תורה וחידוש מתוך מחקר

רשות המחקר של מכללת הרצוג מציגה שני ספרים חדשים שיוצאו לאור כחלק מסדרת המחקרים במדעי היהדות

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/11/17 14:35 כו בחשון התשעח

תורה וחידוש מתוך מחקר
ספרים על המדף, צילום: shutterstock

שני ספרים חדשים הצטרפו לאחרונה לסדרת המחקרים במדעי היהדות היוצאת לאור על ידי רשות המחקר של מכללת הרצוג, ומביאים אל הקורא מפירות העבודה המחקרית- תורנית המתרחשת בין כותלי המכללה.

"תלמודם של גאונים" מאת  ד"ר עוזי פוקס, ראש החוג לתורה שבעל פה במכללה הוא ספר שמבקש לעקוב אחרי הנוסחאות השונות של התלמוד עד להפיכתו לספר שאנו מכירים היום.

הספר  מתמקד  בתקופת הגאונים בה הוא עבר ממסירה על פה לכתיבתו בכתבי יד, נוסחו התעצב, והוא הופץ מן המרכז שבבבל לכל תפוצות הגולה.  ומבקש לחקור את יחסם של גאוני בבל אל הספר המתהווה, בזמן אמת: כיצד התייחסו לגרסאותיו השונות, כיצד הכריעו ביניהן ועל פי אלו קני מידה עשו זאת; עד כמה שימרו את גרסאותיו הקדומות ועד כמה שינו אותן. בחלקו השני של הספר מובאים ונדונים כל המקורות שבהם דנו גאוני בבל בגרסאות התלמוד.

ספר חובה על המדף של כל חוקר תלמוד המבקש לעמוד על נוסחאות הגאונים בכל סוגיה שהוא עוסק בה. ופותח עולם חדש של ידע, מעשיר ורלוונטי לכל לומד גמרא באשר הוא.

ספרו  של ד"ר יואב ברזילי ראש המנהל האקדמי במכללה "פירוש מדרש חכמים על התורה", מחזיר למקומם הראוי פירושים על פרשות התורה שנכתבו בכתב יד, לפני כ500 שנה באיטליה.

הפירושים הנדפסים לראשונה במהדורה זו נכתבו בתחילת המאה השש עשרה באיטליה, על ידי מחבר אנונימי. אוצר הפירושים הנרחב מאפשר היכרות יסודית עם הפרשן ועם דרך פרשנותו המיוחדת שמשלבת פרשנות פשט מוצהרת יחד עם השפעות פילוסופיות ועם מגמות הגותיות וחינוכיות. הפירושים הם חלק קטן מתוך חיבור מקיף שנכתב על סדר פרשות השבוע. רוב הפרשות בחיבור מתפרשות בעזרת מדרש בראשית רבה ומדרשי ההלכה השלמים שאותם העתיק המחבר כמעט ככתבם (ומשום כך זכה כתב היד לכינוי 'מדרש חכמים'). הפירושים לעומת זאת הם יצירה עצמאית של בעל החיבור ובהם ניכרים לשונו, מגמתו ואישיותו. מדובר בפירושים שפרוסים על פני  למעלה ממאה ושישים עמודים בכתב היד.

במהדורה זו נאספו פירושי מדרש חכמים מהפרשות השונות שבחיבור וצורפו לרצף אחד שמציג את דרכו הפרשנית הייחודית של המחבר. המהדורה מחזירה פירושים שנשכחו למקומם הראוי, מציגה דרך חדשה בפרשנות הפשט באיטליה של שלהי ימי הביניים ותורמת עוד נדבך למחקרה של פרשנות המקרא היהודית.

הרב ד"ר יהודה ברנדס, ראש המכללה, סיפר על הספרים החדשים: "שני החיבורים, למרות השוני ביניהם, מביאים את אותה הרוח: מחקר אקדמי בלתי מתפשר לצד מחויבות תורנית, שיוצרים יחד חיבורים מרתקים הראויים להיות חלק מספרייתו של כל לומד בן ימינו."

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן