שאל את הרב

העיר יריחו בארכיאולוגיה

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 31/08/09 15:57 יא באלול התשסט

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום רב,

לפי המסורת היהודית והמסופר בתנ"ך, יהושע ובני ישראל הגיעו מעבר הירדן המזרחי ליד העיר יריחו, ושם חצו את הירדן ואחרי כמה ימים שהלכו מסביב לחומה היא נפלה והעיר נכבשה.

לפי הארכיאולוגיה בעיר יריחו, אכן היתה חומה מסביב לעיר יריחו שנפלה כתוצאה מרעידת אדמה, ועיר שנהרסה כתוצאה מהתקפה אחרי רעידת האדמה.

אבל יש בעיה קטנה שאומרת שנפילת החומות היתה כמה שנים לפני שבני-ישראל הגיעו לשם, וכך נוצרת הבעיה שבני ישראל הגיעו לארץ, כבר לא היתה חומה, ולא היתה עיר לכבוש.

איך זה מסתדר?

עכשיו, המקום המוקדם ביותר שמופיע בו השם "ישראל" והוא נמצא זה "מצבת ישראל" שמתוארכת למאה ה-12 לפני הספירה, כמו הזמן שבאמת יהושע ובני-ישראל נכנסו לארץ לפי המסורת. שם גם פרעה מלך מצרים מתפאר שניצח את ישראל, מה שמתאר עם חזק, כי אין מה להתפאר בניצחון שבט נידח וקטן. שם גם הוא מתייחס לישראל כנוודים, ולא כעם שכבר השתקע בארץ באופן מוחלט.

זה מחזק את השאלה על יריחו שחרבה לפני כן.

דבר נוסף שכביכול הוא סותר זאת זה התיארוך של יציאת מצרים וכיבוש הארץ לפי הפסוק הזה:

"וַיְהִי בִשְׁמוֹנִים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה לְצֵאת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ-מִצְרַיִם בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִו הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה עַל-יִשְׂרָאֵל וַיִּבֶן הַבַּיִת לַד'" (מלכים-א', פרק ו', פסוק א').

המלך שלמה התחיל למלוך בערך בשנת 970 לפני הספירה, כלומר אם נוריד מזה 480 נקבל שיציאת מצרים היתה 1450 שנה לפני הספירה, ובני ישראל הגיעו לארץ 40 שנה לאחר מכן, כלומר בערך בשנת 1400 לפני הספירה.

וזה לא מסתדר עם הכתובת הזאת שמתוארכת ל-1230 שנה לפני הספירה, שמתארת את ישראל כנוודים.

אם אפשר לקבל הסבר לכל הסתירות האלה.

תודה רבה.

וחשוב לי לציין שהשאלות האלה באים מתוך התעניינות, ולא מכפירה חס-ושלום.

אני כבר הרבה זמן מתעניין מאוד בארכיאולוגיה.

תשובה

שלום

יישר כח על השאלה החשובה.

כמה הבהרות-

א.איננו בטוחים שיריחו המקראית היא יריחו העכשווית,וגם לא האתר הארכאולוגי הנחפר כיום, ועל כן אין כל כך בסיס לדיון. אמנם יש ממצאים קדומים ביריחו הארכאולוגית, אך כאמור לא ברור שזו יריחו של ימי יהושוע.

ב.´מצבת ישראל´ נתונה בספק רב גם ללא דבריך, שכן יש מקורות סותרים לגבי הגעת מנפתח המלך לכנען בשנים הללו, ועל כן אין מקום להקשות ממנה, המצבה היא כנראה מצבת התפארות כדרך המלכים (כמצבת אשור על ירושלים וכדומה), ולפחות לא מדוייקת.

ג.ככלל, התנ"ך אינו בא לתארך מקרים אלא ללמד את דבר ד´ ומוסרו. במקומות בהם יש תיארוך, יש לזה סיבה רוחנית, ולא תמיד יש דיוק של שנים או ימים מבחינה הסטורית, אם יש ערך רוחני גדול לשנות (ראה ערך ועבדום 400 שנה ועוד).

כל טוב

כתבות נוספות