שאל את הרב

שאלת רב במניעת הריון

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 14/12/11 17:31 יח בכסלו התשעב

שאלה

ב"ה

שלום,

התחתנתי בשבועות האחרונים, ולצערי לא הגענו בעלי ואני להסכמה בנושא מניעת/אי מניעת הריון.

אני יודעת שזה שאלה שהיא אישית לכל זוג באופן פרטי ואי אפשר שרב באינטרנט יתיר/לא יתיר לנו למנוע.

השאלה שלי היא שונה:

האם חובה להתייעץ/לשאול רב כדי לקבל ממנו היתר או שיש אפשרות שנחליט בעצמינו, כמובן כשאנחנו יודעים שזה לזמן מוגבל (ויודעים בדיוק כמה, לא "מתי שנרגיש מוכנים", יש דד-ליין קבוע וידוע)?

העניין הוא שבעלי לא רוצה לשאול "סתם" רב שהוא לא מכיר או רב שאנחנו יודעים את התשובה מראש (ללכת לרבנים ה"מקילים" יותר) ומצד שני לא רוצה להתייעץ עם רב שמכיר אותו (הוא חושב שזה לא נעים ולא טוב להתייעץ על דברים כאלה עם רב שמכיר אותו אישית, הוא לא רוצה להכניס רב שמכיר אותו לחדר שינה שלנו..)

אני לא כ"כ יודעת מה לעשות, מצד אחד אני מרגישה לא בסדר לקחת כדורים "על דעת עצמי" ומצד שני אני עושה זאת לשלום בית ולכבוד בעלי. אני לא רוצה לשאול רב "מאחורי הגב שלו" ואני גם לא כ"כ מכירה רבנים שפוסקים בעניינים האלו (לא למדתי במדרשה אחרי השירות או משהו כזה) ולא הצלחתי לשכנע את בעלי לשאול את הרב שלו (ובאמת שניסיתי!)

אשמח לתשובה

ממני המבולבלת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום ומזל טוב.
אין לעכב את קיום מצוות ´פרו-ורבו´, תמיד צריך להזדרז לקיים את המצוות. ובמיוחד כאשר מדובר על מצווה חשובה כל כך, שעליה העולם עומד, ובה האדם נעשה שותף לקב"ה. ולא התירו חכמים למכור ספר תורה אלא כדי לקיים שתי מצוות - תלמוד תורה ופריה ורביה (מגילה כז, א, בית שמואל אה"ע א, טו-טז).

כאשר ישנה בעיה מיוחדת, גופנית או נפשית, אפשר מלכתחילה לדחות את המצווה, ונכון לשאול בזה שאלת חכם, כדי לשקול כראוי האם אכן מדובר בבעיה שמצדיקה את דחיית המצווה. ואת צריכה ללחוץ על בעלך שימצא עם מי להתייעץ.

ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר רביבים מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א. ועיינו בספר באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/Hmidrash.aspx?srch=1

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות