יושב בסן פרנציסקו על המים ומחפש עשירי למניין

לקראת הקיץ וסופת הטיולים בחו"ל, בדקנו עבורכם כיצד המטייל המסורתי יכול לשלב טיול באסיה, אירופה או אמריקה עם שמירת כשרות ושבת ומבלי להתפשר

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/05/17 17:34 ז באייר התשעז

יושב בסן פרנציסקו על המים ומחפש עשירי למניין
טיול, חו"ל, צילום: shutterstock

המטייל הדתי והמסורתי נתקל בבעיות רבות ושונות בטיול בחו"ל. ככל ישראלי מצוי, גם המטייל הדתי לא יוותר על האייפל, פסל החירות והר הפוג'י. אבל איך מצליחים לשמור על שבת כהלכתה בבית מלון מודרני? איפה משיגים אוכל כשר (וטעים) ואיך מסתדרים עם תפילות במניין?

גבי מור יוסף, מנהל מחלקת מסורת ברימון אופקים: " כאשר אנחנו מטיילים בחו"ל עם קבוצת שומרי מסורת, יש לזכור שבתי מלון  באירופה שונים מבתי המלון בארה"ב וכמובן מאסיה. למשל לטיול בתאילנד המדריך לוקח איתו תוספות לארוחת הבוקר כמו גבינות קשות, שוקולד וטונה. מהתוספות האלו גם מכינים את הכריכים לצהריים. בארוחת הבוקר יש ירקות שלמים והמדריך מדליק בעצמו את האש מתחת לסיר של הביצים הקשות. לעיתים מוציאים לנו כירת גז החוצה ומטגנים חביתות כשרות עם מחבת שהמדריך הביא. את ארוחות הערב אוכלים במסעדות כשרות למהדרין או בבתי חב"ד. אם אין באיזור מסעדה כשרה - המדריכים נכנסים למטבח עם השף המקומי עם תבלינים כשרים, עם סירים כשרים ומדליקים את האש. כל הפיקוח וההשגחה מתבצעים על ידי  המדריך. בד"כ ארוחות כאלה הן על בסיס דגים ותוספות שונות. כל המדריכים מתודרכים ועוברים סטאז' באתר עצמו".

ומה באשר לתפילות? הרי התייר הדתי זקוק למניין שלוש פעמים ביום, לספר תורה ולתפילות שבת?

"ב- 95% מהטיולים הכשרים יש לנו מניין. במקרה כזה מקצים לנו חדר מיוחד לתפילה במלון. בימים שצריך ספר תורה, נוסעים לבית הכנסת הקרוב או מגיעים לבית הכנסת במנחה ואז מוציאים את ספר התורה. בשבתות  אנו מקפידים שבתי המלון יהיו במרחקי הליכה מבתי הכנסת".

אם כבר מדברים על שבתות, איך נראית השבת בטיולים שומרי המסורת שלכם?

"בערב הקבוצה אוכלת במסעדה או בבית חב"ד שליד המלון. בערב שבת יש קבלת שבת והדלקת נרות, תפילת ערבית, סעודה דשנה כהלכתה וכמובן שאנו מחלקים שירונים ושרים שירי שבת. בשבת בבוקר בגלל שהמניין בבתי חב"ד מתחיל מאוחר, הקבוצה מתפללת בשמונה במלון עד לתפילת עמידה. לאחר מכן עושים קידוש והמוציא ואוכלים ארוחת בוקר במלון. בתשע וחצי הולכים לבית חב"ד להמשך התפילה. אחרי התפילה אוכלים ארוחת צהריים, חוזרים למלון והולכים לטייל בין שעתיים לשלוש באתרים קרובים. חוזרים למנוחת שבת כי שינה בשבת תענוג. לקראת צאת השבת יש כיבוד ושירי שבת ואז כרגיל ערבית והבדלה".

מה עם המלונות? איך מסתדרים בבית מלון מודרני לאורך השבת?

"כל המלונות שלנו הם ברמה של ארבעה כוכבים ומעלה. בגלל שבתי המלון ברמה גבוהה, יש בדרך כלל רק כרטיסים מגנטים. יש דרכים שונות טכניות לפתירת הבעיה או שאנו מסכמים עם המלון שיקצו לנו גוי של שבת שיפתח את הדלתות. בנוסף, לפעמים יש בבתי המלון חיישנים שמדליקים אור או פותחים דלתות באופן אוטומטי. אנחנו דואגים שתהיה לנו כניסה אחרת או שהדלת תישאר פתוחה. מבחינת האור - אנו מבקשים מבית המלון לכבות את החיישן הזה בקומות שלנו".

מה לדעתך מבדיל קבוצות חילוניות מקבוצות של שומרי מסורת?

"בטיול המסורתי קמים מוקדם יותר לשחרית, מקפידים על מניין במנחה וערבית. ההווי הוא שונה כי הציבור הדתי מחפש תמיד את הנקודה היהודית. השירים וסגנון הטיול יהיה מתאים יותר לציבור הדתי. לעיתים ימשתתפים בטיולים שלנו כאלו שלא הולכים עם כיפה אבל חשובה להם הכשרות".

האם יש טיולי משפחות לקהל המסורתי?

"יש טיולים כאלו, והם שונים במהותם מהטיול הרגיל.  למשל טיול בר/בת מצווה - בטיול צפון איטליה למשפחות אנו לוקחים את הקבוצה לפארק מים או לפארק קולנוע, בצרפת למשפחות נלך ליורו דיסני ולמאדאם טוסו. אנו נוסיף שיט ואתרים שמיועדים לנוער. שומרים כרגיל על התפילות והכשרות, אבל האתרים מתאימים יותר לקהל צעיר.

חשוב להגיד שאנו מקפידים שהטיול יהיה ברמה טובה וגבוהה ולכן אנחנו בוחנים את המלונות והאתרים מראש ומקפידים על הווי דתי ועל הכשרות ואפילו עדכדי כך שהמדריך מביא איתו כלים חד פעמיים".