שאל את הרב

צליית כבד במנגל

חדשות כיפה הרב אליעזר אלטשולר 08/09/06 16:00 טו באלול התשסו

שאלה

שלום לרב!

ברצוני לשאול לגבי צליית כבד על מנגל...לפי מה שידוע לי כבד כשר באכילה רק בצליה(ומליחה קלה)...מה שרציתי לשאול...האם הכבד לא מטריף את המנגל? ואת הרשת הכפולה ששמים על הכבד בעת הצליה?

מה עושים בעת הכנת הכבד על המנגל?

אם תוכל בקשה להרחיב בעניין הלכה למעשה...כי זה דבר שמצוי ורבים (ובינהם אני) לא יודעים בדיוק מה לעשות...

תודה רבה

אם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בעניין...

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בע"ה
שבוע טוב,
אתה צודק. אכן אם צולים על שפוד וכד' או משתמשים בסכינים לחתוך את הכבד, הרי נכון ללבנם קצת לפני שמוש חוזר, משום שיכול להיות שבלעו דם מן הכבד הקודם וכעת יפלטו אותו אל הכבד החדש. אמנם סביר שהאש תוציא גם את הדם הזה מן הכבד, אבל אם הדם ייבלע בכבד לפני שהוא יהיה חם מהאש, יש חשש שהדם ייספג בו ולא יפלט החוצה כמו הדם הטרי.
לכן , באמת ראוי לללבן תחילה את הסכין, השפוד והרשת, ורק אח"כ להתעסק בכבד הטרי.
אמנם , לגבי הרשת יש מקילים יותר כי הרשת לא מונעת מהדם לטפטף למטה ולכן יכול להיות שלא בלעה כלל כי הכל נטף או נשרף , אבל לפעמים רואים שהכבד ממש "עוטף" את הרשת ואז היא בעצם כמו שפוד!
בודאי , שאם מדובר ברשת שלא ידוע מה צלו עליה קודם ויכול להיות שצלו עליה משהו לא כשר, אז בודאי שצריך ללבן אותה היטב לפני שמוש בה.
הכלי שמתחת לרשת הוא טרף לחלוטין , כי שם נוטף דם ונבלע, ולכן הוא גם צריך להיות במרחק קצת מן הבשר או הכבד כדי שלא יקפוץ בחזרה וייבלע בו. את הכלי הזה אין אפשרות להכשיר אבל ניתן להשתמש בו פעמים רבות, ולהיזהר שאם נפלה עליו חתיכת כבד או בשר אין לאכול אותה.
בברכה, אליעזר

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות