הרב רבינוביץ' בהסכמה לספר: גיוס בנות הוא בעייתי מאוד אבל חובתנו לספק להן הדרכה רוחנית

אחרי כל הויכוחים על גיוס בנות הספר הזה הוא אולי ההוכחה הטובה ביותר שהמציאות חזקה מהכל: לראשונה, ספר הלכות המותאם לחיילת הדתייה שכתב הרב אלי רייף. וגם: קטעי יומן אישיים של בנות דתיות וההתמודדויות בצבא

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/17 16:54 א באלול התשעז

הרב רבינוביץ' בהסכמה לספר: גיוס בנות הוא בעייתי מאוד אבל חובתנו לספק להן הדרכה רוחנית
כריכת הספר, צילום: באדיבות המצלם

בימים אלא יצא לאור ספרו של הרב אלי רייף, "שלום בחילך הלכות והליכות לחיילת הדתית" שעוסק בהלכות צבא המותאמות לבנות שבחרו להתגייס לצבא. זהו ספר שאפשר להגדירו כ'פורץ דרך' בתחום התורני כיון שעד היום לא יצא ספר המותאם לבנות ולאופי השירות שלהן.

הרב רייף, המשמש כרב קהילה במודיעין וכרב במכינת 'צהלי' הסביר בהקדמה לספרו את מה שהביא אותו לחבר את הספר: "אני נפגש עם ההתמודדויות והשאלות הערכיות וההלכתיות, המלוות את הבנות בהכנה לשירות הצבאי ותוך כדי השירות. במשך הזמן התברר הצורך בספר הלכות־צבא ייחודי לחיילות, ועלתה בקשה מתלמידות ומצוות המכינה לכתוב ספר כזה. ואף שידעתי את מיעוט ערכי, ביקשתי למלא את חפצן לדעת את "דבר ה' – זו הלכה". החשיבות בספר ייעודי נובעת מההלכות הייחודיות לנשים, התפקידים והמצבים הייחודיים, והרצון להתאים את התכנים והשפה לבנות".

בראשית הספר מעניין לקרוא את ההסכמה לספר, שהייחודיות שבה היא שהכותב, הרב נחום אליעזר רבינוביץ', מזקני רבני הציונות הדתית ומורו ורבו של הרב אלי רייף שליווה והיווה יועץ צמוד לכתיבת הספר. הרב רבינוביץ' מדגיש כי הוא איננו מסכים לגיוס בנות אך משישנה מציאות שכזו יש לסייע לבנות: "אמנם לפי דעתי עצם גיוס בנות במסגרת צבאית הוא בעייתי מאוד" כותב הרב, "אבל ברור שכיון שבנות דתיות רבות בוחרות במסגרת זו, והן רוצות לשרת בצבא מתוך הקפדה על אורח חיים דתי ושמירת ההלכה, חובתנו לספק להן הדרכה רוחנית והלכתית, להורות את הדרך אשר ילכו בה, ותזכינה לבנות בתים נאמנים בישראל".

הרב רבנינוביץ

הרב רבנינוביץ

בספר ישנו דגש מיוחד על הפסיקה בהלכות כשרות מתוך ההבנה כי תפקידים רבים של הבנות בצבא כגון תצפיתניות וחמליסטיות מחייב אותן לשרת שלא בתוך בסיס מסודר ולכן פרק הכשרות בספר נרחב ביותר. הרב רייף גם הוסיף פרק שלם בנושא הלכות צניעות והלכות ייחוד כהתמודדות עם פקודת השירות המשותף והסיטואציות שהבנות עלולות להיתקל בהן.

הרב רייף הדגיש ל'כיפה' כי הספר לא מיועד רק לבנות שלמדו במסגרת תורנית לפני הצבא אלא גם לבת שהתגייסה מיד בסוף השמינית: "בנות שראו את טיוטת הספר העירו לי שלפעמים השפה היא הלכתית מדי ולא מותאמת לבת שלא מצויה בתוך הענייו ולכן השתדלתי לפשט את המושגים כמה שיותר".

ייחוד נוסף בספר הוא שילוב של קטעים אישיים שכתבו בנות שמשרתות בצבא ובהם הן כותבות על החוויות האישיות וההתמודדויות כחיילת דתייה. מטרת שיבוץ הקטעים, בין השאר, הוא חיזוק של הבנות שלומדות מהספר שאת החוויות שהן עוברות עברו לפניהן ואפשר לצלוח את האתגרים. אחד מן הקטעים למשל מנסה להסביר מה זה להיות חיילת דתייה: 

"להיות חיילת דתייה זה להכיר מקרוב את עם ישראל, מהצד שלא פגשת בעבר, ולהבין שלשירות שלך יש ערך מוסף נהדר. להיות עם כולם, ולדעת לעמוד על שלך. לשים לעצמך גבולות אדומים, ולא להזיז את העיניים מהמטרה.

לחפש בכל הבסיס נרות לשבת, ולזכור לעשות הבדלה. לייצג לפעמים, גם בלי להישאל, ולהבין את המחיר של היציאה מהבועה.

לסמוך רק על עצמך בענייני כשרות, ולקרוא לשמירת נגיעה "דיסטנס". להילחם בעקשנות על הזכות להיות פראיירית, אך לדעת עמוק בפנים שזו שליחות עצומה.

לשמוע כל יום את השאלה: "אז את דתייה... או דתייה-דתייה?" ולהוכיח לכולם שאפשר להיות גם חיילת - וגם דתייה".