טיולים בארץ: לגלות את ההיסטוריה מחדש

מזג האוויר, החופש ואווירת החג מאפשרים את ההזדמנות לשלב טיול, רוחניות והיסטוריה בחול המועד. קבר דוד, שמעון הצדיק או אולי קברו של רבן גמליאל? גם קברי צדיקים יכולים להיות אטרקציה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/04/14 17:21 יג בניסן התשעד

טיולים בארץ: לגלות את ההיסטוריה מחדש
המשרד לשירותי דת, צילום: המשרד לשירותי דת

המוני מטיילים, מנצלים את החופש כדי לגלות את ארץ ישראל מחדש. חידוש ושימור אתרי הקודש מאפשר גם השנה, למטיילים לשלב בטיול קדושה, רוחניות והיסטוריה.

אמנם לרוב המטיילים זהו זמן נופש, עבור עובדי המשרד לשימור המקומות הקדושים זהו זמן העבודה הלחוץ בשנה. מעבר לניקוי האתרים ומתן פתרונות גישה למשפחות שבאות עם ילדים, פועלים עובדי המשרד על מנת להכשיר את המקומות גם באתרים קדושים השוכנים בכפרים דרוזים ונוצרים. עובדי המשרד פועלים לאורך כל החג, כדי שהמטיילים ייהנו, ישמרו ויכבדו מקומות אלה.

ריכזנו עבורכם, בהמלצת המשרד לשימור המקומות הקדושים יחד עם המשרד לשירותי דת את אתרי הקודש המומלצים והחווייתיים ביותר.

אזור ירושלים

כל התיאורים על ירושלים עדין מעטים מכדי להכיל את יופייה וקדושתה. ירושלים היא מקום שניתן לבלות בו חודשים ולא למצותו. העיר העתיקה, עיר דוד, הרובע היהודי, עין כרם, שוק מחנה יהודה, הכותל ועוד מהווים רק חלק ממה שיש לעיר להציע.

1.קבר דוד המלך- "וַיִּשְׁכַּב דָּוִד עִם אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּעִיר דָּוִד" (מלכים א, ב, 10).

מיקום

הר ציון בירושלים.

תיאור המקום

האתר מתופעל על המרכז הארצי לשימור המקומות הקדושים המזמין את המטיילים להיכנס לאתר הקדוש, להתפלל ולהתרשם מאווירת הקודש וההוד.

המקום שופץ באחרונה על ידי המרכז הארצי והרשות לפיתוח ירושלים. האתר המחודש מזמין את המטיילים להתרשם מארון קודש מפואר ותשמישי הקדושה.

"מקום אחד יש בירושלים שאני הולך אליו פעם אחת בשנה... קברו של דוד המלך, לפי שדוד המלך חביב עליי מכל היהודים שבעולם. מלך אדיר שהיה טרוד כל הימים במלחמות עם גוליית הפלישתי ועם שאר הרשעים ואף היהודים, להבדיל, בוודאי היו מטרידים אותו הרבה, אף על פי כן, היה לוקח לו זמן לנגן בכינור ולעשות מזמורים בשביל כל העלובים והנדכאים. מלך זה, היאך לא אוהב אותו?" ש"י עגנון (תמול שלשום)

(צילום: המשרד לשירותי דת)


שעות פתיחה

האתר פתוח מ8:00 עד 18:00 בימי חול, ומ08:00- 14:00 בימי שישי וערבי חג.

2. מערת שמעון הצדיק- ""על שלשה דברים העולם עומד: על התורה, ועל העבודה, ועל גמילות החסדים" (מסכת אבות, פרק א’, משנה ב’).

מיקום

המתחם נמצא במצוק הצפוני של נחל קדרון, מגיעים בנסיעה קצרה ביותר מכביש מספר 1 ובסמוך למטה הארצי. ניתן להגיע גם מהכביש המוביל מהר הצופים דרומה לשכונת שייח ג'ראח, ובסמוך לקברי המלכים. האתר נמצא ברחוב עותמאן בן עפאן, מצפון לשכונת המושבה האמריקנית.

תיאור המקום

מערכת של מערות קבורה בנות אלפיים שנים, היסטוריה יהודית מרתקת , תיירים ומתפללים מגיעים לכאן 24 שעות ביממה והכול במתחם קִברו של שמעון בן יוחנן ("שמעון הצדיק"), שהיה כהן גדול בתקופת בית המקדש השני ואף נודע כמנהיג רוחני ומדיני לעם היהודי, שבשמו נקשרו גם אגדות ונסים. המתחם מאפשר למטיילים להיחשף להיסטוריה יהודית מרתקת ועשירה. מערת הסנהדרין הקטנה סמוכה למערת שמעון הצדיק ומכילה 23 מקומות קבורה, כמספר חברי הסנהדרין שהיו בירושלים.

שירותים נוספים

אולם מיוחד למשפחות לביצוע החאלקה וחנייה מסודרת.

שעות פתיחה

מערת הסנהדרין סגורה כיום בשל וונדליזם אך מערת שמעון הצדיק פתוחה 24 שעות ביממה.

4. קבר שמואל הנביא

מיקום:

כ-6 ק"מ צפונית מערבית לירושלים, ממזרח לכביש 436 (ירושלים גבעת זאב).

תיאור

על הר שמואל נמצא גן לאומי קבר שמואל הנביא (נבי סמואל). סמוך לתוואי הדרך העתיקה לירושלים בולטת המצודה הגדולה שנבנתה על גבי הציון. מכאן יוכלו המטיילים ליהנות ממבט מרהיב על גוש דן וירושלים, ובערב על אורות העיר.

ביקור של מספר שעות יאפשר למטיילים ליהנות מהאתר הארכיאולוגי מתקופת בית ראשון שנמצא בימים אלו ממש בעת חשיפה. לאחרונה נחשפו מעיין, בית כנסת וישוב עברי קדום.

מעיינות קטנים וקסומים פזורים בגן, בהם ניתן לטבול ולנוח בצל עצי בוסתן. בסמוך לאתר שמורת הטבע אלוני שמואל.

האתר פופולרי במיוחד על ידי עקרות בשל סיפור לידתו המיוחד של שמואל הנביא.

שירותים נוספים במקום

שולחנות פיקניק ובריכות חצובות המשמשות לטבילה.

שעות פתיחה

האתר פתוח מ6:00- 22:00

אזור המרכז

למתגוררים בגוש דן, ולמעוניינים ליהנות מאווירת הקודש בלי להתרחק מהבית, מציע המרכז הארצי לשימור המקומות הקדושים לבקר באתר קברו של רבן גמליאל בינה הנמצא בלב פארק הסנהדרין ביבנה.

"ר"ש בן אליעזר אומר קבר שאולה היתה לרבן גמליאל ביבנה..." (מסכת שמחות, פרק י', משנה ח')

מיקום

בדרום העיר יבנה, בגן הסנהדרין בין רחוב התנאים לגבעתי.

תיאור המקום

המטיילים באתר מוזמנים להתרשם ממבנה הקבר המרשים ומבית הכנסת במקום. בנוסף יוכלו המטיילים ליהנות מפיקניק תחת כיפת השמיים או באזורים מקורים.

שירותים נוספים

שולחנות פיקניק, מתקן הדלקת נרות וחנייה מסודרת.

שעות פתיחה

בימי חול מ08:00- 18:00 ובימי שישי וערבי חג עד 15:00

אזור הצפון

על רקע הכנרת, הנחלים, הנוף הירוק, והאוויר הצלול נמצאים אתרי הקודש המומלצים ביותר. כולם מתוחזקים על ידי המרכז הארצי לשימור המקומות הקדושים.

  1. קבר הרשב"י במירון-

מיקום: היישוב מירון נמצא בשולי כביש מס' 866 (המוביל לצפת). נכנסים ליישוב וממשיכים ישר על פי השלטים.

תיאור:

מקברי הצדיקים המפורסמים בארץ , והאתר הדתי השני בארץ במספר המבקרים השנתי בו (לאחר הכותל ).

(צילום: )

על פי האמונה, במערה שבה חי הרשב"י (רבי שמעון בר יוחאי) במשך 13 שנים ברציפות, התגלתה לו תורת הזוהר. זהו מתחם שוקק ורחב ידיים שבו חדרים עם תקרות מקומרות, חלונות ודלתות הצבועים בכחול עמוק ושפע ספרי קודש. מומלץ לעלות לגג או להגיע אל המרפסות, ולזכות בתצפית נוף יפה של שמורת מירון הסמוכה.

האתר מזמין את המטיילים להניח פתקאות עם בקשות והדלקת נרות. מטיילים רבים נוהגים לבצע במקום את החלאקה - התספורת הראשונה בגיל 3.

"מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי שמעון בן יוחאי במירון לא ראה שמחה מימיו" שי עגנון.

שירותים נוספים

באתר קיימת נגישות לנכים.

שעות פתיחה

24 שעות ביממה.

  1. קבר רבי יונתן בן עוזיאל בעמוקה-

מיקום

נוסעים בכביש העולה מצפת לעמוקה. כמה עשרות מטרים לפני הכניסה לעמוקה פונים שמאלה, לפי השלטים, אל מעבה יער ביריה.

תיאור

המטיילים באתר יכולים ליהנות מטיול ביער המקיף את האתר, נוף ואוויר הרים צלול.

המקום בייחוד על ידי רווקות, אימהות רווקים ועקרות, כדי לבקש בןבת זוג. באותו יער לכיוון חצור נמצא גם קברו של חוני המעגל הנמצא בפאתי העיירה, וגם הוא מוקד משיכה למטיילים.

שירותים נוספים

שירותים (קיימת נגישות לנכים).

שעות פתיחה

24 שעות ביממה, אך באתר אין תאורה ולכן לא מומלץ להגיע בשעות החשיכה.

  1. קברו של הרמב"ם זיע"א בטבריה -

מיקום: בלב העיר טבריה.

תיאור:

המפורסם בציוני הקברים בעיר הוא קבר הרמב"ם. הרמב"ם ( רבי משה בן מימון ) היה תלמיד חכם ופוסק גדול, איש מדע ורופא. הוא נולד בקורדובה שבספרד, ממנה עבר למרוקו ומשם למצרים. האגדה מספרת שלפני מותו ציווה הרמב"ם על בנו לקבור אותו בארץ ישראל. מי שיבחר לבקר בקבר יזכה גם לבקר בקבריהם של השל"ה הקדוש, רבן יוחנן בן זכאי, האמוראים רבי אמי ורבי אסי, שם מיימון אבי הרמב"ם, ונכדו של הרמב"ם רבי דוד הנגיד הנמצאים באותה חלקה.

שירותים נוספים

חנייה מסודרת עם נגישות לנכים.

שעות פתיחה

24 שעות ביממה

בכל אתר שתבקרו אנא זכרו לכבד את המקום, את חשיבותו הרוחנית והמחשבה שהושקעה בפיתוחו למען המטיילים.

אלחנן גלט, מנכ"ל המשרד לשירותי דת מזמין את אזרחי ישראל לבקר באתרי הקודש: "מאחורי כל אתר הושקעה מחשבה ופיתוח כדי שאזרחי ישראל יבקרו באתרים הקדושים. אני מזמין אתכם ליהנות מאווירת החג המשפחתית במקומות אלו, שיתנו ערך מוסף לטיול בחול המועד."