שאל את הרב

תבנית פיירקס

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 21/06/17 20:06 כז בסיון התשעז

שאלה

תוכן השאלה.

שלום, האם ניתן להשתמש בתבנית פיירקס לחילופין פעם להכנת מאפים בשריים ופעם להכנת מאפים חלביים

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית רחל ריינפלד וכטפוגל, כחלק ממיזם "משיבת נפש- רבניות בית הלל".

שלום לך,

לפי הפסיקה הספרדית יש פוסקים המתירים ויש האוסרים את השימוש בכלי זכוכית לבישול בשרי וחלבי על ידי שטיפה יסודית בלבד ביניהם. על כן, ראוי לבדוק מהו מנהג המשפחה ולנהוג על פיו.

בהיעדר מנהג, הנטייה של הפוסקים הספרדים היא להחמיר ולא להשתמש בכלי זכוכית לחלבי ובשרי אלא אם כן הגעילו את הכלי בין השימושים.

במצב של צורך מיוחד, או שלא באופן תמידי יש מקום להקל אך יש להשתדל לא להגיע למצב זה. (ראי הרחבה בהמשך).

הפסיקה האשכנזית היא שאין להשתמש בתבנית אפיה מזכוכית/ פיירקס למאפה חלבי ובשרי, אפילו על ידי הגעלה ביניהם. (הדין בכלי לבישול הוא שונה מכלי לאפיה)

בברכה,

רחל

הרבנית רחל היא רכזת חט"ע ומלמדת לגמרא והלכה באולפנת אמי"ת נגה.

הרחבה:

בכדי להדגים את הפסיקות השונות בתוך הפסיקה הספרדית: הרב עובדיה הוא מן המתירים את השימוש הנ"ל על ידי שטיפה יסודית (יביע אומר חלק ד' אורח חיים סימן מא), ואילו הרב חיים דוד הלוי מחמיר (מקור חיים קפו, מ-מא). למרות שמן הדין על פי השולחן ערוך (אורח חיים סימן תנא) מותר להסתפק בשתיפה, הפוסקים נוטים להחמיר מכיוון שכלי זכוכית היום אינם יקרים ואפילו עניים היו מקפידים להחמיר וקונים כלים נפרדים. הסיבה להחמיר הוא בכדי להרגיל להפרדת כלים באופן כללי – זכוכית כמו כל שאר סוגי הכלים המצריכים הפרדה. ולכן, לסיכום, לפי הספרדים עם יש צורך בכך ומדובר בשימוש לא קבוע של כלי אחד לשני המינים, ניתן להתיר את השימוש על ידי שטיפה יסודית בין בשר לחלב. אך כנוהג קבוע ראוי להחמיר.

על פי הרמ"א (בשולחן ערוך שם), על פי הדין לא ניתן להכשיר זכוכית בשום אופן.

אך היום בגלל שתעשיית כלי הזכוכית השתכללה וניתן להגעיל כלי זכוכית מבלי שייהרסו, רוב הפוסקים מתירים החלפת השימוש בכלי זכוכית על ידי הגעלה (שו"ת ציץ אליעזר ט,כו), ורבים החמירו שיש להגעיל שלש פעמים. אך, תבניות אפיה הם סיפור שונה מכיוון שהמגע שלהם הוא ישיר עם החום (שלא כמו בתבשיל שיש נוזלים), וכדי להכשירם דרוש ליבון. ליבון אינו אפשרי בכלי זכוכית ולכן אין להעביר בשום דרך תבנית אפיה מזכוכית משימוש למין אחד לשימוש למין השני.

לקריאה נוספת:

"ואכלת ושבעת" מאת הרב אלישיב קנוהל יחד עם שמואל אריאל

כתבות נוספות