שאל את הרב

כשרות של חלווה וטחינה

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 14/03/05 17:59 ג באדר ב'

שאלה

שלום לכבוד הרב,

בשבוע שעבר התפללתי בבית הכנסת של הרב הגאון מרדכי אליהו שליט"א, בסיום התפילה דיבר מישהו עם הרב על בעייתיות של בישולי נוכרים בטחינה ובחלווה בארץ, אם הבנתי נכון, זה משום ששורש השומשום שממנו מופקים המוצרים הנ"ל, מגיע לארץ טחון.

הרב מרדכי אליהו אמר שיש לפרסם את הדבר ברבים, אך עד כה לא שמעתי פרסום בנושא.

האם הרב יכול להסביר לי את הענין בבקשה?

בברכה, גלעד

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד



לכבוד הרב כץ שליט"א ארגון כושרות.


שמעת נכון !!

בטחינה ובחלבה ישנה בעיה חמורה של בישולי גויים.

יש לא מעט מהמפעלים המיצרים טחינה וחלבה וסומסום קלוי שגוי מפעיל את מערכת הקליה של הסומסום והגוי מכניס את הסומסום לקליה בתנור ויש בזה איסור בישולי גויים.

הבעיה התעוררה כאשר ערכתי ביקור במפעל רושדי בואדי ערה ליד אום אל פאחם ושם הוסבר לי שגויים מפעילים את מערכת הקליה של השומשום על כל שלביה.

כמו כן מצאתי שם שהשורש המבושל לצורך יצור החלבה ומהוה מרכיב חיוני מאוד בחלבה גם הוא מבושל על ידי גויים.

מכיוון שסברתי שיש בעיה של בשולי גויים טלפנתי לבד"ץ העדה החרדית שנותנים הכשר לטחינה ולחלבה זו. נעניתי על ידי רב בשם הרב כהן מהבד"ץ שאין שום בעיה של הישולי גויים לא בסומסום של הטחינה והחלבה ולא בבישול השורש לצורך החלבה.

כיוון שהרב כהן מבד"ץ נעדה החרדית היה כל כך נחוש בדעתו שאין בעיה של בישולי גויים במפעל זה שכל עובדי היצור שלו גויים. הזדרזתי עם השאלה למו"ר הראשון לציון הרב הגאון הרב מרדכי אליהו שליט"א והוא פסק באופן ברור ביותר שטחינה וחלבה וסומסום שגוי בישל אותם הם אסורים משום בישולי גויים גם לספרדים וגם לאשכנזים.

מו"ר הרב שמואל אליהו שליט"א רב עיה"ק צפת הזדרז לשלוח מכתב לבד"ץ העדה החרדית והתקבלה תשובה בכתב של ועד הכשרות של הבד"ץ שאין בעיה של בישולי גויים כיוון שסומסום נאכל כמות שהוא חי.

רצתי עם התשובה הכתובה של הבדייץ למו"ר הרב מרדכי אליהו שליט"א והוא שוב פסק שיש איסור של בישולי גויים גם בטחינה וגם בחלבה והאיסור הוא לספרדים ולאשכנזים.כיוון שסומסום אינו נאכל חי אלא ע"י הדחק ולכן חל עליו איסור בישולי גויים. והשורש גם הוא אסור משום בישולי גויים.

ישנם מפעלים נוספים המיצרים חלבה וטחינה בהשגחת בד"ץ העדה החרדית ובכולם אם גוי מפעיל את מערכת הקליה והכנסת הסומסום לתנור וכן אם גוי מבשל את השורש הרי שהם אסורים משום בשולי גויים לשיטת מו"ר הרב מרדכי אליהו שליט"א שפסקיו מקובלים על ציבורים וקהילות רבות בישראל.

הבעיה של בישולי גויים קיימת גם בחומוס שמערבבים בו טחינה כזו וכן בסלטים וכן במאפים ובעוגות שמוסיפים בהם טחינה או חלבה שיש בהם בשולי גויים.

אני מקווה שהבדצי"ם יקבלו עליהם את פסיקתו של מו"ר הרה"ג הראשל"צ הרב מרדכי אליהו שליט"א אבל עד אז יש בעיה עם כל המוצרים של טחינה וחלבה וסומסום קלוי וכן עם סלטים ותבשילים ומאפיה ועוגות שעירבבו בהם טחינה או חלבה שבישל אותם גוי גם אם יש עליהם הכשרים מהודרים.

בימים אלה אנו שוקדים ובודקים אפשרות להשגחה מיוחדת שתינתן על בישול ישראל לכל המוצרים האלה שיש בהם מתוצרת סומסום טחינה או חלבה וכן למוצרים אחרים.

התשובה נענתה על ידי הרב דוד לחיאני

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות