שאל את הרב

ברכות השחר

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 29/07/18 16:26 יז באב התשעח

שאלה

שלום

יש לי מספר שאלות בנוגע לברכות השחר:

עד מתי אפשר לומר?

אם לא ישנתי כל הלילה,או קמתי באמצע הלילה ולא חזרתי לישון- האם אני צריכה לומר?

תודה רבה!

שבוע טוב

תשובה

שלום

1. ברכות השחר יש להשתדל לברך עד ארבע שעות של היום, ובדיעבד עד חצות היום. ומכל מקום, מי שלא הספיקה לאומרן עד חצות היום, תוכל לאומרן כל היום.

2. גם מי שלא ישנה כל הלילה מברכת ברכות השחר חוץ מברכת נטילת ידיים, שלמנהג ספרדים לא תברך על הנטילה (כה"ח ד, מט). ולמנהג אשכנזים, אם היא עומדת להתפלל עמידה, תתפנה לפני כן ותיגע באחד המקומות המכוסים, ואח"כ תיטול ידיים בברכה (מ"ב ד, ל. ונתבאר לעיל ה, ה).

ולגבי ברכות התורה, ישנה מחלוקת אם בבוא היום החדש צריך לברכן בשנית, ולכן הטוב הוא שתאמר את ברכת "אהבת עולם", שבנוסף לכך שהיא אחת מברכות קריאת שמע, היא גם מועילה במקום ברכות התורה. ותקפיד לקרוא אחר הברכה את פרשת שמע כדי ללמוד דבר מה אחר הברכה 4 .

וכן נסתפקו לגבי ברכות "אלוהי נשמה" ו"המעביר שינה", שיש אומרים שרק מי שישנה בלילה יכולה לברכן. כדי לצאת מהספק - טוב שתשמע אותן מחברתה ותכוון לצאת בשמיעתן. ואם אין לה שם חברה או בן משפחה שצריך לברכן, למנהג ספרדים וחלק מהפוסקים האשכנזים תברכן בעצמה.

3. הקמה לפני עלות השחר כדי לעבוד או ללמוד או לכל מטרה אחרת, תאמר מיד לאחר הקימה מן השינה את ברכות השחר. אבל לפני חצות הלילה אין לברך את ברכות השחר, ולכן הקמה מן השינה לפני חצות, תמתין עד לאחר חצות הלילה, ואחר שתתפנה תיטול ידיים, תברך על הנטילה ואת שאר ברכות השחר. ואם ברכה לפני חצות הלילה לא יצאה.

זמנים מדויקים לפי איזורים ותקופות השנה תמצאי בלוח שנה שבאתר ישיבה

http://www.yeshiva.org.il/

ולהלן הרחבה ומקור התשובות מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועייני בספר באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp? cat=997

כתבות נוספות