שאל את הרב

כבוד האומה וקדושת הארץ - דבר תורה לפרשת חיי שרה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/11/15 22:07 כג בחשון התשעו

שאלה

תשובה

בס"ד
פרשת חיי שרה
קניין הארץ

ארץ ישראל הובטחה כולה לאברהם אבינו. למרות זאת כאשר הוא מגיע לקבור את שרה הוא קונה את מערת המכפלה, ואינו מוכן לקבלה בחינם.

כך גם יעקב, כשהגיע לארץ בחר להתיישב בשכם וקנה אותה מיד בני חמור, וגם דוד המלך קנה את הר המוריה, מקום המקדש מיד ארונה היבוסי (שמואל ב, כד).
רבנו בחיי כותב על כך – "שהרי אברהם כל הארץ נתנה לו במתנה, ומה שקנה שם ראשונה מערת המכפלה היה בקרית ארבע היא חברון, ואף על פי שישראל בכניסתן לארץ לקחו רובה לפי חרב, מצינו שלשה מקומות שהיו מעולים מכל שאר המקומות, אשר באו לידם על ידי קניית כסף, ואלו הן: חברון, והר גריזים והר עיבל, והר המוריה" (כג, כ).

דבר מעניין הוא שגם אצל אברהם וגם אצל דוד המלך רצו יושבי המקום לתת את המקום במתנה, חינם אין כסף. אברהם ודוד הם אלה שהתנגדו לכך וקנו את המקום בממון רב.
החתים כיבדו מאד את אברהם אבינו, וגם ארונה המלך היבוסי כיבד מאד את דוד, ולכן רצו לתת את מערת המכפלה ואת הר המוריה במתנה. (יעקב ובניו רק הגיעו לארץ ועדיין לא היו מוכרים כל כך).
אברהם ודוד לא רצו לקבל את המקום בחינם, על אף שמצד האמת היה שייך להם, משום שקבלה במתנה מאדם אחר יש בה חיסרון, והיא יכולה להתפרש כדבר ארעי ומקרי.

יהי רצון שנזכה גם אנחנו כולנו להתנהג בדרכי אבותינו הקדושים, לירא את ד' אלוקינו ולעבדו בצורה שלימה הן כפרטים והן כציבור, אומה ישראלית בארץ.
כאשר ננהג כך, נזכה בע"ה לראות את דברי הנביא זכריה "כה אמר ד' צבאות בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשנות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלהים עמכם".
אך אז לא נצטרך לקנות את המקומות הללו בממון. כבר קנינו אותם בכל כך הרבה דרכים.

שבת שלום,
ניר

כתבות נוספות