שאל את הרב

שעון שבת- מזגן לעומת טלוויזיה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/10/07 19:39 כה בתשרי התשסח

שאלה

שאלה ששאל אותי אדם חילוני ולמרות כל הניסיונות שלי והתשובות שנתתי לו לא הצלחתי להאיר את עיניו בסוגייה. ואף מעבר לכך- התחלתי לתהות בעצמי על מהות העניין. אודה לכם אם תוכלו לפתור את העניין.

בנושא שעון שבת. הרי אנחנו מכוונים מראש את המכשירים החשמליים (מזגן לדו') כדיי שיפעלו במהלך השבת. מדוע זה לא נחשב כעברה על לט' מלאכות שבת? האם זה לא כאילו אנחנו מרמים את עצמנו? הרי הם יפעלו במלך השבת?!?! לאותו עניין- גם גוי של שבת- מה העניין?

ומעבר לכך- מדוע זה בסדר להפעיל את המזגן על שעון שבת אבל את הטלוויזיה אי אפשר?! האם רק העניין של המשפחתיות והחום והקירבה הם הסיבה היחידה לכך שלא מפעילים את הטלוויזיה בשבת על שעון שבת? או שיש מעבר? ובכלל מי החליט שמותר להפעיל מכשירים חשמליים על שעון שבת ולפי מה החליטו איזה מכשיר אפשר להפעיל על שעון שבת ואיזה לא?!?!

אודה לכם מאוד מאוד מאוד אם תוכלו לעשות סדר בדברים...

ישר כוח!

תשובה

שלום וברכה
א. שעון שבת אינו אסור בשל העובדה שבשבת לא נעשית כל עבירה אסורה. הדבר דומה לפתיחת צינור לפני שבת המשקה לאורך השבת כולה את השדה וכדו'. התורה מצווה על האדם לא לעשות מלאכה בשבת, ואינה מצוות שהמלאכה לא תיעשה. על כן, אסור לאדם לחלל שבת, וכשמפעילים שעון שבת האדם אינו מחלל שבת כלל ועיקר. אין בזה אפילו שמץ של רמאות.
ב. גוי של שבת הוא עניין מורכב יותר. באופן עקרוני, לא הוטל על הגוי לשמור שבת, ועל כן אין מלאכה אסורה לו בשבת. לנו אסור להפעיל את הגוי למעננו, אולם בדרכים מסוימות, כשאנו איננו מפעילים אותו באופן ישיר – הדבר מותר.
ג. הטלוויזיה אסורה בשל שני עניינים נוספים: הראשון, יש בה הנאה ישירה מחילול שבת של עושי התוכניות וכל הצוות הטכני* השני, יש דין כללי על השבת שלא תהיה בה אווירה של יום חול, והטלוויזיה היא הגורמת העיקרית לאווירה של יום חול.

כל טוב

כתבות נוספות