שאל את הרב

שמירת שבת כשהסביבה לא מעודדת מסביב

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/08/16 14:11 יא באב התשעו

שאלה

שלום,

והתחלתי להתעניין בנושא הזה רק בזמן האחרון אני שומרת שבת מגיל קטן אבל אפעם לא ידעתי למה אני שומרת כי גם זה לא הכי הפריע לי לא לדעת.

אבל עכשיו זה קצת שונה המשפחה שלי הפסיקה לשמור שבת הכול נהיה שונה עם פעם בשבת היינו כולם ביחד היום זה יותר כול אחד בטלפון אין אותו אווירה שהיה פעם את לא באמת מרגישה שזה שבת,

בהתחלה לא חשבתי שזה ישפיע עליי האמת שבכלל לא היה מעניין אותי שאחים שלי לא שומרים ורק אני כן,

אבל בזמן האחרון אמרתי אולי אני ינסה לא לשמור שבת כי ראיתי איך כולם נהיניים ורק אני יושבת לבד ומחכה שיצא שבת ובאיזשהו שלב החלטתי שאני ינסה רק פעם אחת לא לשמור כי תמיד רציתי אבל גם פחדתי,אבל לא ישר הפסקתי לשמור זה לא קרה בבום ,ידעתי שתןך שניה אני יחזור ,זה התחיל קצת 10 דקות אחרי זה יותר עד הגעתי למצב שאני בכלל לא שומרת זה היה מוזר פתאום להיות בטלפון,הרגשתי שאני לא שלמה עם החלטה הזאת וניסתי לשמור אבל לא הרזקתי מעמד כי זה לא כמו פעם שלא אכפת לי שאחים שלי לא שומרים ושהם היו מולי בטלפון,ואז הבנתי שזה לא כמו שחשבתי שבדקה אני יחזור למה שהיה ,ניסתי שוב ושוב וכול פעם שניסתי נישברתי יותר מהר,ובאיזשהו שלב היה נמאס לי לנסות אז החלטתי להפסיק לנסות ולקבל את זה ןלהנות כי אחרי הכול אני רציתי את זה תמיד אבל משום מה הרגשתי שהראש שלי אומר משהו אבל הלב לא מסכים.

ואז אמרתי שהפעם אני לא יתייאש

עם אני לא יצליח אני ינסה שוב בגלל שכול כך רציתי לשמור יצא לי לשמור כמה שעות אבל זה היה פתאום הדבר הכי כיף שקרה לי יש אנשים שבישבילם זה רגיל לשמור אבל בישבלי זה היה משו מיוחד,היו פעמים שהצלחתי יותר והיו פחות,תמיד נישברתי בגלל הטלפון ,ומתי שהייתי מנסה לשמור עלו לי הרבה שאלות על אמונה אבל יותר של שבת למה שומרים,איך אפשר בכלל לעזוב תטלפון ועוד הרבה שהעסיקו אותי הרבה זמן ועכשיו אני רןצה ללדעת תתשובות כי אם אני ישמור אני רוצה באמת לדעת ןלא סתם.

תשובה

שלום לינוי יקרה!

מה שלומך?

קודם כול, טבעי ונורמלי שהתעוררו לך שאלות באמונה. בגיל ההתבגרות אנחנו מתחילים לגבש את זהותנו וחלק נכבד מהזהות הזו הוא החלק האמוני. בגיל הזה אנחנו מפסיקים להאמין לכל דבר שאומרים לנו אלא מבררים ובודקים כל דבר ולכן הבירור הזה מגיע גם לפן הזה. מה עושים עם השאלות הללו? לא מפחדים מהן ומבררים אותן. עם עצמנו דרך חשיבה עצמית, עם אנשים שמסביבנו ויכולים לעזור לנו בבירור הזה, עם ספרים שיכולים לעניין אותי.
חשוב לא לדכא את הצמא הזה מכיוון שהוא יכול להצמיח אותך ולהגדיל אותך גבוה גבוה.

לשאלתך-
נכון, לא פשוט לחיות בבית שלא כולם שומרים שבת ולרצות לשמור שבת בכל זאת. נשמע ממך שיש לך רצון גדול להמשיך לשמור שבת על אף הקושי שטמון בכך. יישר כוח על הרצון הזה, חזקי ואמצי, תמשיכי לשמר אותו ולרצות רק עוד ועוד להתקדם ולעלות מעלה מעלה.

את בטח חושבת, טוב יש לי רצון אבל איך אני מוציאה אותו לפועל? איך אני מתמודדת בשבת בבית?
אציע כמה הצעות שמקווה שלפחות חלקן יתאימו לך, את תמיד מוזמנת לחזור אליי למייל ונחשוב ביחד על פתרונות נוספים.

ראשית, תנסי אולי לדבר עם המשפחה שלך על המצב הנתון. עם ההורים או עם האחים, שניהם ביחד או עם אחד מהם. לספר להם על הרצונות שלך ועל הציפיות שלך מהיום הקדוש הזה. תנסי לשתף אותם במצוקה שלך ולשאול אותם מה הם מציעים לעשות. את כותבת ששמרתם שבת בעבר ולכן הם יידעו על מה את מדברת ואולי יהיו מוכנים להתקדם בעצמם בתחום הזה או לפחות לבוא לקראתך בדברים מסוימים.
השיתוף הוא כלי שמסייע לנו רבות, פותח אצלנו שערים נעולים, מביא להבנה הדדית ואפילו לשיתוף פעולה ביחד. לכן כדאי שתנסי לשתף את משפחתך בהתמודדות וייתכן שתגלי אפשרויות ופתרונות שלא חשבת עליהם בכלל.

אבל לפעמים השיתוף והדיבור לא עוזרים, או לא עוזרים מספיק ועדיין קשה לך לשמור שבת בבית. אין ספק שקשה לשמור לבד שבת. קשה להיות בחברה שלא שומרת שבת ומתעסקת במכשירים שמושכים אותך. לכן אם הבית יישאר במתכונתו הנוכחית ועדיין תרגישי שאין בו אווירת שבת, כדאי שתחברי לחברה-אוכלוסייה ששומרת שבת ותהיי בחברתה. למשל, אני לא יודעת אם את חניכה בתנועת נוער כלשהי, אם לא, כדאי שתתחברי לתנועה שכזו, באשדוד יש גם בני עקיבא וגם עזרא כך שתוכלי לבחור מה מתאים לך וללכת להשתתף בפעולות שם. החברה הדתית תקל מעלייך את ההתמודדות ותהיי בשעות הקשות של סוף השבת בחברת שומרי שבת כך שתוכלי לחוות את שבת בלי קושי.
את יכולה גם למצוא חברה שאצלה בבית האווירה היא שבתית יותר וללכת אליה בשעות הקשות של השבת וגם כך לא תחווי את הבדידות ואת הקושי שבשמירת השבת.


מעבר להצעות המעשיות הללו, יש עניין חשוב להזכיר אותו גם כאן. אנחנו חיים בעולם של תוצאות, אנחנו רודפים אחרי תוצאות ולא מתעסקים בעמל ובדרך המובילה לתוצאה. אך ה´ לא הפקיד בידנו את מפתח התוצאות אלא את מפתח ההשתדלות. אינו בודק אם הצלחת לשמור שבת או פישלת ונגררת לפלאפון אלא הוא בודק כמה השתדלת והתאמצת לשמור שבת. ולכן יש ערך לעמל ולדרך שבה את שומרת שבת, יש ערך לכל יגיעה ולכל מאמץ והם אלה שיביאו אותך להיות עובדת ה´ באמת ויעלו אותך מעלה מעלה.


שתזכי לקבל שבתות מתוך רוב שמחה!

מוזמנת להגיב ולהמשיך לשאול באתר או במייל שלי.

כל טוב, רינת
rinathaber@gmail.com

כתבות נוספות