שאל את הרב

הדרכה באולפנה: חוששת לאכזב ולהיכשל!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/07/16 00:11 ח בתמוז התשעו

שאלה

שלום

התקבלתי להיות בת שירות (שנה שנייה) לאולפנית שבה למדתי, ואני ממש מפחדת שאני לא באמת מתאימה, שאני לא אוכל לתרום לחניכות מספיק, או שאני אאכזב את הצוות.

אני מפחדת שלא יהיה לי טוב כי אני לא יכולה לעזוב באמצע שנה (בגלל שאני לא מסוגלת לאכזב אנשים).

אני באמת לא יודעת כבר מה לעשות ואיך לדעת אם אני מתאימה או לא.

תודה מראש על כל העזרה.

תשובה

שלום לך.

אני חושבת שאנחנו יכולות לחלק את הקושי שלך לכמה חלקים, שבעצם גורמים לך לתהות אם את מתאימה לתפקיד בכלל. החשש הראשון הוא שאת לא מתאימה לתפקיד, שלא תתרמי לחניכות ושתאכזבי את הצוות. החשש השני הוא מה תעשי כשיהיה לך לא טוב- כי אומרת מראש שאת לא יכולה לעזוב באמצע שנה. כל אלו מפריעים לך להחליט ומעלים בך חששות לגבי קבלת התפקיד לשנה הבאה.


כל החששות שלך לגיטימיים. להיות מדריכה באולפנית זאת עבודה עם אחריות, ולחזור לעבוד במקום שאת מכירה וכולם מכירים אותך זה גם קושי מסוים. אז אולי נחשוב יחד על איך אנחנו יכולים להתבונן בחששות שלך ולהבין אותם, וגם למצוא פתרונות אפשריים.


את חוששת שאת לא מתאימה לתפקיד ושלא תתרמי לחניכות ותאכזבי את הצוות. השאלה היא מהי בעינייך עבודה משמעותית של מדריכה, זאת אומרת, מה הסף שאת מציבה לעצמך שלדעתך אם תעמדי בו זה אומר שהצלחת ושאת תורמת. אני מציעה שתשבי ותרשמי לעצמך, מה לדעתך נדרש ממדריכה בתפקיד כמו שלך, מה עליה לעשות על מנת למלא את תפקידה כיאות ומה את חושבת הם הקריטריונים להצלחה בתפקיד. אחרי שתעשי את הרשימה אני מציעה שתבחני אותה מול עצמך ותחשבי, האם זה משהו שמדבר אלייך והאם את מרגישה שאת יכולה לעמוד בצפיות שאת עצמך מציבה לתפקיד. זה נכון גם לגבי הצוות. ברגע שאת תשבי ותחליטי מה [לדעתך] העבודה שאת צריכה לבצע, תוכלי לגשת ולעשות תיאום ציפיות עם הצוות של האולפנית כדי לוודא שאתם חפצים באותם מטרות, וכך תוכלי פחות לחשוש שאת מאכזבת אותם.


לגבי החשש השני. הוא בעצם מן חשש של תוכנית ב´. את מתארת מצב שאולי לא יהיה לך טוב ואת תהיי תקועה ולא תוכלי לעזוב. אז פה בעצם אנחנו דנות בפחד מפני מצב שעוד לא התרחש. את מכירה את עצמך טוב ויודעת שלא נעים לך לאכזב אנשים ולכן את חוששת שבמקרה ולא יהיה לך טוב בעצם תהיי "תקועה" בגלל שלא תרצי לאכזב. זה חשש ממש מובן ואני חושבת שאת לא הבת היחידה שדואגת מפני שנה לא מוצלחת וחוסר הנעימות שכרוך בעזיבת מקום שירות. הפתרון לבעיה הזאת טמון בעצם בהחלטה שלך לא לפחד מעזיבה של מקום. אפשר לעשות זאת על ידי בחינה קפדנית של העבודה לשנה הבאה והחלטה רצינית שזאת עבודה שמתאימה לך ובטוח תשמחי בה, או בדרך אחרת, שיכול להיות שהיא תהיה שימושית לך גם להמשך החיים. היכולת לסלוח לעצמך ולקבל את עצמך. חשוב שנדע לבחור לעצמנו את האתגרים שמתאימים לנו ושאנו מסוגלים לעמוד בהם. כשטוב לנו- טוב לאחרים. וזה רלוונטי במיוחד בשירות הלאומי.


אם נסכם, הצענו פה כמה פתרונות אפשריים לבעיות שונות: בירור התפקיד והיכולות שלך, תיאום ציפיות מול צוות המקום, בחינה רצינית של ההיבטים בשירות והכי חשוב- היכולת להיות רכים עם עצמנו. היכולת להכיל את היכולות והחולשות שלנו יחד, ומתוך כך לפעול.


בהצלחה!

חנה

כתבות נוספות