טיולים בארץ: בואו לגלות את ההיסטוריה מחדש

מזג האוויר, החופש, אווירת החג וחידוש אתרי הקודש מאפשרים את ההזדמנות לשלב טיול, רוחניות והיסטוריה בחול המועד. זה הזמן להגיע לאתרי קודש

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/10/14 08:31 יח בתשרי התשעה

טיולים בארץ: בואו לגלות את ההיסטוריה מחדש
דוברות המשרד לשירותי דת, צילום: דוברות המשרד לשירותי דת

המוני מטיילים, מנצלים את החופש כדי לגלות את ארץ ישראל מחדש. חידוש ושימור אתרי הקודש מאפשר גם השנה, למטיילים לשלב בטיול קדושה, רוחניות והיסטוריה.

ריכזנו עבורכם, בהמלצת המשרד לשימור המקומות הקדושים יחד עם המשרד לשירותי דת את אתרי הקודש המומלצים והחווייתיים ביותר.

אז איפה הם נמצאים?

אזור ירושלים

כל התיאורים על ירושלים עדין מעטים מכדי להכיל את יופייה וקדושתה. ירושלים היא מקום שניתן לבלות בו חודשים ולא למצותו. העיר העתיקה, עיר דוד, הרובע היהודי, עין כרם, שוק מחנה יהודה, הכותל ועוד מהווים רק חלק ממה שיש לעיר להציע.

קבר רחל

"וַתָּמָת, רָחֵל; וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה, הִוא בֵּית לָחֶם: וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה, עַל קְבֻרָתָהּ הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת רָחֵל, עַד הַיּוֹם." (בראשית, ל', י"ט-כ')
רחל אמנו, היחידה מבין האמהות שלא נקברה במערת המכפלה. רחל הייתה עקרה לאורך שנים ומתה בלידת בנה השני, בנימין. היא נקברה על אם הדרך כדי שתתפלל על עם ישראל השב מהגלות. נשים וגברים רבים עולים לקבר בשל סגולותיו המיוחדות בעיקר לפוריות, אך גם לזיווג ובריאות.

מיקום:

בית לחם. הקבר נמצא מעבר למחסום צה"ל ומומלץ להגיע אליו בליווי אבטחה או ברכב ממוגן.
מוסדות קבר רחל מפעילים הסעות אל הקבר. את השעות המדויקות יש לברר באתר האינטרנט של מוסדות קבר רחל. למי שהחליט להגיע עצמאית- מצומת היציאה הדרומית מירושלים ממשיכים ישר לבית לחם 300 מאות מטרים. מימין לכם בסיס צה"ל. אחרי כברת הדרך הקצרה עם עיקול הכביש אתם נכנסים למתחם המאויש בידי מג"ב.
תיאור המקום:
במתחם, חדר כניסה, הצמוד למבנה המרכזי, ולו דלת עץ כבדה בעלת מנגנון פתיחה וסגירה ייחודי וסודי.
סמוך לדלת נמצא בור מים עתיק, ששימש, ככל הנראה לנטילת ידיים ולמים לעוברי באורח והמבקרים במקום. בתוך המבנה שתי כניסות לגברים ונשים.
בסמוך למבנה המרכזי נמצא "קרן רחל אמנו"- מרכז ללימוד והכנה של בנות מצווה לאור תורתה של רחל. ללמוד בצוותא אם ובת, על דמותה של האם ואחר כך לחגוג את השמחה במקום זה ובאווירה אחרת.
בשנים עברו המקום סבל מביטחון מעורער בשל מקומו הרגיש על המפה אך כיום ישנה נוכחות קבועה של מתפללים, לומדים ומבקרים לאורך רוב שעות היממה.
שעות פתיחה:
קבר רחל פתוח 24 שעות ביממה
לעיתים האתר נסגר בין 22:30 ל 24:30 עקב סיבות ביטחוניות.

(צילום: המשרד לשירותי דת)



קבר שמואל הנביא

מיקום:

כ-6 ק"מ צפונית מערבית לירושלים, ממזרח לכביש 436 (ירושלים גבעת זאב).

תיאור

על הר שמואל נמצא גן לאומי קבר שמואל הנביא (נבי סמואל). סמוך לתוואי הדרך העתיקה לירושלים בולטת המצודה הגדולה שנבנתה על גבי הציון. מכאן יוכלו המטיילים ליהנות ממבט מרהיב על גוש דן וירושלים, ובערב על אורות העיר.
ביקור של מספר שעות יאפשר למטיילים ליהנות מהאתר הארכיאולוגי מתקופת בית ראשון שנמצא בימים אלו ממש בעת חשיפה. לאחרונה נחשפו מעיין, בית כנסת וישוב עברי קדום.
מעיינות קטנים וקסומים פזורים בגן, בהם ניתן לטבול ולנוח בצל עצי בוסתן. בסמוך לאתר שמורת הטבע אלוני שמואל.

האתר פופולרי במיוחד על ידי עקרות בשל סיפור לידתו המיוחד של שמואל הנביא.

שירותים נוספים במקום

שולחנות פיקניק ובריכות חצובות המשמשות לטבילה.

שעות פתיחה

האתר פתוח מ6:00- 22:00

הכותל המערבי והכותל הקטן
הכותל המערבי הפך למקום הקדוש ביותר ליהודים בכל הדורות ולסמל להזדהות עם בית המקדש, שהיה מרכז חיי הדת והלאום של עם ישראל.
הוא מהוה מרכז של עליה לרגל ליהודים מכל רחבי העולם, הנוהגים לבוא אליו ולהתפלל בקרבתו כל השנה ובייחוד בשלוש הרגלים: פסח, שבועות וסוכות
הכותל המערבי הינו למעשה, החומה החיצונית מערבית של הר-הבית המורחב שבנה הורדוס בתקופת בית שני. כיום, רובו של הכותל קבור תחת פני השטח, מלבד רחבת הכותל המערבי, הכותל הקטן , ומספר מקומות בהם הכותל חשוף ומשמש בתור קיר לבתים פרטיים ברובע המוסלמי.
היום הכותל משמש כבית כנסת עממי, שבו נעשים מאות של מנינים במהלך כל יום.
מי שרוצה להתפלל במקום שקט יותר, יכול להגיע לרחבה הקטנה הצמודה לכותל המערבי, צפונית לשער הברזל, רחבה הנקראת "הכותל הקטן". המקום מתאים יותר כפינה לתפילה, התייחדות ובקשת משאלה. לפני שנחשפו מנהרות הכותל היה הכותל הקטן המקום הקרוב ביותר לחלקים החשובים של בית המקדש, אליו יכל להגיע יהודי ולהתפלל.

מיקום הכותל הקטן:

בתחתית המדרגות של מעלה הרב ג"ץ ברחבת הכותל המערבי פונים צפונה לתוך המנהרה המובילה לרחוב הגיא ולשער שכם. בפנייה השנייה ימינה, נכנסים לרחוב שער הברזל, הולכים מזרחה עד לשער הכניסה להר הבית ופונים צפונה, צמוד לכותל המערבי של הר הבית, יורדים מספר מדרגות, עוברים דרך סמטה צרה ואתם ברחבת הכותל הקטן.

(צילום: Shutterstock)

אזור הצפון

צפת, עיר אשר מלאה ברוחניות. עיר זו הייתה בעבר אחת מארבעת ערי הקודש שך היישוב הישן בארץ ישראל. במשך השנים היוותה צפת את המרכז הרוחני של ישראל ופזורים סביבה קבריהם של צדיקים רבים שחיו אשר מושכים אליהם מאות אלפי מתפללים ומבקרים בשנה.

קבר האר"י הקדוש

בין קברי הצדיקים בצפת ניתן למצוא את קברו של אולי המפורסם שבהם הלוא הוא האר"י הקדוש ששמו המלא הוא רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה, אשר פיתח את תורת הקבלה ובנה שיטה חדשה הנקראת על שמו הקבלה הלוראנית.
מיקום:
בית העלמין העתיק של צפת. לבאים מכל הכיוונים יש לנסוע בכיוון מכללת צפת שם יש כיכר שטוחה, בכיכר זו פונים ימינה ויורדים כל הדרך מטה ברחוב הנקרא גם הוא על שמו רחוב האר"י, בסוף הרחוב ישנה חנייה מרווחת. ישנה ירידה במדרגות אשר לימינה קבר האר"י ולשמאלה ירידה למקווה.
תיאור המקום:
אזור הקבר קטן יחסית. לאחר שמחנים את הרכב יורדים במדרגות משמאלנו נמצא מקווה האר"י אשר המים בו קרים כקרח ומובטח שכל מי שיטבול בו לא יפטר מן העולם ללא תשובה, בהמשך מימין נמצא הציון המפואר והבולט של האר"י הקדוש הוא ויחד עמו שאר צדיקים וחסידים הקבורים במקום.

שירותים נוספים:
מקווה האר"י- נמצא בתחתית המדרגות הנכנסות לבית העלמין מתחת לבית הכנסת האר"י הספרדי (בסוף רחוב האר"י). שביל גישה בולט מוביל שמאלה אל עבר המקווה הבנוי על מעיין.
שעות פתיחה:
24 שעות ביממה.
"אילו נתנה רשות לעיניכם לראות, הייתם רואים כנופיה גדולה של צדיקים ומלאכי השרת שבאו לשמוע האדרא והאש מלחכת סביבנו". ('שער הגלגולים' מכתבי האר"י הקדוש)


מערת האידרא

את מערת האידרא גילה האר"י הקדוש. במערה זו, למדו רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו את סודות הקבלה שקובצו בספר הזוהר בעיקר בחלקים המכונים 'אידרא רבה' (האידרא הגדולה) ו'אידרא זוטא' (האידרא הקטנה). במערה זכו להשראות הגבוהות והגילויים הנעלים ביותר של חכמת הקבלה מן העולמות העליונים תוך שהם מקיימים את טיקסי הלימוד וההעמקה בתורת הסוד המכונים 'טיקסי האידרא'. במערה גילה האר"י לתלמידיו סודות עמוקים מאוד.
במערה נקברו תלמידי רבי שמעון בר יוחאי ורבי יוסי בן קיסמא. בסמוך לכניסה למערה נמצא קבר אלקנה, אבי שמואל הנביא.
מיקום:
נמצאת בדרך מצפת למירון, מרחק של כ- 10 דקות נסיעה מערבה מצפת.
לבאים מכביש 85 עמיעד כרמיאל : עולים בכביש 866 לכיוון מירון. בצומת מירון כיום יש כיכר ממשיכים בכביש 89 לכיוון צפת. לאחר כ-3 ק"מ הכביש פונה שמאלה ואחר כך ימינה לעבר ירידה חדה. על ראש הגבעה ולפני הירידה יש ציון קבר רבי יוסי בר יעקב. לידו יש שלט המראה אל המערה הנמצאת 50 מ' מהכביש. יש מדרגות היורדות אל הקבר והמערה
תיאור המקום:
בירידה מהכביש ישנה רחבה גדולה בה ניתן להחנות את הרכב. שביל קצר וגרם מדרגות מובילות אל מבנה האבן המסוכך על המערה ומבחוץ ישנה רחבה גדולה לעריכת תפילות וטקסים.
בתוך המערה ישנם קברים שהשתמרו היטב אולם אין כל סימן זיהוי מי קבור שם.
כמו כן מערת האידרא הינה מקום מצוין להשראה רוחנית ולחוויית לימוד הקבלה.
יש הנוהגים לפקוד את המקום בלילות תוך קריאת ספר הזוהר.

שעות פתיחה:
24 שעות ביממה.

קבר רבי יונתן בן עוזיאל בעמוקה

מיקום:

נוסעים בכביש העולה מצפת לעמוקה. כמה עשרות מטרים לפני הכניסה לעמוקה פונים שמאלה, לפי השלטים, אל מעבה יער ביריה.

תיאור המקום:

המטיילים באתר יכולים ליהנות מטיול ביער המקיף את האתר, נוף ואוויר הרים צלול.

המקום בייחוד על ידי רווקות, אימהות רווקים ועקרות, כדי לבקש בןבת זוג. באותו יער לכיוון חצור נמצא גם קברו של חוני המעגל הנמצא בפאתי העיירה, וגם הוא מוקד משיכה למטיילים.

שירותים נוספים:

שירותים (קיימת נגישות לנכים).

שעות פתיחה:

24 שעות ביממה, אך באתר אין תאורה ולכן לא מומלץ להגיע בשעות החשיכה.

(צילום: המשרד לשירותי דת)

אזור המרכז

למתגוררים בגוש דן, ולמעוניינים ליהנות מאווירת הקודש בלי להתרחק מהבית, מציע המרכז הארצי לשימור המקומות הקדושים לבקר באתר קברו של רבן גמליאל בינה הנמצא בלב פארק הסנהדרין ביבנה.

"ר"ש בן אליעזר אומר קבר שאולה היתה לרבן גמליאל ביבנה..." (מסכת שמחות, פרק י', משנה ח')

קבר רבן גמליאל
מיקום

בדרום העיר יבנה, בגן הסנהדרין בין רחוב התנאים לגבעתי.

תיאור המקום

המטיילים באתר מוזמנים להתרשם ממבנה הקבר המרשים ומבית הכנסת במקום. בנוסף יוכלו המטיילים ליהנות מפיקניק תחת כיפת השמיים או באזורים מקורים.

שירותים נוספים

שולחנות פיקניק, מתקן הדלקת נרות וחנייה מסודרת.

שעות פתיחה

בימי חול מ08:00- 18:00 ובימי שישי וערבי חג עד 15:00

אזור הדרום

קבר הבאבא סאלי
הבאבא סלי, הרב ישראל אבוחצירא, הקבור בעיר נתיבות שבנגב, היה נצר למשפחת רבנים ידועה במרוקו, עלה לישראל בגיל 70 ונפטר בשנת 84'. אנשים עלו לרגל לביתו שבנתיבות לקבל את ברכתו, בייחוד ברכה להחלמה. התפרסם בציבור כעושה ניסים. בחייו היה נערץ בעיקר בקרב יוצאי מרוקו והציבור החרדי, והמונים נהרו אל חצרו כדי לקבל ברכה או בקבוק "מים קדושים". ביום ההילולא של הרב, ד' בשבט, משתתפים כ-50,000 איש, בהם פוליטיקאים, סלבריטאים, אנשי עסקים וכל מי שזקוק ליחסי ציבור.
סגולה מיוחדת: העולים לרגל מבקשים ממנו הכל: מזוגיות, דרך בריאות ועד לפרנסה טובה.
מיקום:
העיר נתיבות. מצומת יד מרדכי , אחרי אשקלון, פונים שמאלה לכביש 34 דרומה. בצומת נתיבות פונים ימינה לכביש 25. אחרי 1.5 ק"מ פונים שמאלה ונכנסים דרך הכניסה המערבית של נתיבות. משמאל ממוקם בית העלמין של נתיבות ובצמוד אליו שוכן האתר.
תיאור המקום:
במקום מחיצה בין גברים לנשים עם שתי כניסות נפרדות. הכניסה הראשית מיועדת למעבר גברים בלבד והכניסה המשנית מיועדת למעבר נשים בלבד.
אתר הקבר הינו מקום גדול ויכול להכיל אלפי אנשים.
שעות פתיחה:
המקום פתוח לרווחת הקהל מהשעה 8:00- 20:30 ובימי שישי עד 13:30.
שירותים נוספים:
פינות ישיבה מוצלות, שולחנות וספסלים למשפחות המקורים בסככה קבועה בכל ימות השנה. חניה ללא תשלום בשעות הפתיחה למתפללים ומבקרים.

(צילום: ויקיפדיה ללא זכויות)

בכל אתר שתבקרו אנא זכרו לכבד את המקום, את חשיבותו הרוחנית והמחשבה שהושקעה בפיתוחו למען המטיילים. במשרד לשימור המקומות הקדושים ובמשרד לשירותי דת מבקשים להזכיר כי אמנם לרוב המטיילים זהו זמן נופש, עבור עובדי האגף לשימור המקומות הקדושים, זהו זמן העבודה הלחוץ בשנה. מעבר לניקוי האתרים ומתן פתרונות גישה למשפחות שבאות עם ילדים, פועלים עובדי המשרד על מנת להכשיר את המקומות גם באתרים קדושים השוכנים בכפרים דרוזים ונוצרים. עובדי המשרד פועלים לאורך כל החג, כדי שהמטיילים ייהנו, ישמרו ויכבדו מקומות אלה.

אלחנן גלט, מנכ"ל המשרד לשירותי דת: "מאחורי כל אתר הושקעה מחשבה ופיתוח כדי שאזרחי ישראל יבקרו באתרים הקדושים. אני מזמין אתכם ליהנות מאווירת החג המשפחתית במקומות אלו, שיתנו ערך מוסף לטיול בחול המועד".

בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים אשר יקימו סוכות בכל הגנים הלאומיים ברחבי הארץ והמשרד לשירותי דת יסייע להם בהצבת סוכות ב-27 אתרים בהם צפוי מספר גדול של מבקרים.

בין האתרים בהם יוקמו הסוכות הם:

צפון:

שמורות טבע- הבניאס, יהודיה, נחל שניר ותל- דן, קבר רבי יוחנן בן עוזיאל- עמוקה, קבר רבי עקיבא - טבריה, מערת אליהו הנביא - חיפה, ר' יהודה בר אלעאי - צפת, גן לאומי בית שערים - צומת רמת ישי, שמורת גמלא, חורשת טל, שמורת החולה,גן לאומי אכזיב.

מרכז:

גן לאומי אפולוניה- הרצליה, גן לאומי ירקון (פארק אפק/ מבצר אנטיפטרוס), גן לאומי- קיסריה.

אזור ירושלים:

שמורת טבע עין פרת וגן לאומי עין חמד, קבר שמואל הנביא, גן לאומי הרודיון - הר חומה.

דרום:

שמורת עיינות צוקים,שמורת עין גדי, גן לאומי קומראן, גנים לאומיים- אשקלון, בית גוברין, אשכול וממשית (אזור דימונה).

הרב אלי בן דהן : " שירותי הדת מגיעים אליכם, גם לטבע כדי לאפשר לציבור ליהנות משירותי הדת בכל מקום. שירותי הדת מלווים אותנו במעגל החיים היהודי, מרגע שאנו נולדים וברגעי האושר והעצב. הצלחנו לשנות את פניהם של שירותי הדת ברישום לנישואין, כשרות ועוד והפעם אנו מוציאים את השירותים מהמשרד אל הטבע הארצישראלי. אני מקווה שבזכות הפרויקט הזה יהודים רבים יזכו לקיים מצוות יישוב סוכה. בכל מקום שהם יהיו."

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "בחג הסוכות זוכה כל אחד מאתנו לארח בסוכתו את גדולי האומה, מאברהם אבינו ועד דוד המלך. גם לרשות הטבע והגנים יש את הזכות לארח- מאברהם אבינו, דרך דוד המלך ועד המוני עם ישראל על כל גווניו וזו זכות גדולה! השנה יוכלו מבקרי השמורות והגנים ליהנות מסוכות נאות וכשרות לצד ההנאה מהטבע המקסים שלנו. רשות הטבע והגנים בשיתוף המשרד לשירותי דת חברו כדי להקים סוכות מרווחות בהן תוכלו לשבת ולקיים בשמחה את מצוות הישיבה בסוכה"