אתר הצילומים לקליפ: בית הכנסת העתיק של עולי לוב

לקראת יום כיפור ביצע הזמר יאיר לוי את הקליפ בלייב לשיר "לך אלי" למילים של ר' אברהם אבן עזרא. מיקומו של הקליפ, בבית הכנסת העתיק לעולי לוב ביפו, שלו סיפור מיוחד ויוצא דופן. צפו

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/09/17 16:56 כז באלול התשעז

אתר הצילומים לקליפ: בית הכנסת העתיק של עולי לוב
יאיר לוי, צילום: צילום מסך יוטיוב

הזמר יאיר לוי מבצע בביצוע מיוחד את הפיוט "לך אלי" של ר' אברהם אבן עזרא: יאיר רצה להקליט את השיר במקום מיוחד וסמלי, והוא שמע על ביה"כ העתיק לעולי לוב ביפו. 

בית הכנסת לעולי לוב ברחוב מזל דגים ביפו העתיקה, הוא בית הכנסת העתיק בתל אביב-יפו. המבנה מזוהה עם חאן שהוקם בשנת 1740 על ידי ועד פקידי קושטא באיסטנבול, בסמוך לנמל יפו, ואשר היה החאן היהודי היחיד שפעל בעיר עבור עולים יהודים. המבנה נודע גם בשם "בית זונאנה" על שמו של רבי יעקב בן דוד זונאנה שרכש אותו.

כעבור שנים בודדות השתלטו ערביי יפו על המבנה, והתירו ליהודים להתפלל בו רק בשלושה ימים בשנה. מאוחר יותר נאסר על היהודים לעשות בו שימוש כלל ועיקר. במשך השנים שימש המבנה לצרכים שונים, כולל בית חרושת לסבון, אך האוכלוסייה הערבית המשיכה לכנותו "הבית היהודי". המקום חזר לבעלות יהודית לאחר מלחמת העצמאות. לאחר המלחמה התיישבה באזור קהילה גדולה של יוצאי לוב, ובית הכנסת היה למרכזה הרוחני החל בשנת 1948. 

יאיר מספר: "אני זוכר שבתחילת ההתקרבות שלי לאמונה... נחשפתי לפיוט "לך אלי", אשר נהוג לייחס את מילתיו לראב"ע. זה היה ביום כיפור בבית הכנסת...התמימות שבפיוט והמילים הפשוטות שלו תפסו את ליבי. עם קצת חשש והרבה כבוד לכל הלחנים הנצחיים והאדירים שיצרו לפיוט לפני, ניגשתי להלחין אותו גם. הלחן ישב אצלי תקופה ועכשיו בחודש אלול, ולקראת "הימים הנוראים" החלטתי להקליט אותו.


"חשבתי שבמקום להתחיל בליטוש האין סופי שקורה בהקלטת שיר באולפן ההקלטות , אנסה הפעם להתחבר לפיוט מתוך מקום פשוט ואמיתי.

אנסה להקליט אותו בלייב, עם הרכב הטריו שמלווה אותי בשנה האחרונה,במקום מיוחד שאמצא, פשוט להנציח את הרגע כמו שהוא.

בתור תושב יפו בשנים באחרונות, הגיע אלי הסיפור אודות בית הכנסת העתיק לעולי לוב שבעיר העתיקה ביפו. כשראיתי את המקום ושמעתי את הסיפור מאהרון, גבאי בית הכנסת, הבנתי שזה המקום הנכון. מקום תפילה אשר ששורשיו עמוקים מאוד"