שאל את הרב

תורה בעל פה, ישו, ביקורת המקרא ויחס לנשים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 23/08/17 12:29 א באלול התשעז

שאלה

שלום הרב יש לי כמה שאלות שלא מצאתי להן תשובה מספקת באינטרנט, או מרבנים

1) נחשפתי בזמן האחרון לביקורת המקרא, שטוענת שספר ישעיהו נכתב על ידי שני אנשים, שחמשת חומשי תורה נכתבו בידי כמה אנשים ועוד ועוד.. מה אתה אומר שצריך להיות היחס לזה? ללמוד את זה, או לבוא רק מתוך אמונה יותר גדולה ומבוססת, אני רק בן 16 וזה יכול להוריד מהאמונה שלי

2) בישעיהו פרק נא יש תיאור של המשיח שיבוא, והתיאור הזה מזכיר מאוד את ישו, יבוא מבית לחם, יהיה מנודה מהעם שאותו הוא יגאל ועוד ועוד... גיליתי גם שהפרק הזה היה הפטרה אבל חכמים הורידו אותו מההפטרה, לא נשמע טיפה חשוד? ואולי ישו יכול להיות המשיח?

3) מאיפה אתה יודע שתורה שבעל פה היא לא דרך של רבנים לקבל סמכות וכבוד מעם ישראל? לא מוזכר בתורה שבכתב אפילו פעם אחת לגבי התורה שבעל פה, והיינו מצפים שהיא תזכור אלפי פעמים

4) בתורה שבכתב ושבעל פה ישנם פעמים רבות התייחסויות מעליבות לנשים, שהן קלות דעת, שאסור להן להיות לבד עם בהמה כי הן ישכבו איתה, שמותר לגרש אותה אם המאכלים שלה לא טעימים, אם הרווח בין שדיה גדול מדי ועוד תירוצים מוזרים.. איך יכול להיות שתורה אלוקית ומוסרית מכילה בתוכה דברים כאלה?

בבקשה תענה לי תשובות ארוכות מאוד, כי זה באמת מפריע לי

תודה רבה,

תשובה

שלום.

1. כמובן שאין שום היתר ללמוד את הדברים הללו. לכל דבר צריך לגשת עם החלק המתאים מהנפש. כשלומדים פיזיקה, צריך לבוא עם השכל. וכשקוראים שיר או כותבים אותו זו עבודת הרגש. כך גם כשניגשים ללימוד תורה, הדבר הבסיסי שצריך זו אמונה. ממילא, אם אנשים חסרי אמונה ויראת שמים ניגשו אל התורה והטילו עליה את דמיונותיהם, אין שום סיבה או היתר לקרוא את דבריהם.

תורה לומדים מתוך אמונה ויראת שמים, ורק ממי שיש בו אמונה ויראת שמים.

2. התיאור הזה נראה לך מתאים לאותו האיש בגלל שכך יש מי שטרחו לטפטף ולבנות את דמותו.

אתה מעלה בדעתך שהמשיח יהיה ממזר שאמו זינתה?

אתה מעלה בדעתך שהמשיח יהיה אדם מושחת שמתסכל בנשים ושלועג לחכמי הדור?

אתה מעלה בדעתך ש2000 שנה אחרי שבא 'המשיח' יכול להיות שהעולם עדיין יהיה מלא בסבל ובשפיכות דמים?

אתה מעלה בדעתך שהמשיח יכולה לצאת דת שכל כולה שנאה ואלימות ושפך דם, גם אם כלפי חוץ היא מדברת על אהבה?

3. בפרשת השבוע שקראנו לפני יומיים כתוב 'וְזָבַחְתָּ מִבְּקָרְךָ וּמִצֹּאנְךָ אֲשֶׁר נָתַן ה' לְךָ כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ ...'.

איפה ה' ציווה איך לשחוט? כמובן, בתורה שבעל פה.

אתה מניח תפילין? למה? איפה זה כתוב בתורה? כתוב 'טוטפות'. מה זה? כתוב 'וקשרתם' - את מי לקשור? כמובן, הכל אנחנו יודעים מתורה שבעל פה.

וככה בכל מצווה ומצווה.

בנוסף, מי אמר שהתורה שבעל פה נכונה? עם ישראל שמעביר אותה כבר אלפי שנים.

אני נפגשתי עם תלמידי חכמים גדולים, צדיקים וטהורים. והם קיבלו תורה מרבותיהם, וכך הלאה עד למשה רבינו. איך אפשר להעלות על הדעת, שבאמצע השלשלת הזאת היו מאות או אלפי שנים של רבנים שמה שעניין אותם זו סמכות וכבוד?

4. אין ולא יכולה להיות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה התייחסות מזלזלת לנשים בגלל המקור העליון של התורה שבכתב ושל התורה שבעל פה.

אם יש מקומות שנדמה לך שיש זלזול כזה, צריך להעמיק באותם דברים, כי כנראה ההבנה לא מספיק עמוקה.

בהצלחה רבה בהמשך לימוד התורה בהעמקה.

כתבות נוספות