הזוכים בפרס תרבות יהודית: קובי אוז ואודהליה ברלין

שר החינוך נפתלי בנט פרסם את הזוכים בפרס תרבות יהודית ע"ש אורי אורבך 2017: בתחום הספרות זכו יונדב קפלן ומירה קידר. בתחום השירה אודהליה ברלין וקובי אוז עליו אמרו השופטים: "יוצר מוביל של מוזיקה ייחודית ישראלית המקשרת בין ישן לחדש, בין מזרח למערב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/08/17 11:11 טו באב התשעז

הזוכים בפרס תרבות יהודית: קובי אוז ואודהליה ברלין
קובי אוז, צילום: יחצ

מדי שנה מכריז משרד החינוך על הזוכים בפרס לתרבות יהודית על שם השר אורי אורבך ז"ל ומוענקת הוקרה ופרסים ליוצרים בתחום התרבות היהודית. 

השנה הוכרז כי הזוכים בתחום הספרות הם היוצרים מירה קידר ויונדב קפלן .

הסופרת והמשוררת מירה קידר ילידת 1956 זכתה בפרס אקו"ם על קובץ שיריה  הראשון, "מורביות של תאנה", וספר הפרוזה, "אחד מאלף" אשר  זכה אף הוא בפרס אקו"ם. בנימוקי השופרטים נכתב: "כמשוררת וסופרת ותיקה המיטיבה לרקום בעדינות הווה ועבר, חול וקודש, פרט וכלל, מהווה קדר מודל והשראה לכותבים צעירים רבים המבקשים ליצור ספרות עברית עכשווית עם שורשים יהודים עמוקים".

המשורר יונדב יליד שנת 1963 החל לכתוב שירה מגיל צעיר, והושפע מיצירתה של זלדה. מחזור שיריו הראשון 'עיר ימים ספורים'  נכתב בעקבות שהותו בעיר ימית בשבועות שלפני פינוי. על יצירותיו זכה קפלון בפרס ראש הממשלה לשנת תשנ"ו ולשנת תשע"ד. על יצירתיו כתבו השופטים כי "קפלון מעצב בליקוטיו ועריכתו בית מדרש יהודי עברי המבקש שיח בין הדתי לרגליוזי. הקוראים הרבים, מכל המגזרים בחברה הישראלית, מוכיחים עד כמה מפעל זה הכרחי וחשוב".

בתחום השירה זכו בנוסף, הודיע שר החינוך בנט של זכייתם של שני יוצרים נוספים בתחום המוסיקה -  קובי אוז ואודהליה ברלין. 

על סולן להקת טיפקס קובי אוז כתבו השופטים כי אוז הוא "יוצר מוביל של מוזיקה ייחודית ישראלית המקשרת בין ישן לחדש, בין  מזרח למערב. יצירתו עטופה בסגנונות מוזיקאליים שונים ועוברת דרך תבניות חברתיות שמשתקפות בכישוריו. היא מעניקה קומה נוספת של רלוונטיות לתרבות היהודית ישראלית המתחדשת".

על אודהליה ברליןף בתו של היוצר ונגן הקלרינט המפורסם מוסה ברלין כי "כמי שנולדה אל תוך עולם המוזיקה היהודית, השכילה אודליה ברלין בבגרותה ליצור מוזיקה יהודית חדשה ונשית".