שאל את הרב

חלוקת ממתק בקבלת שבת

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 26/05/14 10:46 כו באייר התשעד

שאלה

שלום כבוד הרב.

ברצוני לדעת אם יש בחלוקת ממתק ביום שישי לכבוד שבת מימד של שוחד או כל הגדרה אחרת שנכנסת בגדר זה.

יש לציין שמדובר בילדים בגילאי שנה עד שנתיים כך שטקס זה נעשה מטעם הגן ללא בקשת שיתוף מההורים.

תשובה

לשואלת שלום רב.
הרמב"ם מתאר לנו איך מחנכים ילד קטן:

שים בדעתך כי נער קטן הביאוהו אצל המלמד ללמדו תורה. וזהו הטוב הגדול לו לעניין מה שישיג מן השלמות. אלא שהוא, למיעוט שנותיו וחולשת שכלו, אינו מבין מעלת אותו הטוב, ואל מה שיגיעהו בשבילו מן השלמות. ולפיכך בהכרח יצטרך המלמד, שהוא יותר שלם ממנו, שיזרז אותו על הלמוד בדברים שהם אהובים אצלו לקטנות שנותיו. ויאמר לו: "קרא ואתן לך אגוזים או תאנים, ואתן לך מעט דבש". ובזה הוא קורא ומשתדל. לא לעצם הקריאה, לפי שאינו יודע מעלתה, אלא כדי שיתנו לו אותו המאכל. ואכילת אותן המגדים אצלו יקר בעיניו מן הקריאה, וטובה הרבה בלא ספק. ולפיכך חושב הלימוד עמל ויגיעה, והוא עמל בו כדי שיגיע לו באותו עמל התכלית האהוב אצלו, והוא אגוז אחד או חתיכה דבש.

הרמב"ם מתאר לנו שהילד הקטן אינו מבין מה הוא הטוב האמיתי, ולכן מחנכים אותו בתחילת הדרך באמצעות ממתקים ופרסים אחרים לקיים את המצוות וללמוד תורה, ולאט לאט כשיגדל ויתבגר, נסביר לו את הדברים כך שיקיים אותם בגלל מהותם ולא בשביל פרס חיצוני זה או אחר.

הדברים נכונים שבעתיים לגבי שבת שבה יש עניין שהילד יחוש שזהו יום חגיגי ושמח. והרי כך אנו אומרים בשירי שבת "להתענג בתענוגים, ברבורים ושלו ודגים"
" אכול משמנים, שתה ממתקים, כי אל יתן לכל בו דבקים, בגד ללבוש, לחם חוקים, בשר ודגים וכל מטעמים"

בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות