קשתות רחבעם בשביל הגולן

את שביל ישראל הארוך או את שביל "מים לים" הקצר (יחסית) – כולם מכירים. אבל בצפון הרחוק מסתתר לו "שביל הגולן" - שביל טיול מסומן באורך כ-120 ק"מ החוצה את הגולן לכל אורכו. מסלול זה מתאר את קטע מס' 10 בשביל והוא מתאים למיטיבי לכת.

חדשות כיפה מערכת כיפה באדיבות רשות הטבע והגנים 25/03/18 10:42 ט בניסן התשעח

קשתות רחבעם בשביל הגולן
הגולן, צילום: הדס פרטוש - פלאש 90

הוא מתחיל בחורבות מזרעת קונייטרה וממשיך על תוואי של דרך רומית קדומה. מכאן יורדים לערוץ נחל סמך שבו מזדקר פקק בזלת גדול ויפה בגובה כ-20 מטר. ממשיכים לגשר הסורי, גשר בזלת גדול ומרשים, ומאוחר יותר פוגשים במעיין הקשתות (אום אל-קנאטיר). המים בו נובעים אל שקתות בצל קשתות אבן שנבנו ככל הנראה בתקופה הרומית. היום המקום נקרא קשתות רחבעם, על שם רחבעם זאבי ("גנדי"). שביל סלול ובצדו עצים וספסלים מוליך אל בית הכנסת הקדום של היישוב היהודי שהתקיים כאן בימי המשנה והתלמוד.

 

חדש בשטח: בכניסות לשביל הוצבו שלטים חדשים ובחניון דליות הוכשר חניון לילה.

הידעת? בימי קדם בגדי פשתן נחשבו משובחים והיו יקרים מאוד, אך חסרונם היה צבעם הצהבהב. ייתכן שתושבי הכפר ליד אום אל-קאנטיר ידעו איך להלבין פשתן, וידע זה העשיר אותם מאוד.

אופי הטיול: מסלול חד-כיווני, סוג המסלול: למיטיבי לכת, אורך המסלול: כ-11 ק"מ, משך המסלול: כ-5 שעות.

הגעה: לחניון דליות - פונים לחניון דליות מכביש 869 (בין סימני ק"מ 15-16), כ-700 מטר ממערב לצומת דליות. לקשתות רחבעם - נוסעים בכביש הגישה לנטור ולאחר 3.3 ק"מ (כחצי ק"מ לפני היישוב) פונים שמאלה. נוסעים בדרך הסלולה כ-3 ק"מ עד רחבת החניה של אתר קשתות רחבעם (אום אל-קנאטיר).

קמפינג מומלץ: חניון לילה שמורת טבע יהודיה - בחניון ברזיות מים, חשמל ותאורה, שירותים, מזנון, לינה בסככות צל, ומצע טוף דק (04-6962817). ניתן גם ללון בחניון הלילה דליות, הסגפני יותר.