שאל את הרב

מחמאות לא נכונות- שקר?

חדשות כיפה הרב אליעזר אלטשולר 27/12/06 23:01 ו בטבת התשסז

שאלה

שלום לכבוד הרב!

יוצא לי להגיד מדי פעם מחמאות וכדומה שהן לא נכונות. לדוגמא להגיד שהציור יפה למרות שבעיני הוא לא יפה, אוכל טעים למרות שזה לא נכון. להגיד למישהו שהוא חמוד, אדם נפלא, אני שמחה לראות אותו או כל דבר אחר שזה לאו דווקא מה שאני חושבת. או להגיד למישהי שהתגעגעתי אליה או שאני אוהבת אותה וכו'. האם זה שקר? הרי מצד אחד זה חשוב להגיד מחמאות, אם זה לא מתוך התחנפות. הרי זה דבר ממש חשוב להגיעד מילה טובה לבן אדם ולשמח אנשים. ואם לדוגמא ילדה מראה לי ציור ולדעתי הוא לא יפה, אז זה לא יהיה יפה אם אני לא אגיד לה שהציור יפה, היא יכולה להיעלב. בקיצור- מה עושים? מה מותר ומה אסור?

תודה רבה.

תשובה

בע"ה
שלום רב, חז"ל אמרו לנו ש"כיצד מרקדין לפני הכלה? כלומר מה שרים כדי לשמחה? "כלה נאה וחסודה". אבל לא כל הכלות באמת נאות וחסודות? אלא שמן הסתם בעיני בעלה היא נאה וחסודה.
כל הדוגמאות שכתבת שייכות לסוג המחמאות שיתכן ומה שבעיני הוא כזה בעיני השני הוא אחרת. לכן בהחל נחמיא לילדה ונאמר כמה שהתסרוקת שלה יפה וכד' ואפילו אם בעיני היא לא כזו, כי היא בטח אוהבת את התסרוקת שלה. וכד'.
אי אפשר לתאר עד כמה שמילה טובה יכולה לחולל פלאים. כמה טוב להתרגל, לראות תמיד את הצד הטוב והיפה בכל דבר, וגם אם זה טוב ויפה בעיני השני- גם זה טוב ויפה.
בברכה, אליעזר

כתבות נוספות