שאל את הרב

מכונת תספורת לגילוח

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 26/02/13 13:58 טז באדר התשעג

שאלה

שלום.

ברצוני לקנות מכונת תספורת ושתשמש גם לשם גילוח השאלה היא האם יהיה מותר להתגלח עם מכונת תספורת על אפס? והאם ניתן לקנות כל מכונה בשונה ממכונת גילוח ששם הדין יותר מחמיר?

תודה רבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום
לענ"ד למנהג העולם להתגלח במכונה רגילה יש על מי לסמוך. (ספק ספיקא שמא די בעובי הרשת למנוע השחתה כמו שהסתפק רשז"א במנח"ש ב, צו שבזמן הגילוח השערה מחוץ לגומה כשיעור עובי הרשת וגם אם יש השחתה שמא מכונת גילוח נחשבת כמלקט או מספריים כעין תער. .

אך יותר מהודר להשתמש במכונת תספורת רגילה שהיא נחשבת כמספריים ולא כתער ובנוסף נשארים זיפים שמורגשים ביד ואין עקירת שיער מהגומה (גם במספר 0).

ומכל מקום ע במקום פאות הראש צריך להזהר ולהשתמש רק במספר 2 שהוא משאיר כ 4/5 מלימטר, כדי לכוף ראשן לעיקרן (משנה נדה נב, ב; רמב"ם אישות ב, טז ).

ולהלן הרחבה ומקורות
בברכה אייל משה


הזהירה התורה שלא להשחית את פאת הזקן שנא' (ויקרא יט, כז): "...ולא תשחית את פאת זקנך". וגם הכוהנים הוזהרו שלא לגלח את פאת הזקן (ויקרא כא, ה) שנאמר "...ופאת זקנם לא יגלחו ".
האזהרה לכלל ישראל דיברה על התוצאה שלא להשחית את הזקן, לעומת זאת האזהרה לכוהנים דיברה על עצם הפעולה – "לא יגלחו". והסבירו חכמים (משנה מכות כ, א; גמ' כא, א): שהציוויים משלימים זה את זה והאיסור הוא בתוצאת השחתה שנעשית בדרך גילוח כמו באמצעות תער.
אבל גילוח שנעשה בלא השחתה כמו באמצעות מספריים או השחתה שלא נעשית בדרך גילוח למשל באמצעות מלקט וריהטני = פינצטה מותרת (רמב"ם ע"ז יב,ו-ז)[1] .

לדעת הרא"ש (מכות ג,ב- ד) ובעלי התוספות (שבועות ב,ב) גם מספרים שהם כעין תער מותרים כמו שאמר רב (נזיר נח, ב) מקל אדם כל גופו בתער והסבירה הגמ' – שבתער אסור וכוונתו למספרים כעין תער וכ"כ ר' ירוחם וסמ"ק[2] וכ"כ הב"י והשו"ע (יו"ד קפא, י): "אינו חייב על השחתת פאת הזקן אלא בתער, אבל במספרים מותר, אפילו כעין תער"[3].

נחלקו הפוסקים האם יסוד ההיתר של מספריים כעין תער הוא מצד התוצאה – שמאחר ועובי הסכין התחתון חוצץ בין הסכין העליון לעור אין זה נחשב כהשחתה (תוס' נזיר מ, ב; ריב"ן מכות כא,א ; נימו"י מכות ג, ב חבלים בנעימים יו"ד ד, כז; בית אב ה יו"ד רלב ; שה"ל ד, צו; מנ"י ד, קיג;).

או שההיתר הוא מצד הדרך, שהשימוש במספריים מותר גם אם התוצאה דומה לגילוח בתער (פרישה קפא, ג; חכ"א ט, טז; יצחק ירנן א, ח"ב, ו, ; מלומדי מלחמה קכב והראייה שמותר להשתמש במלקט או משחה למרות שיש בהם שבהם תוצאת השחתה).

ומכאן נחלקו הפוסקים בשאלת השימוש במכונת גילוח.
יש אומרים שממאחר ויסוד ההיתר במספריים הוא מצד התוצאה - כל מכונה שלאחר הגילוח השיער כבר לא יורגש[4] אסורה כתער, שכן גם אם הרשת חוצצת בין סכיני המכונה לעור (באופן שחיתוך השער נעשה מחוץ לגומא ורק אח"כ נבלע בעור) מכל מקום ייתכן שלא הולכים אחר זמן הגילוח אלא אחר התוצאה הסופית שבה השיער נבלע בגומא ואינו מורגש ולכן למעשה בספק דאו' צריך להחמיר בכל מקום שהעור נעשה חלק כבתער . ואף שהרבה נוהגים להקל הם נסמכים על הוראת רח"ע גרודזנסקי אך הוא דיבר רק על מכונות ישנות שהשאירו שיער כמו שראינו בעיננו . (רשז"א במנח"ש ב צו ; הליכות שלמה או"ח ב,ז 34 וכ"כ הגר"ד ליאור בשו"ת דבר חברון ג,ע- עד, מה גם שיש מחמירים במספריים כעין תער וי"א בדעת הרמב"ם שכל מספריים אסורים מדרבנן).

ומנגד יש אומרים שמאחר ויסוד ההיתר של גילוח במספריים הוא מצד הכלי והדרך (גם אם התוצאה דומה לתער) אפשר להשתמש במכונות גילוח מפני שסכיני הגילוח נעזרים ברשת כבפעולת מספריים – אמנם המליצו שלא להדק את המכונה לעור (יצחק ירנן א, ח"ב, ו, דברות אליהו ו,נא; יבי"א יו"ד ט,י ובשם הרב"צ אבא שאול).

עם השנים מכונות הגילוח הלכו והשתפרו, הרשתות נעשו דקות יותר, בעלות קפיצים, ומנגנון משיכה של השיער לתוך המכונה. ויצרני המכונות התהדרו בתמונות ומצגות שממחישות את קרבת הסכינים לעור על מנת להראות שמכונות הגילוח טובות כתער, ולכן היו שקראו לציבור להפסיק להשתמש במכונות גילוח או להסיר חלקים מסוימים במכונות ולהימנע מקנייה של סדרות מסוימות.

אבל יש אומרים שגם מכונות הגילוח הישנות הורידו את כל השיער הגלוי וההבדל בינם לבין המכונות החדשות הוא מאד קטן כך שאין לו משמעות הלכתית ולכן אין מקום לחלק בסוגי המכונות ומאחר ומכונות הגילוח אינם נחשבות כתער מותר להשתמש בהם לכתחילה. (או משום שהם נחשבות כמספריים או משום שנחשבות למלקט. שו"ת יצחק ירנן ז, נ; והרב ישראל רוזן והרב נחום רבינוביץ שליט"א מלומדי מלחמה קכב;).

ואף שמדובר במחלוקת באיסור תורה אנו רואים שמנהג העולם להקל וכנראה סומכים על כך שמעבר לשאלת אורך השערה יש הבדלים נוספים בין המכונה לתער כמו שהזכירו בשם האג"מ שמכונת גילוח לא עוקרת את השערות אלא כותשת אותם ולכן היא לא מוגדרת כתער ולדעת הרב שבתאי רפפורט תחומין יג עמ' 200 ע"פ בעל הכתב וקבלה עה"ת יסוד האיסור בתער הוא גם הכמות ולא רק האיכות (שהרי בחוש רואים שגם תער לא עוקר לגמרי מהשורש) ומאחר והמכונה מורידה שערה אחר שערה היא לא מוגדרת כתער שמשחית, אמנם כתב בשו"ת יבי"א (יו"ד ט, י) שזה נגד דברי הראשונים אך בשו"ת מלומדי מלחמה קכב הזכיר שכן דעת הרמב"ן בתורת האדם, וכ"כ בשו"ת מלמד להועיל יו"ד ב, מד ע"פ הכתב והקבלה ורנה"ו.

וי"א שמכונת הגילוח נחשבת כמלקט בין מצד שהיא מושכת את השערה ואחר כך תולשת אותה ובין מצד שהמכונה מורידה שערה שערה ולא מסוגלת לחתוך שערות גדולות כבתער (מלומדי מלחמה ויצחק ירנן הנ"ל).

ואם כן יש כאן ספק ספיקא שמא די בעובי הרשת למנוע השחתה (כדברי רשז"א הנ"ל שבזמן הגילוח השערה מחוץ לגומה) וגם אם יש השחתה שמא מכונת גילוח נחשבת כמלקט או מספריים כעין תער.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות