כנס מיוחד בוורשה לרגל הוצאת הספר "דרשות משנות הזעם"

השבוע נערך כנס מיוחד במוזיאון היהודי בורשה שעסק בדמותו של האדמו"ר ר' קלונימוס שפירא מפיאסצנה הי"ד שנספה בגטו ורשה, לרגל הוצאתו לאור של הספר "דרשות משנות הזעם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/17 11:20 יא בתמוז התשעז

כנס מיוחד בוורשה לרגל הוצאת הספר "דרשות משנות הזעם"
המוזיאון היהודי בורשה, צילום: יח"צ

השבוע נערך כנס מיוחד במוזיאון היהודי בורשה שעסק בדמותו של האדמו"ר ר' קלונימוס שפירא מפיאסצנה הי"ד שנספה בגטו ורשה, לרגל הוצאתו לאור של הספר "דרשות משנות הזעם". זוהי מהדורה חדשה של הספר הידוע בשם "אש קודש" – שנדפס לראשונה בשנת 1960 על פי צילומים מכתב היד שנמצא בכדי חלב שהוטמנו בגטו בימי השואה.

 

המהדורה החדשה היא מהדורה מדעית, מתוקנת על פי כתב היד המקורי של האדמו"ר. המהדורה יצאה לאור השנה על ידי מכללת הרצוג , בשיתוף עם יד ושם והאיגוד למדעי היהדות. את המהדורה ההדיר ד"ר דניאל רייזר, מרצה במכללה שישמש החל משנת הלימודים הבאה כמ"מ ראש החוג למחשבת ישראל. ד"ר רייזר הרצה בכנס על החשיבות של חקר כתבי היד החסידיים.

המוזיאון היהודי בורשה

המוזיאון היהודי בורשה צילום: יח"צ

רבי קלונימוס פעל בפולין בין שתי מלחמות העולם. הוא נודע כהוגה ומנהיג חסידי דגול. בתקופת השואה שהה בגטו ורשה יחד עם חסידיו ושם עשה מאמצים רבים לשמור על מסגרת החיים הדתיים: לאפשר גישה של נשים למקווה טהרה, לקיים את מסגרת החגים - אפיית מצה בפסח, קיום ברית מילה, ועוד. את דרשותיו שנדרשו במהלך שנות השואה (ת"ש–תש"ב) בגטו ורשה, העלה על הכתב והן נמצאו לאחר המלחמה. קובץ הדרשות נמסר ב'שנות הזעם', כלשונו של האדמו"ר, לארכיון המחתרתי 'עונג שבת' בראשותו של ד"ר עמנואל רינגלבלום, הוטמן בכד חלב ונמצא לאחר השואה. כתב היד פוענח מחדש ויצא כעת לאור באופן מדויק בתוספת מבוא, ציוני מקורות, הערות רבות ובהשוואה למהדורות קודמות.

 

האדמו"ר הגיה את דרשותיו מספר פעמים, מחק והוסיף, וצירף הערות בגוף הדרשות ובשולי הגיליון. מהדורה זו עוקבת אחר השינויים הללו ומציגה את שכבותיהם השונות שנכתבו בזמנים שונים במהלך השואה מאפשר לציבור הקוראים הצצה למהלך הכתיבה ולאירועים שליוו אותה.

 

הרב ד"ר יהודה ברנדס, ראש המכללה האקדמית הרצוג,  הקדיש את הרצאתו בכנס למשנתו החינוכית של האדמו"ר, תוך השוואה בינה לבין משנתו החינוכית של יאנוש קורצ'ק. שני מחנכים יהודים גדולים שנספו עם קהילתם בגטו ורשה בתקופת השואה.