגנוט לחשוב על עיבודים שונים ומגוונים יותר או לחלופין גם על חומרים חדשים שאני בטוח שכבר יש באמתחתו, אני כבר מחכה.

[embed]

]

מזמן לא נפגשנו על ערימת סינגלים, השבוע דווקא יש דברים ייחודיים ששווה לשים עליהם אוזן ואפילו ליהנות. אפתח בסינגל החדש של אודי דוידי אחד הכוכבים הגדולים של המוזיקה היהודית - "ראו באורי".

אל תצפו להפתעות, דוידי מביא בדיוק את מה שמעריציו מחכים לו שיר רוק פופ קליט עם מילים קליטות מתקתקות יש יאמרו צפויות מידי, אך עם פוטנציאל גדול לחדור לכל מסיבת ריקודים של המגזר בתקופה הקרובה.

דוידי חזר לעבוד לאחרונה עם מפיק המוזיקה אבי טל שהוציא את אלבומיו הקודמים לבד מהאחרון בו "ערק" דוידי למפיק גלעד שמואל, שיצר יחד איתו אלבום אינטימי ואישי יותר. באלבום החדש עליו הוא עמל בימים אלו חוזר דוידי לעליזות והקופצניות שאפיינו את אלבומיו הראשונים ויהיה מעניין לראות מה יאמר הקהל.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=WHNUFqnr7lM[/embed]

רועי לביא היה חלק מלהקת 'התבלינים' והלחין עבורה את הלהיט 'אור אין סוף' וכן כתב שירים לזמרים ישראלים אחרים דוגמת שירי מימון (כמה פעמים) ועוד. בשנים האחרונות הפך לביא לחסיד חב"ד נלהב והוא עובד בימים אלו על אלבום בכורה עם המפיק אייל מזיג.

השיר החדש "להיות כבר חופשיים" של לביא בעל הקול הגבוה מעובד בצורה פחות שגרתית. הוא יצר עיבוד ווקאלי מורכב ועשיר שכולו מורכב מקולו של לביא. השיר במקצב הפאנק נשמע היטב והוא מצורף לקליפ ויזואלי שממחיש את העיבוד הווקאלי ואותי היפנט באופן אישי.

[embed]

]

אבשלום סלוק, רכז ההדרכה של בני עקיבא בירושלים, עובד בימים אלו על אלבום הבכורה שלו ולצורך השלמתו הוא עוסק בימים אלו במכירה מוקדמת שלו דרך אתר ההדסטרט.

הסינגל קליפ החדש שלו "נגד כל העולם" חושף אמן רגיש בעל קול מיוחד עם צרידות רוקית שלא מפחד לשיר נגד כל העולם. העיבוד וההפקה של דותן מושנוב לשיר, מינימלי בליווי פסנתר בלבד אך שירים אחרים מהפרויקט מעובדים בסגנון רוק ישראלי עכשווי.

[embed]

]

גדי פיינגולד הוא הבעלים של אולפן פלוטו המפורסם בתל אביב, בשנים האחרונות הוא חזר בתשובה ובימים אלו הוא עובד על אלבום הבכורה שלו עם מיטב הנגנים. פיינגולד עצמו אחראי ללחן החדש והנוגע לפיוט המוכר 'לך אלי' של האבן עזרא.

חדי האוזן יזהו את קולו של המלוטרון האגדי עליו מנגן פיינגולד (חוץ מהפסנתר ושאר הקלידים) ויהנה מעיבודי המיתר אותם עשה פיינגולד יחד עם המפיק אייל מזיג.

פיינגולד משיק בעוד כשבוע את האלבום בהופעה בה הוא מארח את רמי קליינשטיין.

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/528201519797.mp3[/embed]

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן