שאל את הרב

דבר תורה לל"ג בעומר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/04/13 16:27 טז באייר התשעג

שאלה

ב"ה

[לדמותו של רבי עקיבא]

"טעם השמחה בל"ג בעומר, מפני שמסורת ביד הראשונים, שבל"ג בעומר פסקו תלמידי רבי עקיבא למות"

מסופר במדרש שכאשר עלה משה רבנו לקבל תורה מצא את הקב"ה יושב וקושר כתרים לאותיות. שאל משה רבנו את הקב"ה, לשם מה כל אלה? אמר לו הקב"ה עתיד לעמוד אדם אחד בעוד כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו ומכל תג ותג ידרוש תילי תילים של הלכות. ביקש משה לראות אותו, שלח הקב"ה את משה ב'מנהרת הזמן' ונכנס לישיבה של ר' עקיבא, ישב משה רבנו והקשיב וראה שהוא לא מבין כלום.. חזר משה אל הקב"ה ואמר יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה על ידי?!

רואים אנו מכאן עד היכן מגיעה גדולתו בתורה של ר' עקיבא וזה מחזק עוד יותר את השאלה, 'מדוע אדם גדול בתורה שכזה שמוכן להשאיר את אשתו בביתה 12 שנה ועוד 12 שנה וללכת ללמוד תורה, מדוע הוא איננו לומד תורה עד גיל 40'??? ולא רק שלא לומד אלא אף מתבטא באופן חריף ביותר כלפי תלמידי חכמים ואומר: "מי ייתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור"..

שמא נאמר, רבי עקיבא היה אדם בעל מידות רעות לפני ש"חזר בתשובה" ולמד תורה ולכן דיבר כך על תלמידי חכמים. דבר זה אי אפשר לומר שהרי רואים שהסיבה שבגללה רצתה רחל להתחתן עם רבי עקיבא היתה מפני ש"ראתה אותו שהוא [צנוע ומעולה]" כלומר שרבי עקיבא עוד לפני שלמד תורה היה אדם בעל מידות טובות.

אז מדוע אין הוא לומד תורה עד גיל 40?

אלא נראה לומר שהסיבה שבגללה רבי עקיבא לא נכנס ללמוד תורה לפני גיל 40 היא [דווקא בגלל מידותיו הטובות], מפני שחשש רבי עקיבא שאם הוא יכנס ללמוד תורה הוא ידבק בגאווה ובקלקולים המידותיים שהיו נגועים בהם תלמידי החכמים שבאותו הדור, דור חורבן בית שני שכידוע נחרב בגלל שנאת חינם.

ורק בגיל 40 שבו מרגיש רבי עקיבא שיש לו כבר את הכח להיכנס ולחולל שינוי בבית המדרש ובגישה ללימוד תורה, רק אז הוא נכנס ודורש "ואהבת לרעך כמוך [זה] כלל גדול בתורה", כלומר שעל יסוד המידות הטובות אפשר לבנות עוד ועוד קומות של תורה וקדושה, אך אם חסר היסוד הזה, אין ערך ואין קיום ללימוד התורה.

נזכה לתקן את מידותינו בימים אלה של ספירת העומר ומתוך כך להגיע נכון אל חג שבועות חג מתן תורה.

שבת שלום

חברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות