שאל את הרב

כיסוי ראש לאישה עם שיער ארוך

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 17/04/13 22:58 ז באייר התשעג

שאלה

שלום וברכה

אני נשואה כ-13 שנים והלכתי עד היום עם כיסוי ראש חלקי. יש לי שיער ארוך.

התחלתי לברר את עניין כיסוי הראש וככל שחקרתי יותר רק הבנתי שמדובר במנהג, שאף אחד לא יודע להסביר , בעוד של"למה לא" יש הרבה הסברים מאד מניחים את הדעת.

כך שככל שהזמן עובר אני מבינה שמדובר במנהג. מה גם שבדורות קודמים נשים רבות לא כיסוי בכלל את ראשן, כולל נשות רבנים גדולים וחשובים, וגם בדורנו רבות אינן מכסות את ראשן.

לפיכך אני רוצה לדעת. אם מדובר במצווה איפה בדיוק היא כתובה במפורש (כן, מכירה את עניין קמחית. סוף הסיפור שאמרו לה החכמים רבות עשו כן ולא עלה בידן, כך שלמעשה ענו לה שכיסוי הראש הוא לא הסיבה שהיא זכתה וכו'.) איפה כתוב בצורה מפורשת , כמו שכתוב לא תרצח למשל, הרי אם זו מצווה כל כך חשובה היא אמורה להיות כתובה במפורש בתורה.

תשובה

שלום

חובה גמורה לכסות את השיער מחוץ לבית, ואיסור גמור להוציא אותו מהכיסוי.
דין זה נלמד מהפסוק לגבי סוטה ´ופרע הכהן את ראש האשה´ משמע שעד עתה היה מכוסה ועוד משמע שפירוע זה נקרא ניוול, והסביר רבי ישמעאל (כתובות עב) מכאן אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפירוע ראש.
דעת כל הראשונים (חוץ מתרומת הדשן) שזהו איסור תורה בנשואה.

לגבי גודל הכיסוי יש מעט מהראשונים שמשמע מהם שמה שיוצא מחוץ לרוב השיער הוא אינו חובה בכיסוי, אולם ראוי לנהוג כדעת רוב הפוסקים ולכסות הכל חוץ ממה שיוצא קצת ולא נכנס. ואפשר להקל בנוסף בהוצאת שתי אצבעות מלפנים.
העובדה שיש שאינן מכסות מלמדת על אותן נשים ולא על חוזק ההלכה. חזקי ואימצי, התקדשי ואל תרדי ביראת השם בגלל סחף של ההמון.

כל טוב

כתבות נוספות