שאל את הרב

יציאת מצוות לולב בשאול

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 02/12/16 10:30 ב בכסלו התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

בהלכות סוכות בקיצור שולחן ערוך, בפרק נטילת הלולב ומיניו השייכים לו - ביום הראשון, נאמר בהלכה כד: ""אם הנותן תופס בלולב יחד עם התינוק, כיון שלא יצא מידו, לא קנאו הקטן כלל, ולכן מותר אפילו בקטן שלא הגיע לעונת הפעוטות. [ש''ע סי' תרנח סעיף ו]. ואף על פי כן יש אומרים שקיים בזה מצות חינוך, דלגבי קטן לא קפדינן שיהיה ''משלכם'' ויוצא ידי חובה גם בשאול. אבל אם הוא בן י''ג שנה ויום אחד, מותר ליתן לו הלולב לצאת בו ידי חובה, ואחר כך יחזירנו לאביו, ויקיים בו המצוה כדת.""

להלן שאלתי.

איך נאמר שמותר להשאיל אם הוא בן י''ג שנה ויום אחד, שהרי לא יוצאים ידי חובה בהשאלה ביום הראשון, כפי שמפורט בהלכה יא: ""נאמר בתורה: ולקחתם ''לכם'' ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים וענף עץ עבות, וערבי נחל, ודרשו חז''ל (סוכה כט:) לכם משלכם, שאין אדם יוצא ידי חובה ביום טוב הראשון של החג בלולב של חבירו, לא בשאול ולא בגזול, אלא בלולב שלו. ...""

תודה,

שלום

כוונת המחבר היא שלקטן אפשר להקנות אבל הוא לא יכול להקנות בחזרה, לכן לא מקנים לו, ולכן הוא כותב שיש אומרים שבכל זאת מקיים מצוות חינוך.

אבל בגדול, שיכול להקנות בחזרה, יכול להקנות לו, ויוצא ידי חובה, כי עכשיו זה שלו.

כל טוב

שלום כבוד הרב,

אם נאמר ""אבל אם הוא בן י''ג שנה ויום אחד, מותר ליתן לו הלולב לצאת בו ידי חובה, ואחר כך יחזירנו לאביו, ויקיים בו המצוה כדת."""" כלומר הוא לוקח את זה בחזרה אז אני מבין שמדובר בהשאלה נכון?

ואם כן השאלה שלי שוב חוזרת איך זה מסתדר עם זה שנאמר ""שאין אדם יוצא ידי חובה ביום טוב הראשון של החג בלולב של חבירו, לא בשאול ולא בגזול, אלא בלולב שלו. ..."".

האם מדובר פה בטריק בעצם שזה לא השאלה אלא ממש קניין מלא מהאבא לבן ואז קניין מלא שוב מהבן לאבא ולכן אין עניין של השאלה?

תודה,

תשובה

שלום
מדובר ב"מתנה על מנת להחזיר", ואז בזמן שזה אצל הבן זה נחשב ממש שלו.
כל טוב

כתבות נוספות