ביקורת סרט: פלא

הפעם בביקורת הסרטים של ציפי קלר, הסרט-"פלא". סרט המביא את סיפורו של ילד שנולד עם פנים יוצאות דופן. סיפור נוגע ללב, עשוי בצורה פוסטמודרנית, צנוע והכי חשוב, ממלא אולמות.

חדשות כיפה ציפי קלר 23/01/18 11:21 ז בשבט התשעח

ביקורת סרט: פלא
פלא, צילום: יח"צ

אני מניחה שכמוני, גם רבים מכם, צפו בהרבה סרטים על ילדים מיוחדים ומסעותיהם להשתלבות בחברה. אז כן, גם סרט זה הוא סרט המספר סיפור מסע כזה. הוא מבוסס על רב מכר. סיפורו של אוגוסט פולמן, שנולד עם פנים יוצאות דופן, אשר מנעו ממנו ללכת לבית ספר רגיל. לאחר שלמד בלימוד ביתי, אוגי מגיע לראשונה לכיתה ה' בבית הספר המקומי ונאלץ להתמודד עם חבריו לבית הספר שחלקם מתקשים להסתגל לתלמיד עם המראה הלא שגרתי . המורים ומנהל בית הספר אינם הציר המרכזי של קבלת אוגי לקבוצת החברים . הם משחקים תפקיד מתווך ומנחה אבל עיקר הצגת הדברים בסרט היא ההתמודדות של הילדים בתוך קבוצת השווים ובתוך המשפחה.

הסיפור מרגש, מרתק וסוחף בעיקר בזכות משחק פשוט ונוגע ללב של הילד המגלם את אוגי. כל משפחתו והסובבים אותו מקיפים אותו ממש כמו מערכת השמש את כדור הארץ , מוטיב שחוזר רבות בסרט בצורות שונות. הסרט משתמש בקלישאות המוכרות ולא מונע מאיתנו מניפולציות רגשיות למכביר. אבל מה שמעניין בו מבחינה קולנועית זה הפורמט של מעין רשומון כאשר מספר דמויות מספרות את נקודת מבטן על הסיפור וכך אנו רואים מספר זוויות של אותן סצינות בצורה שמעשירה אותנו בתובנות מקיפות יותר. הרשומון מוצג כפרקים , דבר הנפוץ בסרטים כיום, והוא מהווה אלמנט פוסטמודרני שמעשיר את הסרט. לצערי בצורת עריכה זו יש מספר מעידות ולכן הפורמט לא מעלה את הסרט לדרגה גבוהה יותר של קולנוע איכותי.

בכל מקרה, זהו סרט המספר סיפור מלא חמלה, הגיון בריא והורים מעוררי השראה המצליחים לגדל ילד עצמאי למרות כל המגבלות שלו ושל החברה. בעידן בו שיימינג הוא שם המשחק מרענן לראות תמונת נגטיב מעוררת השראה זו.

אז למרות שאין מדובר בפנינה קולנועית כדאי עדיין לרוץ ולצפות בפנינה האנושית הזו!

במאי: סטפן צ'ובסקי. אורך 117 ד',  ארה"ב   2017

 

צפייה מהנה!

 

 

לא לאלימות –סרט הנקי מאלימות.  –


צניעות –סרט המתאפיין בצניעות ובצניעות לבוש.  –  


התנהגות ושפה –סרט המתאפיין בהתנהגות חיובית ושפה נקייה.  –


ערכים – סרט העוסק בערכים תרבותיים, דתיים חינוכיים ואנושיים.  –


שווה צפייה - הנאה מהצפייה  -


איכות קולנועית – איכות ומקצועיות של השפה הקולנועית. –

 

כתבה: ציפי קלר - מנהלת הספריות ומרצה לתקשורת ולחינוך במכללה האקדמית הרצוג.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן