שאל את הרב

שאלת רב

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 03/05/12 15:32 יא באייר התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב,

כתבתי מכתב לרב מקובל בו סיפרתי כי אני בחורה מבית דתי שיוצאת במשך ה-3 שנים האחרונות עם בחור מבית חילוני, ורציתי ברכה להמשך הדרך (בגלל ויכוחים בזמן האחרון הקשורים לדת, הרגשתי שאני צריכה ברכה להמשך הדרך איתו ובכך להיות רגועה).

הרב השיב לי תשובה כתובה וכתב "כלום לא יצא מזה".

האם כוונת הרב היא לכך שאפרד מהבחור? כי החלטה כזו היא לא החלטה שלקחתי בחשבון והיא בגדר בלתי אפשרית מבחינתי, אני מעוניינת בהמשך הקשר עם הבחור.

האם אני מחוייבת להישמע לעצת הרב או שמא כוונתו בתשובה הייתה אחרת?

אני מפחדת שאם לא אשמע לתשובתו, שמא הרב יקפיד עליי או כל דבר אחר שימנע ממני להמשיך את חיי לצד הבחור..

מה עליי לעשות?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,

בתשובתי עלי להתייחס לשני נושאים- 1. נישואים לחילוני 2. מה לעשות נוכח תשובתו של אותו רב

1. כיום בהחלט ישנו מספר לא מבוטל של דתיים וחילוניים הנשואים אחד לשני, חלקם מקיימים זוגיות ומשפחה תקינה וחלקם פירקו את נישואיהם. זוגיות כזאת וחיי משפחה כאלה מזמנים אתגרים גדולים מאוד כאשר הרבה פעמים הזוגות שדווקא כן נשארים יחד בחרו בפשרנות דתית כך שאולי הזוגיות הצליחה אך הרוחניות הפסידה. ישנם זוגות שחיי הדת שלהם והרוחניות דווקא פרחו בעקבות האתגרים הללו. איני יכול להגיד שאסור ובטח שלא "כלום לא יצא מזה" כי ישנם זוגות שיצא מזה הרבה על אף האתגרים. ישנם זוגות שחינכו את ילדיהם לערכים וגם למצוות לאהבת העם והארץ האם זה "כלום"? אני ממליץ שלא להיכנס לאתגרים הללו אך את זאת שמכירה את עצמך וזו החלטה שלך וזו לא שאלה של אסור או מותר. אני מאוד ממליץ לאתר זוגות כאלה ולשוחח איתם ולהפעיל שיקול דעת לגבי ההמשך. את כותבת כי להיפרד זו הצעה שאפילו לא לקחת בחשבון ואני חושב שאולי כדאי לחשוב עליה עכשיו ולא להיזכר בה בתוך הנישואים עצמם... אם אכן חשבת על כך וכבר החלטת שלא להיפרד, על כן ממצב זה אני מציע להתכונן בצורה הטובה ביותר לנישואים. כפי שאמרתי ייעוץ ושיחה עם זוגות אחרים, להיפגש עם רב שיוכל לתמוך בתחום הדתי ולנסות לגשר על קשיים כמו גם להיפגש עם איש מקצוע בתחום הזוגיות שיתן לכם את הכלים להתמודד. אני מאחל לך שתהיו מהזוגות שמשפחתם וזוגיותם יפרחו ולא תזניחי את חיי הרוח והדת שלך ולא של ילדיך.

2. אותו רב וודאי סובר שלא נכון יהיה להינשא לחילוני והדבר בהחלט מובן ומקובל אולם יש גם רבנים החושבים אחרת. כלומר, יש שיברכו ויש שיקפידו וממילא אין להיכנס למלחמת ברכות והקפדות גם כי אף פעם לא ניתן לדעת מי מנצח וגם כיוון שכל המשחק הזה הוא ילדותי לטעמי וסובל מהרבה מחסור באמת וכנות.
תורתנו לימדה אותנו כי מה שיקבע את חיינו וגורלנו הם התנהגותנו ורצונו של ה'. המשיכי להקפיד לקיים מצוות ולהתרחק מן האסור, המשיכי לעבוד על מידותיך והתנהגותך כלפי הסובבים אותך ובעזרת ה' תבורכי ודרכך תצלח. על קשיים שיופיעו בחייך לא ניתן לקבוע האם קרו בגלל "הקפדה" של אדם כלשהו, עונש על חטא, ניסיון וכל סיבה שהיא. אין לנו בני האדם יכולת לנתח את הנהגת ה' ולהבין אותה וממילא אין טעם להתייחס אליה. קבלי את שיקרה לך כרצון ה' והמשיכי בדרך התורה, המצוות והמידות גם נוכח צרה וקושי. אם על אף דבריי נותר בך חשש בגלל אמירתו של אותו הרב הרי שעליך להראות כמה שיותר שאכן יוצא מהנישואים האלה דברים טובים ואת וילדיך ממשיכים לקיים מצוות ולהקפיד על מידות כך שאם אותו רב הקפיד בגלל ש"שלא יצא מזה כלום" אולי אם תוכיחי בעתיד בעקבות ניסיונך שיוצא מכך דברים טובים לא תהיה הקפדה. שוב, לדעתי אין להיכנס לזה בכלל.

כל דרך אל הטוב מביאה עמה מכשולים ועל כל המכשולים ניתן להתגבר, ואם לא להתגבר אז להתמודד ולחיות איתם.

הרבה בהצלחה ושפע ברכות בכל דרך שתבחרי,
נטעאל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות