שאל את הרב

קריאת מגילה של נשים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 06/03/20 08:20 י באדר התשפ

שאלה

רציתי לשאול. בקהילה שלנו יש בכל שנה קבוצה של נשים ששומעות מגילה מאישה שקוראת.

מצד אחד זה נראה לי מיוחד וחווייתי אבל מצד שני יש לי תחושה לא טובה עם זה.

אשמח לשמוע מה אתה חושב על זה? זה בסדר?

תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

בשאלה הזה כבר נכתב הרבה בשנים האחרונות באינטרנט, ולכן אני רוצה להתמקד במספר נקודות למחשבה -

א. ישנם פוסקים מרכזיים שסוברים שבקריאה שכזאת לא יוצאים ידי חובה.

בעל המשנה ברורה כותב "אבל לנשים רבות אין האשה מוציאן".

הרב מרדכי אליהו זצ"ל אמר למי ששאל אותו, שאשה לא תקרא המגילה לצבור נשים להוציאן ידי חובה. והוסיף, שאף בדיעבד יש להחמיר בכך.

האם נכון במצווה יקרה שכזו לקחת "סיכון" שכזה?

ב. גם אם נאמר, שיש דברים שבהם אנחנו לא פוסקים דווקא לפי הפוסקים המרכזיים שהוזכרו לעיל, צריך לחשוב מדוע מה שנהג בכל הדורות בעם ישראל היה כזה שבו נשים לא קראו את המגילה, ובטח שלא לפני ציבור רחב של נשים. התופעה הזו והתפשטותה היא של השנים האחרונות, וכנראה לא סתם. עובדה היא, שגם המביאים ראיות שאין איסור בדבר, לא יטענו שזו הייתה המציאות הנהוגה בעם ישראל מדורי דורות. האם זהו מקרה? והרי למנהג ישראל יש כח משמעותי, שפעמים רבות משפיע על הכרעת ההלכה. אז כיצד ניתן בכזו קלות לשנות את הנהוג בעם ישראל?

ג. גם אם נאמר שיש מקום מסוים להתחדשות, ומצינו בהלכה פסקים חדשניים, צריך לדעת שבנושא של חדשנות, ובמיוחד אם הוא נוגע לנושאים שהמשמעות שלהם היא הרבה מעבר לסיטואציה המקומית (כמו למשל בענייננו, שזה נוגע לצניעות, למקומה של האשה ביהדות, ולמגמות שהנושא הזה מצטרף אליהן), הכח לחדש שייך לגדולי הדור (כמו למשל פסיקתו המיוחדת של הרב עובדיה זצ"ל), ולא כל רב יכול להוביל מגמות חדשות בעולם היהדות.

האם מישהו מגדולי הדור עומד מאחורי המגמה הזו ביחס לקריאת מגילה ואומר שהיא נכונה ורצויה?

ד. ביחס לצד החווייתי שכתבת - אכן החוויה היא דבר חשוב בעבודת ה'. אבל היא דבר נוסף, שיש לו מקום להופיע על גבי המציאות הבסיסית שבה האדם מברר לעצמו מה באמת רצון ה', ומתמסר לכך ללא קשר לחוויה.

לכן, בהתאם לסעיפים הקודמים, על האדם לשאול את עצמו, האם הדבר הזה הוא רצון ה' ממני, ועל פי זה להכריע האם נכון להשתתף בכך.

בהצלחה רבה ופורים שמח

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות