שאל את הרב

פרשנות הגרמנים בימי הביניים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 26/05/16 12:36 יח באייר התשעו

שאלה

לרב שלום ושבוע טוב

האם נכון לומר שהרבנים הגרמנים בימי הביניים צידדו בלימוד הפילוסופיה כולל פרשנות בעייתית לתורה של חכמת הפילוסופיה שחלק מהתורה משל כגון אברהם ושרה?

ואם הדבר נכון למה לא נשאר מפרשנות זו משהו?

שפרה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

גדול הדור מהאיזור ההוא היה הרא"ש, שגלה לספרד לידידו הרשב"א, מחשש שמא יהרגוהו כפי שרבו המהר"ם נפטר בכלא בשל תנועתו למען ציון.
הרא"ש היה מגדולי המחרימים על לימודי הפילוסופיה מהסוג שהזכרת, ולא די שהסכים עם הרשב"א על החרם, אלא שהיה קיצוני יותר ממנו, כמבואר במנחת קנאות סימן קיט שם הרא"ש כותב שהוא חותם על האיסור על אפו וחמתו, משום שאם הדבר היה תלוי בו הוא היה אוסר זאת לגמרי בדורו ולא מותיר פתח להיתר בגיל מאוחר של הלומד.

לא זו אף זו, ב י´ באב נחתמה גזירת גירוש יהודי צרפת, גזירה משמים בעוון שיבושי הפרשנות הזו כמבואר בסימן אחר כך במנחת קנאות, וח"ו להמציא שהרא"ש התיר את מה שאסר במפורש כפליים מחבירו הרשב"א.

הטועים היו מצרפת, ולא הרבנים ח"ו אלא הקטנים שבלומדים, ואכן חלקם קיצצו בנטיעות ופגמו באמונת ישראל בהבנה מרושלת של התורה ואף של חלק מדברי מו"נ.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות