שאל את הרב

אחרי המוות

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 05/10/18 00:55 כו בתשרי התשעט

שאלה

בס״ד

שלום כבוד הרב

האם יש מציאות שבה אדם אחרי המוות נמחה לגמרי כלא היה כמו בדור המבול אפילו ניקח את גדולי הרשעים הנאצים?

מהו העולם הבא?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

לא מספיק הבנתי את השאלה.

אנו מאמינים שהאדם מורכב מגוף ונשמה.

הגוף נותר בקבר והנשמה עולה לעולם רוחני להתענג על ה'.

וכדברי הרמח"ל בספר דרך ה' (פרק שלישי פסקה ג):

"כשהשלים השתדלותו ישיג שלמותו וינוח בהנאתו לנצח נצחים. על כן הוחקקו לו שני זמנים: אחד זמן העבודה, ואחד זמן קיבול השכר".

לגבי מהו העולם הבא:

ביהדות ישנן שתי שיטות עיקריות לגבי הבנת העולם הבא, שיטת הרמב"ם, הכוזרי וסיעתם, ושיטת רס"ג וסיעתו:

שיטת הרמב"ם: על פי שיטה זו העולם הבא הוא ה"מקום" אליו מגיע האדם לאחר מותו. העולם הבא הוא עולם רוחני, שקיימות בו נשמות בלבד, ובו הנשמות "נהנות מזיו השכינה", כלומר משיגות איזו הנאה על פי מצבן ודרגתן. על פי שיטה זו אין באפשרותנו להבין באיזו הנאה מדובר, שהרי כל התפישה האנושית היא תפיסה גופנית. וכל הנאה שהאדם מכיר היא הנאה שעוברת דרך הגוף, ועל כן אין אנו מסוגלים לתפוס את ההנאה שתהיה בעולם הבא. כמו כן, מכיוון שהעולם הבא הוא עולם רוחני, אין הוא תופס מקום כלל. וודאי שאי אפשר לומר שהוא בשמים או בכל הפנייה כלשהי למקום כלשהו.

לעומת זאת שיטת רס"ג: על פי תפיסה זו העולם הבא הוא המצב אליו יגיע העולם בעתיד. לאחר מספר שנים כל שהם יגיע המשיח, לאחריו בשלב כלשהו תהיה תחיית המתים, ולאחר מכן ייהרס העולם ובמקומו יברא עולם חדש ובו יתוגמלו בני האדם. על פי שיטה זו העולם הבא יתרחש עם גוף. וגם במצב זה יקימו בני האדם מצוות. אמנם וודאי הגוף לא יהיה כמו הגוף בעולמינו והמצוות לא אותן מצוות.

על פי שתי השיטות, העולם הבא הוא נצחי, וודאי אינו נפסק לאחר זמן כלשהו. והדבר מוכרח שהרי עצם משמעות הזמן הוא מושג אנושי, ובעולם הבא לא יהיה קיים כלל מושג מעין זה.

מקווה שהדברים קצת נתנו כיוון מחשבה,

בברכה רבה,

הלל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות