שאל את הרב

צניעות לנשים בזמן לימוד תורה וקריאת תהילים

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 02/03/17 23:17 ד באדר התשעז

שאלה

בשבת אני קוראת ספרי מוסר, פרשת שבוע, תנ"ך והלכה. האם מותר ללמוד לימודים אלו כשאני לובשת מכנסיים וטרנינג (ובקיץ מכנסים וחולצה קצרים) ובזמן שאני שוכבת במיטה או משתרעת על הספה או כשאני יושבת ושמה רגליים על הספה?

מהו הדין בעניין זה כשקוראים תהילים?

תשובה

שלום וברכה,

יישר כחך על ניצול זמן השבת ללימוד תורה ולתפילה.

מעיקר הדין, כל דבר שבקדושה שנאמר (כדוג' קריאת שמע, תהילים) או נלמד (תורה) מצריך מהאדם להתלבש לפחות באופן שהמקומות המכוסים יוסתרו ע"י הבגדים, דין אחד לגבר ולאשה. ואילו בתפילה שהמתפלל עומד לפני מלך מלכי המלכים, יש לאשה להתלבש בבגדים צנועים ע"פ כללי ההלכה.

לכן, ע"פ הדין בת יכולה ללמוד תורה גם עם מכנסים וחולצה קצרים שאינם לפי כללי הצניעות הנדרשים ממנה שהיא מסתובבת בחוץ. אולם, אציין כי מופיעה הדרכה מוסרית בספרים שגם בחדרי חדרים טוב שהאשה תהיה לבושה ע"פ כללי הצניעות גם בביתה, וניתן להקל יותר בחדר המיוחד לשינה.

למעשה: האישה יכולה לנהוג או לפי עיקר הדין או לפי ההדרכה המוסרית.

דרך הישיבה בזמן אמירת דבר שבקדושה צריך להיות ראוי ומכובד, ולא דומה לקריאת ספר פרוזה או עיתון. ולכן, לכתחילה לא מהראוי לשכב על המיטה ולקרוא תהילים, זה יכול לבטא זלזול.

אולם, אם השכיבה היא רק בשביל הנוחות הגופנית, והדבר יעזור לך ללמוד תורה ביותר יישוב דעת ולאורך זמן רב יותר - אין כאן זלזול וניתן להקל.

ברכה והצלחה
יוגב כהן
הר ברכה


כתבות נוספות