שאל את הרב

מעמד האישה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/05/13 09:00 א בסיון התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול על האמור במשנה תורה, הלכות אישות, פרק כ"א, הלכות ז, י"א - בנוגע למעמד האישה ביהדות.

האם הדברים שאותם מציין הרמב"ם אמורים להיות נכונים לכל תקופה ובפרט לתקופה שלנו? האם זה מוסרי לפסוק הלכות דוגמת אלה אפילו בתקופתו שבו מעמד האישה היה נמוך? האם זה מוסרי?

תודה מראש וחודש טוב!

תשובה

שלום וברכה

יש לחלק בין שני חלקי השאלה.
האם העמדה הזו הייתה מוסרית בתקופה שהיא נכתבה ? בוודאי. מדובר בהלכות אלו בניסיון לעצב את היחסים שבין איש ואישה בצורה שתביא לידי ביטוי את כל הערכים החברתיים הקיימים אז: את היותו של הבעל ראש המשפחה; את היותו אחראי לפרנסת אשתו; את היות הברית שבין הבעל והאישה בנויה מחובות הדדיים – חובות של האישה לבעל וחובות של הבעל לאישה; ועוד ועוד. על הרקע התרבותי של ימים אלה מדובר בעיצוב מתקדם ביותר של יחסי איש ואישה בביתם.
האם זו הדרך בה אנו בונים את החיים שלנו היום ? בוודאי שלא. ואין מדובר בשינוי ההלכה. ההלכה קבעה כאמור כי יש לנהוג בחיים שבין בני הזוג בצורה המוסרית וההוגנת ביותר. בימים בהם אנו חיים בתרבות אחרת של יחסי איש ואישה, ההלכה מלמדת אותנו שהמחויבות שלנו למוסר ולהוגנות לא פחתה במאומה ואנו מחויבים להם במלוא העוצמה, אולם הדרכים לבטא זאת מבחינה מעשית שונים מדור לדור. הרמב"ם למשל פוסק שאישה יוצאת מביתה אחת לשלושים יום עם רעלה – האם את מכירה אישה אחת (בחיים הנורמאליים של היהדות הנאמנה לתורה ולמצוות) העושה כך ?


כל טוב ויישר כוח על השאלה

כתבות נוספות