שאל את הרב

הלכה ומיסטיקה

חדשות כיפה הרב דוד לוי 09/05/12 18:58 יז באייר התשעב

שאלה

שלום וברכה,

לאחרונה קשה לי מאוד בקיום המצוות. אני מתרשם מההלכה כגוף ידע המבוסס על מיסטיקה, ולא היגיון.

למשל:

קטניות.

רק האשכנזים מקפידים על זה, והטעם לכך אבד. הסיבה שאנו עדיין מקפידים על זה הוא מיסטי לחלוטין: כי אנו מניחים שיש כוונה נסתרת מאחורי התקנה.

 כנ׳ל הברכה ״שלא עשני אישה״.

זו ברכה שסותרת מצווה מדאורייתא של ״ואהבת לרעך כמוך״ ונגד רוח ההלכה שמתבטאת בכל חז״ל, המלמדת כי אין להשפיל או לבזות אדם אחר. כיצד גבר ממוצע הי מרגיש אם מנהיגי דתו, האמורים להיות צינור לדבר אלוקים, היו קובעים כי על הנשים לומר כל יום ״ברוך שלא עשני גבר״?האם אין זה ברכה משפילה ומבזה? נדמה שכל רב יסכים שהברכה משפילה במהותה. מה הסיבה שלא משנים?האם מסיבות מיסטיות אנו לא נשנה אותו? שהרי ודאי חכמינו עם רוח הקודש תיקנו את הברכה כך שהיא תכלול טעמים נסתרים? 

כנל האיסור להתגלח בחול המועד. הסיבה לכך היא שלא נדחה את הגילוח כך שנגיע למועד בזויים. אל אם כבר התגלחתי ערב המועד, מדוע עדיין יש לאסור אם הגילוח בהמשך חול המועד? הרי הסיבה שאסור להתגלח התבטלה עם הגילוח לכבוד החג!

אשמח מאוד להבהרות בנושא,

עיטורים

תשובה

שלום לך

התורה היא דבר ה' !

בודאי שאינה מבוססת על ההגיון האנושי אלא על ה'הגיון' האלוקי.
אנו כמובן מנסים ומשתדלים לראות 'עין בעין' ולכוון את המבט שלנו לפי רצון ה'.

אינני יודע למה כונתך 'מיסתיקה'.


הדוגמאות שהבאת אינן שייכות להכרזה שבראש דבריך:

א. איסור קטניות (אגב אינו רק לאשכנזים אלא מקורו בכל מדינה לפי מה שהיה נהוג כך) נובע מדברים בהם יש חשש שהתערב חמץ לדוגמא שקים, לדוגמא חומרים מהם עושים דברים הדומים לקמח או לעוגות וכד'.
אחת הדוגמאות שהתבררו לאחרונה היא איסור 'כמון' בפסח אצל יהודי צפון אפריקה. מתברר שברוב העולם, מסיבות חקלאיות, מגדלים כמון באותו שדה בו גדלו חיטה בשנה הקודמת (=מחזור זרעים). היכולת לברור מתוך גרגרי הכמון את גרגרי החיטה שנשארו מאד מאד קשה. (במקומות שהרבנות מתירה כמון לפסח צריכה לברור זאת בנחת כמה פעמים על שולחן אור).
סיכום - קטניות זו בודאי תקנה הגיונית לפי המקום והזמן. ובחרתי בדוגמא של הכמון כי אותה חשבו ת"ח לבטל לפני כ 20 שנה.

ב. ואהבת לרעך כמוך הוא כלל גדול בתורה.
אינני מסוגל להבין מדוע ברכת 'שלא עשני אישה' בה מודה האדם שזכה להתחייב בריבוי מצוות ותפילות היא סותרת.
בכלל הגיע הזמן שנבין שאיש ואשה הם שונים גם בגוף (ובמספר האיברים) וכמובן גם בנפש. אין כאן תחרות או עליונות כי תחרות שייכת רק בדברים דומים.
הן זוכות לדברים שאינני זוכה כמו ללדת, כמו להתחבר נפשית יותר לקב"ה (שעשני כרצונו).
העולם שאינו יהודי שחדר למחננו זה יותר ממאה שנים מנסה למשוך אותנו לתחרות מטופשת זו. העולם הזה רואה את לבנת היסוד של העם באדם הפרטי במקום לראות זאת במשפחה. חכמים למדו אותנו שאדם שאינו נשוי אינו ראוי להקרא 'אדם' כי הוא חסר וזמני.

ג.
האיסור להסתפר במועד הוא מאד הגיוני - להכריח אותך להגיע למועד מסופר.
העובדה המצערת שיהודים המגלחים את זקנם בכל יום אינה ראויה כנראה לתקנה מיוחדת. כוונת חכמים היא לתספרות הנעשת פעם בשבוע או בחודש או יותר.
יחזרו יהודים שהתרחקו מכך לגדל את זקנם ושאלת הגילוח בחול המועד לא יהיה רלוונטית.


בברכה
דוד לוי

כתבות נוספות