שאל את הרב

הדרדרות אחרי הימים הנוראים

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 05/10/07 14:22 כג בתשרי התשסח

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום

הנני מרגיש שלאחר החגים שעברו עלינו חלה הדרדרות רצינית במידות שלי...

לדוגמא מידת הכעס...רק לפני כמה ימים ביקשתי סליחה מכל המשפחה שלי ופתאום אני מוצא את עצמי רב איתם וכועס כל הזמן ואני אפילו לא יודע על מה...אני לא סובלני כמו שהייתי שנה שעברה כל מה שאומרים לי אני ישר מגיב בתוקפנות...

אני חושב שהתחלתי את השנה בצורה ממש גרועה מבחינת דברים שקיבלתי על עצמי ואני כבר לא יודע מה לעשות...אני מודע לזה שמצבי איננו טוב אבל אינני מצליח לשפר אותו....

מקוה לתשובה במהרה....

תודה,

י'

תשובה

לשואל שלום רב.
תשובה אינה אינה עניין של זבנג וגמרנו. זהו תהליך ארוך, שלוקח לפעמים שנים. תהליך זה מלווה בעליות וירידות, התקדמות מהירה ואז איטית יותר, ולפעמים אף נסיגה. לכן מה שחשוב בעיקר זה לא להתייאש ולהמשיך ולהיאבק.
אך טבעי הוא שבימים נוראים יש התעלות גדולה. ופעמים רבות אח"כ באה נפילה. (זאת גם אחת הסיבות שיש קהילות שנהגו לצום תענית שני, חמישי ושני אחרי סוכות, או לפחות לומר סליחות). אין להחבהל מזה, אלא לנסות לחזור במחשבה ובתחושה לאותם רגעי התעלות של יום הכיפורים, להיזכר בהחלטות הגדולות ולהמשיך ולנסות וליישם אותם.
צריך להמשיך ללמוד ולהעמיק במידת הכעס ועד כמה היא רעה ומזיקה, ללמוד הרבה על אהבת ישראל בכלל ועל ואהבת לרעך כמוך בפרט, ובעיקר לעסוק בחסד ובעזרה לזולת באופן מעשי כדי לקבע בלב תכונות אלה. צריך ללמוד על מידת הענוה, (שחסרונה מוביל פעמים רבות לכעס) ולתרגל אותה וכו'. כלומר צריך לעסוק הרה בתיקון המידות ולאט לאט להשתפר. התרוממות הרוח הגדולה של יום כיפור צריכה להיות המעורר לתשובה, ליצור את ההחלטות הנכונות, אבל בד"כ היא לא מספיקה בשביל מהפך אמיתי בנפש. זה יכול לבוא רק מתוך מאמץ ארוך טווח.
בהצלחה.

בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות