שאל את הרב

הוראה בחינוך ממלכתי

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 17/09/15 17:52 ד בתשרי התשעו

שאלה

כבוד הרב שלום,

הנני מורה לחינוך מיוחד ולהוראת התנ"ך.

יש לי שתי שאלות לרב:

1. האם מותר ללמד בכיתה מעורבת בנים בנות גם כאשר הבנות לא מתלבשות עפ"י גדרי הצניעות בהלכה, וללמד מקצועות קודש?

2. האם מותר ללמד תנ"ך בחינוך הממלכתי, שם ידוע כי מלמדים ביקורת המקרא, וכן הקבלות של מס' סוגיות במקרא למקורות מסופוטמים?

יש לציין, כי במכללה הוכשרתי לכך, ולענ"ד יש לי את היכולת לפחות ברמת הכיתה שלי לזרום עם החומר הנלמד, ובמקביל להראות את הכשלים, הטעויות והמגמתיות האנטישמית של ביקורת המקרא.

בנוסף, אני מרגיש שאני יכול לתרום שם אף יותר מחינוך ממ"ד, מכיוון שאני חוזר בתשובה ואני מרגיש ויודע (לפחות עפ"י העבודה המעשית בתואר) כי יש לי השפעה על התלמידים.

בנוסף, יש לציין כי אני נשוי בת קטנה, ושיקולים כלכליים בעלי חשיבות יתרה בתקופה הנוכחית של חיי.

מודה מראש על תשובתך,

בברכה,

אלדד

תשובה

שלום

א. אסור ללמד בכתה בה יושבות בנות שאינן בלבוש צנוע, הלא הן מול עיניך בכל יום במשך שעות, ואיך לא תחטא ותביט ברגעים של חולשת המחשבה

ב. אם תוכל ללמד רק את התורה בקדושה ובדרכי חז"ל כפי רצונך החופשי, אזי מותר ומצווה, שמציל אתה מן הארי. טוב שילמדו ממך תורת אמת, ולא כפירה ממורה שאינו מאמין בתורה מן השמים.
אך אם עליך ללמד דוקא את תכנית הלימודים הכוללת כפירה מעין מה שציינת, אסור.
וגם אם אתה חושב שתפרוך את חלק מן הטענות, אסור ללמד כפירה. בגיל זה חלק נכבד נשארים בהוא אמינא של תחילת השיעור, ותקלה רבה יכולה לצאת מכך. הלא יאמרו שאדם ירא שמים לימד אותם את הדעה הזו והזו, וגרסא דינקותא מתקבע בנפש לדורות.

ההשפעה אינה יכולה להיות מעורבת בחטאים מצד המשפיע.

האמור הוא גם במחיר כלכלי, כפי שנפסק ברמ"א שחייב אדם להוציא כל ממונו ולא יעבור על איסור.

כל טוב

כתבות נוספות