שאל את הרב

מסיפורי קמצא אפשר ללמוד (לט"ו באב) - חלק ד ואחרון: אהבה מעוטרת זהב

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/08/16 02:04 טו באב התשעו

שאלה

בפעמים הקודמות שאלנו שאלות על סיפור "קמצא ובר קמצא" (מסכת גיטין, דף נ"ה עמוד ב '– דף נ"ו עמוד א') והבנו שיש בו דברים ממש לא הגיוניים ואולי מצחיקים, ושהגמרא רוצה לומר לנו משהו דרך הסיפור.

הבנו שבעולם ישנם 2 סוגי אידיאולוגיות: אידיאולוגיית האחדות בה דוגל העם היהודי או אידיאולוגיית הפירוד בה דוגל שאר העולם מכיוון שהיא הרבה יותר הגיונית. מאז קין והבל ועד היום יש מאבקים גדולים איזו אידיאולוגיה תוביל את העולם (זה לא ויכוח אקדמי) – הפירוד שהוא "אדם לאדם אויב" או האחדות שהיא בעצם "ואהבת לרעך כמוך".

למדנו שעם ישראל אינו מציין מאורעות היסטוריים כי הוא נמצא "מעל הזמן" הכוונה שהוא מציין רק דברים הנמשכים בהווה. כך יוצא שסיבת ציון תשעה באב היא לא כי בית המקדש נחרב אלא כי אותם הסיבות שגרמו לחורבן בית המקדש קיימים גם היום. האחדות היא זאת שנחרבה ועדיין בתהליכי תיקון.

אמרנו שמכיוון שלפי תיאוריית האחדות כל דבר הוא חלק מהקב"ה - עם ישראל צריכים ללמוד משהו מתיאורית הפירוד כי גם היא חלק. ומה ללמוד - שפירוש הגדרת "אהבת חינם" הוא לא שאדם יאהב את חברו סתם בלי שום סיבה (לא שזה דבר רע), אלא שאהבת חינם היא ההבטה אל הערך החיובי השונה ב"אויב" שלך! לדעת את הערך החיובי של האחר השונה וכך לאהוב אותו, כך שכל הרעיון של תשעה באב זה לנסות למצוא את הערך החיובי שיש באחר, בשונה, באויב – "[ואהבת לאויבך כמוך]" וכך גם נתקן האחד את השני.

קראנו שצריך את רומא, את הפירוד ואת שנאת החינם שיאמרו לנו שכל אדם שונה מחברו אפילו בצורה קיצונית – כדי שתהיה לנו האפשרות לאהוב אותו וגם ללמוד ממנו דברים טובים שיש בו.

בנוסף אמרנו שגם ברע יש חלק מהטוב. לכן כשאנחנו מדברים על אהבת חינם ועל ואהבת לרעך כמוך וכוליה... אנחנו מתכוונים שאנחנו רוצים ללמוד [ערך] שבצד שמתנגד לנו. בצד האחר ההפוך לנו.

למדנו מכתבי הרב קוק שכמה שיש שנאה יותר גדולה כך יש גם פירוד יותר גדול. ולכן כך גם האהבה [יכולה להיות יותר גדולה]! כי כך יש לי יותר דברים לאהוב אצל האחר, אצל האויב שלי, ושזה [ממש לא] אומר להגיד "בכל אחד יש משהו חיובי". לא זה האידיאל. זה [לא מספיק] להגיד שיש משהו חיובי גם אצל הגויים, האויבים או השונים. צריך "ללכת הלאה"!]:

ולבסוף אמרנו ש[עצם זה שיש] כוח שהוא מתנגד לנו זה דבר שיש בו ערך! מה שאנחנו צריכים ללמוד זה כיצד לאה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות