מטיילים בחג: מצודת כח, נחל קדש ובית גוברין

נחל קדש ומצודת כח, מסלול לאורך ים התיכון בין חוף הבונים וחוף דור ומערות באזור בית גוברין. שלושה מסלולים יפהפיים לחול המועד סוכות

חדשות כיפה באדיבות אתר הטיולים נלך 13/10/14 09:17 יט בתשרי התשעה

מטיילים בחג: מצודת כח, נחל קדש ובית גוברין
צוות אתר נלך, צילום: צוות אתר נלך

צפון הארץ: נחל קדש ומצודת כח

המסלול מתאים למשפחות שנמצאות קצת בכושר [יש כמה מקומות שצריכים לרדת בהם מצוקונים] ולא מתאים לעגלות. אורך המסלול 2.5 ק"מ. רובו של המסלול מוצל.

איך מגיעים?

המסלול מתחיל על כביש 886, 700 מ' צפונית [בכיכר פונים ימינה] למפגשו עם כביש 889 - סמוך למצודת כח. המסלול מסתיים במצודת כח. אם אנו מגיעים למסלול עם רכב אחד מומלץ להשאיר אותו במצודת כח ושהנהג יגיע לתחילת המסלול ברגל - 1.2 ק"מ הליכה קלה וזהירה לאורך הכביש. תחילת המסלול מסומנת בשלט חום בולט.

תחילתו של המסלול עובר בערוץ הנחל בירידה בין מצוקים בגבהים שונים ובערך באמצע הדרך יש שילוט המסביר שהמשך הירידה אסור והשביל פונה בחדות בעליה. מומלץ לשים לב לסימון שבשלב מסוים עולה על הצוק משמאל ומוביל אותנו לכיוון מצודת כח שהינה אתר זיכרון [שלידו יש בסיס] לאלו שנהרגו בקרבות באזור. מומלץ להפעיל את המכשירים המשמיעים את ההסבר. ליד החניה של המצודה נמצא מוזיאון הרעות אשר גם בו מומלץ לבקר.

בונוס מיוחד: לאורך המסלול תראו פה ושם חצבים אבל אם תעברו את כביש 889 לפי הסימון של שביל ישראל [כשגבכם אל מצודת כח הכיוון הכללי הוא שמאלה] לכיוון נבי יושע תראו ליד המבנה העתיק מאות חצבים.

על שפת הים התיכון בין חוף הבונים וחוף דור

המסלול מתאים לכל מי שמסוגל לצעוד 3 ק"מ בתוואי חולי בחלקו. כל המסלול חשוף לשמש - חובה להיערך בהתאם עם אמצעי מיגון ושתיה בהתאם לתחזית.

תחילתו של מסלול הבונים-דור [הנקרא בפי כולם דור הבונים ולא ברורה הסיבה] הינו בשמורת חוף הבונים - ליד מושב הבונים - 6 ק"מ צפונית לצומת פרדיס. המסלול מסתיים בקיבוץ נחשולים במוזיאון המזגגה - שם יושאר הרכב השני אם הגענו עם 2 רכבים. במידה שישנה בעיה להיכנס לקיבוץ נחשולים ניתן להשאיר את הרכב באזור חוף דור - מחוץ למלון נחשולים, או בכביש הגישה לנחשולים - אחרי שעוברים את השער - ניתן להמשיך עד הבית האחרון ושם להשאיר את הרכב. אם הגענו עם רכב אחד מומלץ להשאירו בשמורת הבונים [ולשלם חניה] או לצעוד ממגרש החניה המאולתר הסמוך לשמורה - מרחק של כרבע שעה הליכה - ולהתכנס לשמורה רגלית בחינם

(צילום: צוות אתר נלך)

המסלול בשמורה מסומ"ש באדום ועובר סמוך מאד לקו החוף. ניתן לראות לארכו של המסלול את חוף הים והמפרצים המיוחדים שבו. לא לוותר על תצפית על "המערה הכחולה" ועל הנוף מהשולחן הבודד. ניתן להיכנס לים בכמה מקומות - הרחצה על אחריות המתרחצים. לקראת סוף המסלול נגיע לתל דור עליו נראה עשרות חצבים פורחים ואם נבצע את המסלול בשעות אחה"צ נזכה לבונוס מרהיב פריחה של חבצלות במספר מקומות לאורך המסלול. בסופו של המסלול ישנו מוזיאון המזגגה אשר מספר את תולדות ייצור הזכוכית בארץ - מומלץ לבדוק את שעות הביקור ולתכנן בלו"ז. אם הגענו עם רכב אחד - ניתן לחזור אליו מתי שרוצים - מומלץ - אחרי שמגיעים לחוף הצדפים היפה. בכל מקרה שווה להגיע לבריכות שליד קיבוץ נחשולים עם משקפת. התחילה עונת הנדידה וניתן לחזות שם בהרבה עופות נודדים.

גן לאומי בית גוברין

המסלול השלישי עליו נמליץ נמצא בשפלה - גן לאומי בית גוברין. הכניסה לשמורה בתשלום. מומלץ להגיע עם בגדים המתאימים לזחילה ועם פנס [למרות שלא הכרחי ברוב המקומות]. המקום מתאים במיוחד לימים חמים - היות שהמקומות המעניינים בו נמצאים מתחת לאדמה במערות קרירות. אפשר להגיע עם עגלות - פה ושם יהיה צורך לשאת אותן ביד - עדיף עם מנשא. מומלץ להגיע בשעות הבוקר כדי להספיק לבקר בנחת בכל המקומות המעניינים. הכניסה לאתר בתשלום - למנויי מטמון חינם. הסיור באתר מתבצע בצורה מובנה - לפי מפה שמקבלים בכניסה למקום ניתן לבחור ולדלג על מערות עמוסות ולחזור אליהן בהמשך. הילדים מאד נהנים לזחול היכן שניתן וצריך ולטייל עם הפנסים. רוב המערות האטרקטיביות מוארות בצורה נהדרת.

(צילום: צוות אתר נלך)

הכתבה באדיבות אתר הטיולים 'נלך'

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן