שאל את הרב

שיער ארוך

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/01/14 15:07 טז בשבט התשעד

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מאוד מאמין בה' ולומד גם בישיבה תיכונית מאוד מפורסמת וברצוני להאריך את השיער שלי אבל זה נראה כאילו רוב הדתיים והרבנים חושבים שאנשים עם שיער ארוך הם לא בסדר או כפי שאומרים "קוקו" למרות שמסופר על אנשים רבים בתורה שהיו בעלי שיער ארוך למשל שמשון ,אליהו הנביא או כל נזיר אחר אז מה הבעיה כאן? הרי אין חציצה בתפילין , אין בעיה של לא ילבש גבר שמלת אישה מכיוון שגם לאליהו הנביא היה שיער ארוך ואני בטוח שהוא יותר בקיא בתורה ובהלכה יותר מכל רב שנמצא איתנו היום. אז מה דעתך בנושא?

תשובה

שלום וברכה

צריך להתחיל עם העיקר, ולאחר מכן לטפל במה שפחות חשוב.
העיקר אינו אורך השער, ואין מניעה כי בחור עם שער ארוך יהיה ירא שמיים, בעל מידות, ועושי מעשי צדקה ומשפט. לפיכך, שים נגד עיניך את הייעוד הגדול של קיום "קדושים תהיו" ו"ועשית הישר והטוב", שאלו הדברים העיקריים בתורה, ואל תתן את דעתך לשאלות שאין להן משמעות של ממש, כמו אורך השער או כל דבר חיצוני אחר. זה עיקר העיקרים.
ועכשיו למה שהוא פחות חשוב: לעתים נתפס אדם ששערותיו ארוכות כמי שהוא מורד בדרכה של תורה, וכמי שמבקש לבטא משהו אחר מאשר נאמנות לדרכה של תורה. לפיכך, יש הסוברים כי בגלל שבאופן חיצוני הדבר נראה כמרידה – יש להימנע מכך. אפשר להבין את התחושה הזו, ואת הרצון שאדם לא ייראה כמי שהוא מורד – בעיקר אם הוא באמת לא כזה. אם מתאים לך ללכת בדרך זו – זה אולי עדיף, כי אז אין סתירה בין המראה החיצוני ובין מה שאתה באמת ראוי להיות.
ואם לא – אז גדל שער כרצונך, ואל תתן לזה שום משמעות. את המשמעות האמיתית תתן לרצון שלך להיות צדיק.

כל מה שכתבתי הוא ברמה העקרונית. בוודאי שאפשר שבמוסד החינוכי בו אתה לומד לא יתירו לך ללכת בדרך זו, ואפשר שהם חושבים אחרת ממה שכתבתי. אם אלה כללי המוסד – נכון ללכת לפי מה שהמוסד מחייב, ולא להיכנס לעימותים על הנושא הזה.

האם אתה יכול ללכת בדרך המוצעת בתשובה זו ?


כל טוב

כתבות נוספות