שאל את הרב

גננת לא טובה

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 29/05/13 11:28 כ בסיון התשעג

שאלה

לרב שלום רב,

בישובינו עובדת שנים רבות סייעת לגננת לגילאי 3-4 אשר לדעת רוב ההורים (אם לא כולם )אינה ראויה.

למשל, אם לילד נשפך האוכל היא כועסת עליו ולוקחת לו את כל מה שנשאר.

ילד (אחד העדינים) התנהג לא יפה באחד הימים, והיא צעקה עליו שהוא רשע ושהיא תדאג שלמחרת לא תהיה לו יום הולדת כמתוכנן.

ישנן דוגמאות רבות אך לא כאן המקום. (מיותר לציין שמקרים אלו קרו בוודאות, לא הייתי מבזבזת את זמנו של כבוד הרב...) רק צריך להבין שהסייעת אינה ראויה ואינה מתאימה.

לצערי מוסדות היישוב והמועצה (וגם הגננת שעובדת לצידה) נוקטים בגישה לא טובה לטעמי, שאומרת שאל לפגוע לה בפרנסה ותירוצים ממין זה. ובנתיים שנים רבות נפגעים הילדים שלנו.

מעמד הורים בישוב אינו חזק, והורים רבים מפחדים או מיואשים מלהתלונן ולשנות, ובמיוחד אתה לא רוצה להיות זה הרשע שבגללך עובדת קשת יום איבדה את פרנסתה...

הייתי שמחה לשמוע את דעתך בצד הרעיוני, כיצד עלינו לראות את הדברים, איזה עיקרון חשוב יותר, וכד'.

עלי להוסיף שאני כאמא לילד בגן מזועזעת ועצובה ממה שעליו לספוג שעות כה רבות ביום, בגיל כה רך המעצב את אישיותו. לטעמי יש כאן גישה נצרותית משהו, בסגנון של להושיט את הלחי השניה. אני חושבת שנפש וחינוך ילדינו הם החשובים כאן, ומי שלא מתאים עליו לעזוב או להיות מפוטר.

תודה מראש על תשובתך.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

אינני יכול להביע דעתי ההלכתית או המחשבתית ללא שמיעת שני הצדדים בנושא זה, שכן יתכן שנקודת המבט של המועצה והסייעת שונה ומשמעותית.
דבר ד' מגיע מבירור של יושר, ולכן אם תרצו אשמח לשבת איתכם ועם נציג המועצה או הסייעת עצמה, ולברר את הנושא כראוי ובפירוט.
ככלל טובת הילדים קודמת לכספה של הסייעת גם אם היא עניה, ואם אכן המציאות היא שיש חינוך רע לילדים בגן יש לפעול לסיום פעילותה של הסייעת. אך כאמור זהו כלל ולא פרט, ולמעשה יש לברר את הנושא הספציפי בפגישה מסודרת ושמיעת מכלול ההבטים.
כמובן זכותם של ההורים לפעול באופן אישי גם לפני בירור, ולהכריע על חינוך הילדים באופן שלא ילמדו עוד בגן הזה. אולם להזיק ישירות לסייעת בפיטורים זהו צעד הדורש בירור ואולי אף ישיבה בדין תורה בבי"ד.

בהצלחה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות