שאל את הרב

קריאה בתורה יום לפני גיל 13 (לאשכנזים)

חדשות כיפה רבני בית הלל 07/06/17 19:23 יג בסיון התשעז

שאלה

בשנה הבאה בתאריך ט' בניסן יחגוג בני בר מצווה (אציין כי אנו אשכנזים), כשבמועד זה בדיוק ימלאו לו 13 שנה.

ט' ניסן יחול ביום א' שלמחרת שבת הגדול.

השבת שבאה לאחר מכן היא שבת הצמודה לחג ראשון של פסח והשבת שלאחר מכן לשביעי של פסח.

בנסיבות אלו, ומאחר ולא נוכל לארח את המשפחה למשך יומיים, מה גם שחלק מבני המשפחה הקרובים אינם נוהגים לאכול בפסח מחוץ לבית, יהיה קשה לנו מאוד לקיים את שבת הבר מצווה לאחר תאריך ט' בניסן, אלא אם כן השבת תידחה מאוד והקריאה תהיה "תזריע-מצורע" שהינה קריאה מאוד ארוכה וקשה לבני.

לאור האמור שאלתי הינה: האם בני יוכל לעלות לתורה ולקרוא את הפרשה בשבת שלפני ט' בניסן, כלומר, יום לפני שמלאו לו 13 שינה.

תודה מראש על תשובתכם.

יחזקאל.

תשובה

שולחן ערוך (או"ח רפב, ג) פסק ש"קטן עולה למנין שבעה" במילים אחרות מותר לתת אחת משבע העליות בשבת לקטן גם לפני גיל בר המצווה, ואכן כך נוהגים בני עדות המזרח. בקהילות אשכנז, לעומת זאת, רווח המנהג שלא לתת לקטנים עליות (ראה משנה ברורה רפב, יג) למעט עליית מפטיר אותה התירו הפוסקים, אך דומני והמנהג הרווח כיום בקהילות אשכנז הוא שקטנים אינם עולים גם למפטיר והפטרה. שאלה נוספת היא האם הקטן יכול לקרוא בתורה ובכך נחלקו הפוסקים, לשלוש מחנות מהם אומרים שאסור לו לקרוא כלל עד שיגדל (מגן אברהם רפב, ו) מהם אומרים שיכול לקרוא את העלייה שלו אך אינו יכול לקרוא עבור אחרים (שולחן ערוך הרב, ערך השולחן ועוד) ומהם שהתירו לו לקרוא גם עבור עולים אחרים. בפועל מנהג עדות המזרח הוא שקטן קורא את העלייה של עצמו ובשעת הדחק אם אין קורא אחר יכול לקרוא גם עבור אחרים, ואילו מנהג בני אשכנז שקטן אינו קורא כלל (עיין פרי מגדים אשל אברהם רפב, ו).

לעניינכם, כנוהגים מנהג אשכנז, כיון שבניכם לא יהיה מחויב במצוות בשבת הנידונה, יתכן ואפשר להקל לעלותו למפטיר והפטרה, אך הוא לא יוכל לקרוא את הפרשה כולה.

עד כאן בנושא ההלכה אך אם יורשה לי אעיר משהו גם בעניין נוסף – כל מטרת אירוע בר המצווה היא לחגוג את היכנסו למצוות. דווקא לעת כזאת ראוי ללכת בדרך המלך ולא להישען על פסקים של שעת הדחק. אפשר לציין את חיובו במצוות בזמנו ביום הראשון של חג הפסח בקריאת התורה ובעלייה במסגרת משפחתית מצומצמת, וכעבור שבועות מספר לחגוג את האירוע במסגרת רחבה יותר בשבת שתתאים ללוח הזמנים שלכם וליכולותיו.

שתזכו לרוות רוב נחת מבנכם ולראותו גדל להיות אדם אוהב תורה ומצוות

התשובה ניתנה ע"י הרב יוסף סלוטניק

כתבות נוספות