ירושלים כלייזמרים סביב לה

בפסטיבל הכלייזמרים הבינלאומי בירושלים יתארחו השנה בין היתר מוסיקאי המנגן על גזרים, נגן מתזמורת בית האופרה של מילנו, קובי אפללו ודוד דאור. אירוע הפתיחה יתקיים במוזיאון ישראל והנגנים ינגנו בין יצירות האמנות ובתוך חללי המוזיאון

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 25/07/17 11:37 ב באב התשעז

ירושלים כלייזמרים סביב לה
פסטיבל הכלייזמרים בירושלים, צילום: יוכטמן

חנן בר סלע מגדיר עצמו קודם כל ככלייזמר. בר סלע, נגן קלרינט וסקסופון, מנגן מוסיקת נשמה יהודית מאז שהיה צעיר. בר סלע שימש 16 שנים כמנהל אמנותי של פסטיבל הכלייזמרים בצפת. הוא גם משתף פעולה עם אמנים ישראליים כמו שלמה גרוניך, אתו יש לו  יש מופע משותף כבר 10 שנים שנקרא "נוגעים בשמיים". בר סלע גם   משתף פעולה עם אריאל זילבר, אהרון רזאל ויונתן רזאל. בר סלע נזכר: "למדתי מגיורא פיידמן המוסיקאי הגדול: ההתחלה של המילה כלייזמר, מורכבת מכהן, לוי, ישראל. התפקיד של הכלייזמר הוא לאחד את עם ישראל על ידי הזמר".

בר סלע וגרוניך במופע המשותף:

לפני חמש שנים, לבקשת עיריית ירושלים, ייסד בר סלע את פסטיבל הכלייזמרים הבינלאומי בירושלים והוא המנהל האמנותי שלו. 

ספר לנו על אירוע הפתיחה

"אירוע הפתיחה יתקיים זו השנה השלישית במוזיאון ישראל, ב 2 באוגוסט. האירוע יהיה בעצם יום שלם שייקרא 'כלייזמרים בתערוכה', בו אמנים שונים מנגנים כלייזמר במוזיאון, בתוך החללים השונים וליד יצירות האמנות. אני חייב לומר שבתור אמן, זה מאוד מרגש לנגן באזור היודאיקה במוזיאון, בבתי הכנסת המשוחזרים וליד החנוכיות. אנשים מתקבצים, יושבים על הרצפה ואנחנו מדברים עם הקהל ושרים אתו. יש אינטראקציה מאוד מיוחדת עם הקהל בהופעות שבמוזיאון ישראל. בערב ואחר הצהריים יתקיימו שני מופעים באודיטוריום של המוזיאון, בהם יתארחו אמן הכינור הבינלאומי מירל רזניק, וירטואוז האקורדיון הבינלאומי אמיל אייבינדר ועוד רבים וטובים". 

מופעים נוספים ייערכו על רקע יצירותיהם של ואן גוך ומונה בגלריה לאמנות אימפרסיוניסטית. בגלריה לאמנות ישראלית הנגנים שיופיעו לצד עבודותיהם של סיגלית לנדאו, אעסם אבו שקרא, נפתלי בזם ועוד.

גלריית מנורות החנוכה במוזיאון ישראל , ירושלים

בית הכנסת מסורינאם במוזיאון ישראל צילום: באדיבות מוזיאון ישראל

איך בנוי הפסטיבל השנה?

כמו בכל שנה, יש כיתות אמן המתקיימות באקדמיה למוזיקה במשך היום, ובכל ערב מתקיים מופע שמנגנים בו חלק ממה שנלמד בכיתות האמן באותו היום".

בר סלע מספר על כיתות האמן: "הכיתות מיועדות למוזיקאים ולא לקהל הרחב. חצי מהמשתתפים ישראליים והשאר מגיעים מחו"ל. יש לפסטיבל שלנו שם בינלאומי. בצוק איתן, בשנה השניה בה התקיים הפסטיבל, הגיעו מאירופה 22 מוסיקאים ואף אחד מהם לא ביטל את הגעתו. כאשר הם נחתו בשדה התעופה, הם ניגנו והרימו את כל הטרמינל וזה היה מאוד מרגש". 

אילו מופעים נזכה לראות בפסטיבל השנה?

"המופע המרכזי יתקיים בכיכר ספרא ב 10 באוגוסט, בו יופיעו קובי אפללו ודוד דאור עם עוד 70 נגנים על הבמה. בט"ו באב, 7 באוגוסט, יופיע בבית אביחי נגן הקלרינט הראשון של תזמורת בית האופרה לה סקאלה במילאנו, קוראדו ג'יופרדי. אצלנו הוא ינגן כלייזמר… ביום שישי, 11 באוגוסט בבית הכנסת ישורון נערוך קבלת שבת כלייזמרית. למרות שזו שעה לא קלה לדתיים, מנסיוננו האולם מלא. בכלל, ההפקה שלנו שומרת שבת ולכן ההכנות למופע של מוצאי שבת שיתקיים בתאטרון ירושלים, נערכות ביום שישי, והמופע עצמו מתחיל בעשר בלילה".

חנן בר סלע והקלרינט

חנן בר סלע והקלרינט צילום: אביחי טובה

מה זה 'משיב הרוח'?

"הפסטיבל יסתיים ביד ושם, באירוע הסגור לבני דור שני וניצולי שואה ונקרא 'משיב הרוח'. זהו קונצרט לזכר כלייזמרים שנספו בשואה. זו השנה שביעית שאנו מקיימים את המופע. גם כשהייתי בפסטיבל בצפת היינו יורדים לירושלים כדי לקיים אותו". 

שמענו שהשנה יגיע אמן המנגן בין השאר על גזר?

"כן, בוריס סיחון מוונקובר הוא מוסיקאי המנגן על 150 כלים, חלקם קונבנציונליים וחלקם פחות". 

בוריס סיחון מנגן:

 

פסטיבל הכלייזמרים הבינלאומי בירושלים,  2-13 באוגוסט

תוכנית הפסטיבל

תוכנית הפסטיבלצילום: