שאל את הרב

האם גירוש הפליטים הסודנים מישראל הינו עבירה כנגד התורה?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/06/12 19:52 כב בסיון התשעב

שאלה

שלום הרב. אתמול בוצע גירוש של פליטים סודנים מישראל ע"י ממשלת ישראל.

בתורה כתוב:

"וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים".

"וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים".

רש"י מסביר מהו גר:"אדם שלא נולד באותה מדינה אלא בא ממדינה אחרת לגור שם".

כלומר:לא מדובר על אדם שנתגייר, אלא על איש זר שהגיע לכאן מארץ אחרת.

הרב הראשי של בריטניה ,הרב יונתן זקס, אומר בספרו על היהדות, שהיחס לגר זו המצווה המופיעה במספר הפעמים הרב ביותר בתנ"ך, שלושים ושש פעם!

הוא מוסיף ואומר שזו המצווה החשובה ביותר ביהדות, ואולי החשובה ביותר בכל הדתות בכלל, כי הציווי "ואהבת לרעך כמוך" שמופיע רק פעם אחת בתורה מדבר על אהבת מי שקרוב אליך, מי שהוא כמוך, אבל היחס החיובי לגר מדבר על התחשבות והבנה לאיש זר, שלא מאמין בדת שלך, לא מדבר את שפתך, ואולי גם צבע עורו לא ממש זהה לשלך, ולכן מצאה התורה צורך גדול להזכיר את הדבר לא פחות משלושים ושש פעמים!

איך יתכן ששר הפנים במדינת ישראל, השר אלי ישי, ממפלגה דתית, מפלגת ש"ס, חובש כיפה, מצמיח זקן, לובש שחורים ו.. אופס, לא למד תורה? או שחמור מכך, כלומר, למד והולך בדווקא היפך התורה?!

תשובה

שלום וברכה

השאלה שאתה עוסק בה היא רגישה ועדינה ומורכבת, והתייחסתי אליה פעמים רבות.
למעשה היא נחלקת לשני נושאים:
א. האם הפסוקים הרבים בתורה המחייבים את היחס הראוי לגר – נאמרו על גר צדק בלבד (כפי שההלכה פוסקת), או נאמרו גם על זרים הגרים במדינת ישראל. העברתי על כך שיעור מסודר לא מזמן http://www.ypt.co.il/show.asp?id=52503. אני מציע כי תראה את הדברים שם, על אף שמדובר בשיעור של כשעה.
ב. הבה נניח שכן – האם זה השיקול היחיד העומד על הפרק. ומה עם יכולתנו ? ומה עם הסיכון שלנו ? ומה עם חובות אחרות שיש לנו כמו "לא תחונם", מצוות ישוב הארץ, עניי עירנו וכדו'. לאמור: גם אם נניח שהפסוקים האלה אינם מדברים על גר צדק בלבד, אלא על כל הזרים – עדיין יש לזכור כי בעולמה של ההלכה אנו מחויבים לדברים רבים ואפילו סותרים, ואם כן צריך לאזן בין החובות השונות. על כן כתבתי את העקרונות האלה http://www.ypt.co.il/show.asp?id=52393
ג. עמדתי היא אפוא זו: אני כן סובר כי בד בבד עם העובדה שמבחינה הלכתית נפסק שפסוקים אלה עוסקים בגר צדק בלבד, הם מחייבים יחס אנושי וראוי גם לזרים שבתוכנו, ואת זאת הוכחתי בשיעור המצולם שמובא לעיל. בשל כך, יש לנו מחויבות תורנית לבדוק מה אנחנו יכולים לעשות למענם במסגרת הנתונה.
ד. המחויבות הזו ביחס לגר אינה התמונה כולה, וכיוון שיש לנו עוד מחויבויות הלכתיות, לדברים חשובים ויסודיים ביותר, צריך לפעול בצורה המשלבת את כל המחויבויות כפי שכתבתי במאמר המצורף.

כל טוב

כתבות נוספות