שאל את הרב

דיני ירושה ועדות

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 16/03/07 13:42 כו באדר התשסז

שאלה

בס"ד

לרב שלום רב,

שלום שמי סיגל ואני לומדת בשמינית ואני לומדת בתושב"ע ספר ששמו "אישות ומשפחה".

רציתי לשאול מדוע לא גובים עדות מבנות ורציתי לדעת למה נשים נשואות לא יורשות את הבעל והבעל כן יורש את אשתו?

תשובה

לסיגל שלום!
השאלות שלך הן שאלות קשות מאוד, אך אנסה בכל זאת לענות עליהן. צריך לדעת שעם ישראל כדברי הכוזרי הוא באומות כלב באברים, הוא לי חי בפלנטה אחרת, וממילא המציאות בכל האומות משפיעה עליו. מאז בריאת העולם ועד לאמצע המאה ה20 התפיסה השלטת בכל העולם היא שהתא המשפחתי הוא מסביב לבעל , בודאי מבחינה כלכלית. אישה עצמאית כלכלית היה דבר כמעט שלא בנמצא. דרך אגב זו הסיבה שחכמים תיקנו כתובה כדי שלא יהיה קל לבעל לגרש את אשתו ובכך בעצם לזרוק אותה לרחוב. נשים בעת העתיקה היו פחות מלומדות אם בכלל רובן היו אנלפבתיות. על רקע הזה ניתנה תורה ועל הרקע הזה גם התיחסו חכמים בכל מיני תחומים.
על הרקע הזה מאוד ברור מדוע אישה פסולה לעדות כיוון שבדרך כלל לא הייתה מלומדת, ומבחינה מסויימת זה כמו להסתמך על עדות של ילד שלא מבין מספיק ואינו בוגר מספיק. לא בכל דבר אישה נפסלה. למשל באיסורים אישה נאמנת כמו כל עד אחד, בלי זה בעל לא יוכל לחיות עם אישתו הנידה, ולא יוכל לאכול מבישוליה. הדברים הללו היו מעולמה של האישה ולכן ניתן היה לסמוך עליה.במשך הדורות ניתן לראות יתר ויותר מקרים בהם הסתמכו על עדות האישה גם אם באופן רשמי ההלכה הייתה שאין סומכין על עדותה. כיום בעידן שאישה משכילה לא פחות מגבר ולעיתים אף יותר , הלכה זו נראית לא מתאימה. אין בכוחינו לשנות הלכה זו ללא סנהדרין. כשתקום סנהדרין אי"ה היא תשקול ותנתח את ההלכה זו ואם תחליט שיש לשנטותה היא תוכל לעשות זאת בשני מסלולים או ע"י שתדרוש את התורה אחרת במידות שהיא נדרשת בהם (רמב"ם הלכות ממרים פ"ב ה"א), או בדרך של חכמים עוקרים דבר מהתורה לעיתים אפילו בקום עשה (בבלי יבמות פז ע"ב ובתוס' שם).
אותה תשובה גם לשאלתך השניה. לפי המבנה החברתי לאורך כל הדורות לא היה היגיון שהאישה תירש, היא לא ברת נחלה, והיא לא מסוגלת לנהל אותה כפי שצריך. היום זה נראה לא מתאים וסנהדרין כשתקום תשב על המדוכה ותחליט בדבר.
ההלכה שלנו היא היום בגלות היא לא במצבה האידיאלי, כמו שמדינתו היא לא בדיוק במצב האידיאלי על אף כל הניסים המופלאים שחוינו בדורות האחרונים של שיבת ציון. לא צריך לפחד לומר זאת, ולדעת שלא כל דבר ניתן לתקן מהיום למחר, תהליכים לוקחים לעיתים מאות שנים , מעמד האישה אפילו באירופה המתקדמת הגיע למה שהגיע רק בבמחצית השניה של המאה ה20, אחרי שאלפי שנים היה מקובל אחרת. (עייני בהרחבה בדבריו הנפלאים של הרב קוק באגרות ראי"ה א עמ' קג-קד)

כתבות נוספות